انتشار این مقاله


نشانه‌های مغزی کمبود ویتامین B12

کمبود ویتامین B12 می‌تواند بر مغز افراد تاثیر داشته‌باشد.

نزدیک ۲۵ درصد افراد دارای کمبود ویتامین B12 هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که مشکلات تفکر و حافظه می‌تواند نشانه کمبود ویتامین B12 باشد. افراد دارای ویتامین B12 کم ممکن است حافظه بدتری در مورد رویدادها و ایده‌ها دارند.

مقادیر کم ویتامین B12 نیز ممکن است به کوچک شدن مغز کمک کند و حتی با افسردگی نیز در ارتباط باشد. ویتامین B12 برای تولید گلبول‌های قرمز بدن و سالم نگه داشتن سیستم عصبی بسیار مهم است. از دیگر علائم شایع کمبود ویتامین B12 می‌توان به ضعف عضلات، احساس خستگی و یبوست اشاره کرد.

کمبود ویتامین B12 با استفاده از مکمل‌ها یا با تغییر رژیم‌غذایی به راحتی قابل اصلاح است. ویتامین B12 بدن را می‌توان از طریق مکمل یا با خوردن غذاهایی مانند لبنیات، کبد، ماهی سالمون و تخم مرغ تأمین کرد. مطالعه‌ انجام شده در کلمبیا برروی ۳۱۵۶ کودک نشان داد که کودکانی که کمبود ویتامین B12 دارند، دوبرابر بیشتر از سایرین احتمال دارد که در آینده نیز دچار کمبود بشوند. همچنین این کودکان دو برایر بیشتر از سایر کودکان احتمال غیبت از مدرسه را دارند.

کودکان در سن ۵-۱۲ سالگی برای آزمایش‌های مختلف غذایی از جمله B12، فولات، روی و ویتامین A مورد ارزیابی قرار گرفتند. دکتر Eduardo Villamor، سرپرست مقاله بیان می‌کند:

ویتامین B12 برای رشد کافی مغز ضروری است. کمبود این ویتامین در مراحل اولیه زندگی یا در پیری با مشکلات شناختی و رفتاری مرتبط است اما مشخص نیست که آیا این کمبود با مشکلات درسی نیز در ارتباط است یا نه. تکرر و نحوه‌ی غیبت از مدرسه بسیار مهم است چراکه محققان در این کودکان ترک تحصیل و اختلال در پیشرفت تحصیلی را پیشگویی می‌کنند.

افرادی که ممکن است در دریافت ویتامین B12 مشکل داشته‌باشند شامل گیاهخوران، افراد مسن و افراد دارای مشکلات گوارشی مانند بیماری کرون.

سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *