انتشار این مقاله


کتامین، دروازه‌ای جدید برای درمان سردردهای میگرنی شدید

کتامین، داروی بیهوشی عمومی، در دوزهای پایین می‌تواند برای کنترل دردهای شدید نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

تخمین زده می‌شود که حدود ۱۲ درصد از مردم ایالات‌متحده (یک نفر از هر ده نفر) از دردهای میگرنی برگشت‌پذیر و ضرباندار (که می‌توانند درد‌های قابل تحمل باشند یا دردهای طاقت فرسا) رنج می‌برند. عده‌ای از این بیماران، همراه با برخی بیماران دیگر که از سایر انواع سردردها رنج می‌برند، به روش های درمانی رایج پاسخی نمی‌دهند!

میگرن، سردردی ضربان‌دار است که معمولا نیمی از مغز را در بر می‌گیرد. از علائم سردردهای میگرنی می‌توان به داشتن درد در چشم‌ها، پیشانی و شقیقه‌ها اشاره کرد. در طول حملات میگرنی بسیاری از افراد نسبت به نور، صدا یا حرکت بسیار حساس می‌شوند و ممکن است در مواجهه با نور دچار حالت تهوع شوند و استفراغ کنند!

میگرن در زنان نسبت به مردان، سه برابر شایع‌تر است.

طبق پژوهشی که در کنگره‌ی سالانه بیهوشی در سال ۲۰۱۷ ارائه شد: کتامین، دارویی که عموماً به عنوان مسکن و این روزها بیش‌تر به عنوان داروی ضدافسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ممکن است به کاهش درد‌های میگرنی که درمان‌های دیگر در آن مؤثر واقع نشده‌اند، کمک کند.
کتامین (Ketamine) دارویی است که برای بیهوشی عمومی استفاده می‌شود، ولی در دوزهای پایین می‌تواند برای کنترل درد‌های بسیار شدید مورد استفاده قرار بگیرد.
مطالعه بر روی ۶۱ بیمار نشان داد که حدود ۷۵ درصد از آن ها پس از پایان دوره‌ی درمان با کتامین، بهبودی در سردردهای خود احساس کردند. آن ها ۳-۷ روز تحت مراقبت‌های ۲۴ ساعته‌ی درمانی با کتامین بودند.
دکتر اریک شُوِنک (.Eric Schwenk, M.D)، سرپرست بخش بیهوشی ارتوپدیک در بیمارستان دانشگاه توماس جفرسون در فیلادلفیلا که به عنوان نویسنده همکار در این مطالعه شرکت داشت، گفت:

کتامین ممکن است در درمان سردردهای میگرنی در بیمارانی که روش‌های درمانی رایج روی آن‌ها جواب نمی‌دهد، مؤثر باشد. مطالعات ما صرفا روی تسکین کوتاه‌مدت این دردها متمرکز بود اما این نوید را می‌دهد که ممکن است این روش اثر طولانی مدتی هم داشته باشد. کار ما بستر مطالعاتی مؤثر در آینده با جمعیت آماری بیشتر را در این زمینه فراهم می‌کند.

محققان این پژوهش، داده‌های مربوط به بیماران دارای سردردهای شدید میگرنی و غیرقابل کنترل که با هیچ درمانی بهبود نیافته بودند اما به آن ها کتامین تزریق شده بود را بازبینی کردند. اگر از مقیاس ۰ تا ۱۰ به میانگین درد آن‌ها عددی تعلق گیرد، ابتدا میزان دردشان ۷/۵ بود در حالی که پس از تزریق کتامین و درمان با آن به ۳/۴ رسیده بود. میانگین طول دوره‌ی تزریق ۵/۱ روز بود که کم‌ترین درد در روز ۴ام تزریق گزارش شد. عوارض جانبی هم درکل خفیف بود.

دکتر شوِنک گفت اگرچه بیمارستان محل کار وی از کتامین برای درمان سردردهای غیرقابل کنترل میگرنی استفاده می‌کند اما این دارو به طور گسترده در دسترس نیست. بیمارستان دانشگاه جفرسون به زودی مرکز تزریق جدیدی تأسیس خواهد کرد که بیماران میگرنی بیش‌تری در آن با استفاده از تزریق کتامین مورد درمان قرار گیرند. وی افزود، امیدواریم بتوانیم در آینده استفاده از کتامین را برای درمان بیماری‌ها گسترش دهیم. دکتر شونک در ادامه گفت:

به خاطر این که این تحقیق به ماهیت بازبینی داشت به طور قطع نمی‌توانیم بگوییم که کاهش دردهای میگرنی تماماً به خاطر استفاده از کتامین بود. اما ما زمینه را برای مطالعات بیشتر و بزرگتر در این زمینه فراهم کردیم.

 

فاطمه عالی نژاد


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید