انتشار این مقاله


آیا می‌توان به صورت همزمان از ایبوپروفن و آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کرد؟

حتی بعد از اینکه شما دوره درمانی يتان را شروع كرديد شاید بخواهید دردهای پایدار و ناراحتی هایتان را از بین ببرید. اما با وجود تمام ساید افکت ها و تداخلات دارویی این کار کمی مشکل به نظر می رسد. آیا استفاده از ایبوپروفن می تواند مشکلی ایجاد بکند؟ همیشه قبل از اینکه یک داروي دیگر […]

حتی بعد از اینکه شما دوره درمانی يتان را شروع كرديد شاید بخواهید دردهای پایدار و ناراحتی هایتان را از بین ببرید. اما با وجود تمام ساید افکت ها و تداخلات دارویی این کار کمی مشکل به نظر می رسد. آیا استفاده از ایبوپروفن می تواند مشکلی ایجاد بکند؟

همیشه قبل از اینکه یک داروي دیگر را با آنتی‌بیوتیک ها همزمان بکنید در این مورد با دکتر خود مشورت بکنید. در اکثر موارد استفاده همزمان اين داروها مشکلی ایجاد نمی کند، آنتی‌بیوتیک هایی مانند ماکرولیدها، پنی سیلین، سفالوسپورین، نیتروفوران‌ها، سولفونامیدها و تتراسایکلین. این داروها واکنش‌های شدیدی نسبت به داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب(NSAIDs) نشان نمی دهند؛ خانواده ای که ایبوپروفن شامل آن است.

البته؛ یک مستثنی‌ای هم در مورد این قضیه وجود دارد: فلوروکینولون ها؛ که همیشه یک استثنا بوده اند در مقابل قوانین آنتی‌بیوتیک ها. فلوروکینولون ها داروهایی بسیار قدرتمند هستند که همراه این قدرت ساید افکت های زیادی را نیز بدنبال دارند. در سال ۲۰۰۸، موسسه غذا و داروی آمریکا(FDA) در مورد استفاده از فلوروکینولون ها هشدار جدی‌ای داد که اين داروها می توانند منجر به آسیب تاندونی و حتی پارگی آن بشود. FDA چند سال بعد در ۲۰۱۳ دوباره هشداری در مورد استفاده از فلوروکینولون‌ها داد که این داروها می توانند منجر به نوروپاتی بشوند. نوروپاتی محیطی به حالتي اطلاق مي شود که به اعصاب ارتباط دهنده بین نخاع و مغز آسیب وارد بشود که می تواند علائمی داشته باشد مانند: بی حسی، سوزن سوزن شدن، درد و حتی ممکن است منجر به ناتوانی در حرکت دست ها یا پاها بشود.

فلوروکینولون‌ها می توانند تاثیرات خیلی جدی‌ای بر روی سیستم عصبی مرکزی بگذارند. و این مطلب که این داروها را به عنوان سم توصیف بکنند خیلی غیر عادی نیست. ایبوپروفن نیز بر روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارد؛ و این خیلی ساده است که اگر به صورت همزمان از این دو استفاده بشود مشکلاتی را ایجاد می کند. فلوروکینولون‌ها مرتبط با تشنج هستند و این احتمال می تواند افزایش پیدا بکند هنگامی که با NSAIDs همراه بشوند.(منبع:Hori) یک مطالعه نشان داده است که ترکیب شدن فلوروکینولون‌ها با هر کدام از NSAIDs می تواند منجر به مشکلی خاصی بشود.(منبع:Hori) بنابراین یک خط قرمز بزرگی بین این دو دارو وجود دارد.

در یک دنیای ایده‌آل؛ استفاده از هر دو داروی ایبوپروفن و فلوروکینولون باید ممنوع شود به دلیل ریسک بالا و ساید افکت های زیاد آنها. بیشتر فلوروکینولون ها انتظار می رود به عنوان آخرین تلاش برای درمان یک بیماری استفاده شوند. در حالی که پزشک ها حدود ۲۳ میلیون بار این خانواده ي دارويي را در سال ۲۰۱۱ تجویز کردند. و این مطلب دشوار است که تصور کنیم که همه‌ی این بیماران در شرایط وخيمي قرار داشته‌اند.(منبع:Miller) حال اگر دکتر برای شما Cipro و Avelox و Levaquin و Factive و Noroxin و يا Floxin را به عنوان داروهای اولیه نوشتند برای درمان عفونت سیستم ادراری و ذات‌الریه. از آنها سوالات زیادی بپرسید شاید نظرشان را تغییر بدهند.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید