انتشار این مقاله


چگونه با بدخوابی ناشی از استرس مقابله کنیم؟

شب‌ها از استرس خوابتون نمیبره؟ چندتا راهکار براتون داریم!

خواب خوب یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر سلامتی و آرامش روان است و موجب کاهش استرس می‌شود. متاسفانه افراد پراسترس و پرمشغله، از مقداری که بدن آن‌ها نیاز دارد، کمتر می‌خوابند. در این مقاله چند دلیل برای ارتباط میان استرس و کمبود خواب و چند تکنیک مهم برای مقابله با بدخوابی ناشی از استرس شما آورده شده‌است.

فاکتورهایی که موجب به خواب نرفتن شما می‌شوند از این قرارند:

ذهن مشغول

بسیاری افراد، کار خود را به خانه می‌برند، چه به صورت فیزیکی و چه به صورت روانی. با توجه به کارهای زیاد و سنگین دنیای امروز، چیز عجیبی نیست که پس از یک روز کاری پرمشغله، با ذهن مشغول به خانه برگردید. حتی دانش‌آموزان و والدین خانه‌دار نیز از این قاعده مستثنی نیستند. اگر زمانی که به خانه برگشته‌اید، همچنان ذهن شما مشغول حل مشکلات روز است، ممکن است شب نتوانید به راحتی به خواب بروید؛ یا حتی ممکن است نیمه‌شب از خواب بیدار شده و دچار بدخوابی شوید.

کافئین

افراد پراسترس، برای افزایش انرژی خود در طول روز، ممکن است مقدار قابل‌توجهی کافئین مصرف کنند. کافئین می‌تواند میزان استرس را افزایش دهد و به طور واضحی کیفیت و کمیت خواب را تحت تاثیر قرار دهد.

کورتیزول

هورمون استرس، یکی از کلیدی‌ترین عواملی‌ست که در واکنش ستیزوگریز نقش بازی می‌کند. این هورمون موجب افزایش انرژی در مواقعی که شما در معرض استرس یا تهدیدی قرار می‌گیرید، می‌شود. متاسفانه، استرس طولانی‌مدت می تواند منجر به ترشح بیش از حد کورتیزول در بدن بشود و این مسئله بر سلامت خواب شما اثر می‌گذارد.

کمبود زمان برای خواب

زندگی پرمشغله‌ی امروزی، ممکن است زمان شما را جوری پر کند که نتوانید زمان لازم را برای خواب بگذارید. اگر شما مدام وقت خواب خود را عقب می‌اندازید که کارهایی را انجام دهید و یا هرروز سعی می‌کنید برای استفاده بهتر از زمان، زودتر بیدار شوید، ممکن است اکثر اوقات احساس خستگی کنید؛ اما متوجه نشوید که مشکل شما کمبود خواب است.

اضطراب

همانند ذهن مشغول، اضطراب نیز می‌تواند مانع شود که شما به راحتی به خواب روید. اضطراب، ذهن شما را مشغول تصور اتفاقات بد و نگرانی بابت اتفاقاتی که بعدا ممکن است بیفتد، نگه می‌دارد. درگیری‌های ذهنی شما می‌تواند موجب بالا نگه داشتن میزان کورتیزول شما شده و این مسئله موجب به خواب نرفتن شما بشود.

چگونه به اندازه‌ای که بدن شما نیاز دارد بخوابید:

عادت‌های سالم شبانه را حفظ کنید

خواب خود را منظم کنید. ایجاد عادت‌های شبانه می‌تواند به افزایش کیفیت خواب شما کمک کند. در اینجا می‌توانید استراتژی‌های بهبود خواب به کمک عادت‌های درست را ببینید.

خود را از استرس خالی کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای تخلیه‌ی استرس بدن، ریلکس‌سازی عضلات است؛ این کار به رهایی ذهن از استرس نیز کمک می‌کند. هم‌چنین مدیتیشن موجب ریلکس شدن بدن و آزادسازی ذهن می‌شود. بدین ترتیب می‌توان خواب راحت‌تری داشت.

در صورتی که هیچ راهکاری کمک نکرد، چرت بزنید!

اگر هیچ راهکاری موثر نبود، تاثیر چرت زدن را فراموش نکنید! معمولا در حالتی که به سختی به خواب می‌روید، چرت زدن توصیه نمی‌شود، چرا که موجب کاهش خواب‌آلودگی هنگام شب می‌شود. اما گاهی مشکل این نیست که شما به خواب نمی‌روید، بلکه مشکل این است که شما به علت مشغله زیاد، وقتی برای خوابیدن ندارید. در این صورت حتما زمانی را برای استراحت و چرت زدن در طول روز پیدا کنید. چرت زدن می‌تواند کیفیت کار شما را افزایش دهد و در زمانی که نیاز به استراحت دارید، مقدار قابل قبولی خواب مناسب را برای شما فراهم کند. و البته در صورتی که شما به خوبی بخوابید، کمتر استرس خواهید داشت.

نیلوفر طبسی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *