انتشار این مقاله


مدیریت اضطراب در MS

زندگی روزمره با یک بیماری مزمن و غیر قابل پیش بینی مانند بیماری MS (Multiple Sclerosis) می‌تواند به راحتی یک عارضه روانشناختی ایجاد کند.

“از زمانی که که MS من تشخیص داده شد، به نظر می‌رسد که من به طور مداوم در مورد چیزی نگران هستم. چه می‌توانم بکنم؟”

زندگی روزمره با یک بیماری مزمن و غیر قابل پیش بینی مانند بیماری MS (Multiple Sclerosis) می‌تواند به راحتی یک عارضه روانشناختی ایجاد کند. به دلایل بسیاری، افراد مبتلا به MS در معرض خطر اضطراب هستند.شما ممکن است ندانید که از صبح تا بعدازظهر یا فردا چه احساسی خواهید داشت. اغلب، شما هرگز نمی‌دانید که چه زمانی این اضطراب رخ می‌دهد یا این که اصلاً رخ می‌دهد یا نه یا اینکه شدت آن چه قدر خواهد بود.


مقاله مرتبط: علائم اولیه ام اس چیست؟


 

سایر عوامل همراه MS (مانند آسیب به سلول‌های عصبی مغز شما و یا عوارض جانبی داروها، مانند کورتیکواستروئیدها) نیز می‌توانند شما را به لحاظ احساسی تحت تاثیر قرار دهند.

خبر خوب این است که بر خلاف برخی از جنبه‌های دیگر MS، اضطراب قابل درمان است. و با درمان مناسب، شما می‌توانید کیفیت زندگی خود را به طور قابل توجهی بهبود بخشید.

اگر احساس می‌کنید که اضطرابتان چیزی فراتر از نگرانی‌های معمول زندگی روزمره است، اقدامات لازم را انجام دهید.


مقاله مرتبط: گوشت قرمز خطر ابتلا به ام اس را کاهش می دهد؟


 

رسیدن- ارتباطات در درمان مشکلات عاطفی ناشی از MS بسیار مهم است. در مورد احساسات خود با خانواده، دوستان و دکتر خود حرف بزنید. اطلاع دادن به پزشکتان به تشخیص شما کمک می‌کند تا در صورت لزوم درمان دریافت کنید. خانواده و دوستان اگر از وضعیت شما اطلاع داشته باشند بهتر می‌توانند به شما کمک کنند.

درمان را دنبال کنید-  گروه‌های حمایت و مشاوره حرفه‌ای می‌توانند در برخورد با اضطراب و استرسی که ممکن است همراه با MS باشد، بسیار مفید باشند. انجمن ملی MS یا پزشک شما می‌تواند شما را با گروه‌های مفیدی آشنا کند.

راه هایی برای استراحت پیدا کنید- بسیاری از افراد می‌دانند که رلکسیشن  یا تمرینات بدنی،ذهنی – مانند تنفس عمیق، مدیتیشن، رلکسیشن عضلانی پیشرفته، یوگا یا تای چی – می‌توانند به طور قابل توجهی موجب کاهش اضطراب و احساس آرامش شوند.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید