انتشار این مقاله


پشت هر ترسی، موفقیتی پنهان است!

اگر به دلایل عدم موفقیت بسیاری از افراد توجه کنید متوجه می‌شوید که ترس مهم‌ترین علت آن است!

همیشه به نظر می‌رسد که انگار کوهی میان ما و آرزوهایمان قرار دارد. افرادی که سعی در بدست آوردن چیز ارزشمند و بزرگی هستند اغلب قبل از اینکه قدمی به سمت هدفشان بردارند کمی تامل می‌کنند.

تامل اندک برای انجام هر کار بسیار مفید است چرا که آغاز یک راه بدون درنظر گرفتن و فکر کردن به تمامی جوانب آن کاری احمقانه می‌باشد!

این تامل اندک ممکن است مشکل ساز باشد چگونه؟ هنگامی که تامل تبدیل به ترس و استرس شود. در این مواقع تبدیل شدن تامل به ترس و یا استرس منجر به عقب نشینی فرد از انجام کارهایی که کاملا در آن‌ها تواناست می‌شود.

اگر حس ترس مانعی بین شما و هدفتان ایجاد کرده‌است بهتر است شرایط را ارزیابی کرده و در پی راه حلی برای رفع حس ترس خود بوده و درنهایت قدم به سوی راهی بردارید که همیشه آرزوی انجام آن را داشتید.

باید بپذیرید که میترسید!

اغلب افراد توانایی پذیرش اینکه ترس مانعی برای رسیدن به هدف‌هایشان است را ندارند بنابراین لیستی از دلایل غیرمنطقی طرح میکنند درحالی که هیچکدام از آن دلایل معقول به نظر نرسیده و حتی ربطی به موضوع ندارند!

در بعضی از اوقات همین بهانه‌های غیر منطقی اولین چیز برای حل کردن و سپس کنار گذاشتن بوده تا فرد به دلیل واقعی اتفاقات پیرامون خود پی ببرد.

هر فردی باید بپذیرد که بعضی شرایط ممکن است احساس ترس را در او برانگیزاند و فرد باید بداند که این امر یک امر بسیار طبیعی بوده و برای همه‌ی افراد رخ می‌دهد.

از خود علت ترس‌تان را بپرسید!

فهمیدن اینکه شما میترسید در پاسخ به سوال به چه دلیل است اما پاسخ به سوال چرا از آن هم مهم‌تر است زیرا دانستن جواب آن کمک بسیاری به پیدا کردن راه‌حل مناسب خواهد کرد.

چرا میترسی به سمت هدفت قدم برداری؟ چرا میترسی تقاضای ارتقا بکنی؟ چرا میترسی به تحصیلاتت ادامه بدی؟

پاسخ به تمام این سوالات برای بیشتر مردم٬ ترس از شکست است. این نوع پاسخ بیشتر خود را در سوالاتی بروز می‌دهد که برای رسیدن به هدف فرد باید پول بیشتری خرج کند. با توجه به این می‌توان نتیجه گرفت که هیچ‌ انسانی نمی‌خواهد مایه‌ی تاسف خانواده به علت مخارج بی‌ثمر و یا اینکه بی‌پول شود!

اگر بخواهیم با خود صادق باشیم باید این را قبول کنیم که در انجام هرکاری ریسک شکست همیشه وجود خواهد داشت همانطور که هربار در آشپزی ریسک سوزاندن ماکارونی وجود دارد!

پذیرفتن وجود بالقوه‌ی ریسک در انجام کارها و درک کردن اینکه انجام چه کاری میزان ریسک شکست را کاهش می‌دهد٬ منجر به راحت شدن انجام پروسه برای شما خواهد شد.

همواره در انجام هرکاری تامل کنید اما اینکه چقدر قدرت کنترل بر روی انجام ایت کار دارید را همیشه در نظر داشته باشید.

همواره از تمرینات کمک به استرس استفاده کرده و سعی در حل مشکلات و نگرانی‌های خود کنید البته با افکار و دلایل منطقی!

از دیگران الهام بگیرید!

همواره به دنبال افرادی باشید که مسیر آرزو‌های شما را پیش گرفته و موفق شده‌اند. نیازی نیست که این فرد را حتما خوب بشناسید ٬ ممکن است این فرد کتابی منتشر کرده ٬ سخنرانی داشته و یا مصاحبه‌ای درباره‌ی موفقیت او در مجله‌ای به چاپ رسیده است که همین امکانات برای رسیدن شما به هدفتان کافیست.

اگر هدف کوچکتری دارید مثلا تمایل به گرفتن ارتقا در شغل خود هستید٬ می‌توانید از همکاران خود که این تجربه را داشته‌اند و علاقه‌مند به رساندن شما به هدفتان هستند کمک بگیرید.

با استفاده از تجربیات و پیشنهادات دیگران میزان استرس و ترس شما در زمینه‌ی قدم برداشتن به سمت هدفتان کاهش پیدا خواهد کرد.

شما می‌توانید با یادگیری از تجربیات و اشتباهات دیگران ریسک شکست را کاهش دهید چرا که با دقت می‌توانید راه درست را از غلط تشخیص داده و در ادامه‌ی راه به موفقیت برسید.دانش دیگران وسیله‌ای بسیار با ارزش برای رسیدن به موفقیت است.

دانش دیگران وسیله‌ای بسیار ارزشمند برای رسیدن به موفقیت است.

قدم‌های کوچک برداشته و بلند پرواز نباشید!

در هر شرایطی سراغ مواردی بروید که توانایی کنترل آن را دارید و سپس روی آن تمرکز کنید. این راه حل برای افرادی که به راحتی مضطرب می‌شوند بسیار کمک کننده است چرا که به دنبال انجام یک کار کوچک و موفق شدن در آن اعتماد به نفس بالایی پیدا می‌کنند.

انجام چه کارهایی شما را از درگیری با حس اضطراب نجات می‌دهد؟ بیایید فرض کنیم که هدف شما برپایی بیزینس شخصی است اما ترس از نداشتن پول و بودجه‌ی کافی مانع رسیدن شما به هدفتان می‌شود.

در این مواقع بهتر است لیستی از موارد مصرفی خود همراه با میزان بودجه‌ی خود تهیه کرده و با استفاده از دید کلی که این لیست به شما می‌دهد٬ مخارج خود را کاهش داده و شروع به پس‌انداز کنید( هدف کوچکتر). در نهایت متوجه خواهید شد که به جای وام گرفتن و بدهکار ماندن بیزینس موفقی را برپا کرده‌اید.

انجام تک تک این اهداف کوچک منجر به افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود چرا که این موارد شما را متوجه قدرت و توانایی‌های خود در زمینه‌های مختلف می‌کنند.

خود را قوی و آماده کنید!

همیشه در ذهن خود برنامه‌های جایگزین و استراتژی‌های متفاوتی داشته باشید. این راه به شما آرامش می‌دهد چرا که می‌دانید اگر با برنامه و راه‌حل اصلی خود به هدفتان نرسیدید راه‌حل و برنامه‌های دیگری برای رسیدن شما به هدفتان در ذهنتان وجود دارد.

قدم به قدم پیشرفت کنید و به هدفتان برسید!

بهتر است هدف بزرگ خود را به اهداف کوچکتر و قابل دست‌یابی شکسته وبرای خود به مناسبت هر یک از موفقیت‌تان جایزه‌ای در نظر بگیرید. تمام انرژی‌های مثبت کسب شده در این راه منجر به کاهش استرس شما خواهند شد.

بهتر است در بعضی از مواقع کمی دست از تلاش برداشته و درباره‌ی عملکرد خود تامل کنید هرچند اگر بسیار آهسته در حال حرکت به سمت هدف خود هستید٬ زیرا این روش به شما کمک می‌کند تا راه را از بی‌راهه تشخیص دهید.

در طول این مراحل و با گذشت زمان٬ ترس و استرس شما کاهش پیدا کرده و در نهایت شما به موفقیتی که لایق آن هستید دست می‌یابید.

ممکن است که غلبه بر ترس و استرس بسیار زمان‌بر و خسته کننده باشد همانطور که ساختن هیچ حکومتی یک شبه اتفاق نیافتاده است!

شناختن و تشخیص حس ترس٬ کنترل چیزهایی که قادر به کنترل آن‌ها هستید و توجه به نتایج خوب کارهایی که انجام‌ مید‌هید به شما کمک می‌کند تا همواره در مسیر درست به سوی هدف خود قدم بردارید.

یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید