انتشار این مقاله


۸ جنبه سلامتی که جوانان باید به آن توجه کنند

توجه به سلامتی چه اهمیتی دارد؟ به چه مواردی باید توجه بیشتری داشته باشیم؟ مهمترین جنبه‌های سلامت یک فرد جوان که باید به آن‌ها توجه شود کدام موارد هستند؟ در زمان جوانی بیشتر شخصیت و توان بدنی فرد حالت می‌گیرد، اگر فرد کاری انجام بدهد در راستای سلامتی‌اش نتیجه‌ آن را حتما در ادامه زندگی‌اش […]

توجه به سلامتی چه اهمیتی دارد؟ به چه مواردی باید توجه بیشتری داشته باشیم؟ مهمترین جنبه‌های سلامت یک فرد جوان که باید به آن‌ها توجه شود کدام موارد هستند؟

در زمان جوانی بیشتر شخصیت و توان بدنی فرد حالت می‌گیرد، اگر فرد کاری انجام بدهد در راستای سلامتی‌اش نتیجه‌ آن را حتما در ادامه زندگی‌اش خواهد دید. به همین دلیل بهبود رفتارهای مرتبط با سلامتی شما در زمان جوانی که توانایی انطباق بیشتری دارید مهم است، البته تصحیح رفتارها منحصر به دوران جوانی نیست و در بزرگسالی و نوجوانی نیز می‌توان به این مسئله مهم پرداخت، ولی بازدهی و پایداری آن در زمان جوانی بیشتر است. شروع کردن به ساختن عادات خوب برای داشتن زندگی بهتر امری ضروری است چرا که به نظر نمی‌آید کسی بخواهد انتهای عمرش را با بیماری‌های سخت بگذراند.

کالین دیمنت (Colin Diment) طبق مصاحبه‌ای گفته است:

زمانی که ما در دوره دوم و سوم زندگی خودمان هستیم، به نظر خیلی عادی می‌آید که بتوانیم عمر طولانی بکنیم و کسی به مرگ فکر نمی‌کند. این که مراقب سلامتی خودمان باشیم کار سختی است، چرا که پاداش رفتار نادرست و درست سال‌ها بعد داده می‌شود و تاثیر لحظه‌ای ندارد. می‌توانیم مشروب بخوریم، غذاهای ناسالم بخوریم، به خوبی نخوابیم، برای ساعات طولانی کار کنیم و باز هم زنده بمانیم! اما نهایتا این شیوه زندگی تاثیر خودش را می‌گذارد. نه تنها منجر به مشکلات سلامتی در انتهای عمر می‌شود بلکه ما را از انجام کارهایی که دوست داریم بکنیم نیز جدا می‌کند.

حتی اگر شما تا امروز فرد ایده‌آلی نبوده‌اید می‌توانید با تصمیم‌های مهم و درست عادات بدتان را کنار بگذارید و خودتان را از خطرات آن عادات نجات دهید. حال بهتر است به ۸ جنبه که اهمیت زیادی دارد بپردازیم که انجام هر یک تاثیر بسزایی در سلامتی شما دارد و هیچ‌یک را نمی‌توان دست کم گرفت.

۱. استفاده از ضدآفتاب

بیشتر ما ممکن است زمانی که به ساحل می‌رویم از ضدآفتاب استفاده کنیم، ولی تنها یکبار می‌مالیم و بعد از شنا کردن یا عرق کردن یا مدت طولانی زیر آفتاب بودن دوباره از ضدآفتاب استفاده نمی‌کنیم. عمر مفید هر بار استفاده بسته به شراط متفاوت است و نهایتا در عرض چند ساعت خاصیت‌اش را از دست می‌دهد. استفاده دقیق و منظم از ضدآفتاب تنها به جلوگیری از سرطان پوست کمک نمی‌کند بلکه از پیر شدن، آفتاب سوختگی و کک مک جلوگیری می‌کند.

۲. بررسی مداوم وضعیت سلامت روان

Liza Gellerstedt، روان‌پزشک، می‌گوید:

بسیاری از بیماری‌ها در زمان جوانی ایجاد و بنا نهاده می‌شوند. برای مثال متوسط سنی که اختلال دوشخصیتی شروع می‌شود ۲۵ سال است و محققین به ما می‌‌گویند که مداخله زودهنگام در این بیماری‌ها می‌تواند نتایج پایداری داشته باشد. حتی اگر شما مشکلات روانی ندارید، ممکن است به دلیل این که در این دوره زندگی تصمیم‌های مهمی برای زندگی گرفته می‌شود، یک تصمیم اشتباه منجر به حالت روانی‌ای در شما بشود که نیاز به بررسی و درمان داشته باشد.

۳. داشتن بررسی‌های دندان‌پزشکی

Kyle Stanley، دندان‌پزشک، می‌گوید:

یکی از مهمترین معیارهای زیبای هر فرد دندان‌های مرتب و تمیز است که این معیار تحت تاثیر رفتارها در زمان جوانی است. این یک رفتار شایع است که مردم ملاقات مستمری با دندان‌پزشک و متخصص سلامتی خود دراین زمان نداشته باشند. و دلیل احتمالی آن هم این است که افراد به زندگی انفرادی عادت کرده‌اند و درآمد کمی هم دارند و نمی‌توانند از عهده این هزینه‌ها برآیند. مشکل اینجاست که بی‌توجهی به این موضوع ممکن است در ابتدا ضرر‌های کمی داشته باشد و برای رفع آن زمان و هزینه کمی نیاز به صرف کردن باشد ولی این مشکلات کوچک با بی‌توجهی به مشکلات حاد و تهدیدکننده زندگی تبدیل می‌شود.

۴. ورزش کردن

مکررا شنیده‌ایم که می‌گویند ورزش کنید که برای سلامتی‌تان خیلی خوب است و به نظر خودمان هم حرف درستی می‌آید. ورزش کردن در زمان جوانی اهمیت زیادی دارد چرا که با انجام این کار در زمان جوانی آن را تبدیل به یک عادت خوب می‌کنیم که در آینده آن را ادامه خواهیم داد؛ همچنین ورزش کردن می‌تواند از اضافه وزن، بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، پوکی استخوان در ادامه زندگی جلوگیری کند.

۵. تغذیه سالم

یک مطالعه در مورد رژیم غذایی و تغذیه دریافت که درصد بالایی از زنان ۲۰ الی ۴۰ ساله نمی‌توانند میزان مورد نیاز روزانه‌شان از سبزیجات و میوه‌ها را مصرف کنند، که این امر بر روی سطح مواد مغذی داخل خون آن‌ها تاثیر می‌گذارد. بسیاری از جنبه‌های زندگی و سلامت هر فرد تحت تاثیر این مواد هستند که باید کاملا تامین شود. جنبه‌های سلامت مغز و استخوان در این دوره بسیار حساس هستند، بنابراین خوردن غذاهای سالم و متنوع به بدن شما کمک بزرگی می‌کند.

۶. داشتن روابط اجتماعی خوب

زمانی که دانشگاه و دبیرستان تمام شود دوستی‌ها می‌آیند و می‌روند و ممکن است شما بتوانید یک گروه دوست واقعی برای خودتان بعد از این دوره داشته باشید، دوستانی که در زندگی‌تان بتوانید روی آن‌ها حساب کنید. یک مطالعه ۷۵ ساله در دانشگاه هاروارد دریافت که ارتباطات خوب با دیگر می‌‌تواند شادی طولانی مدت برای شما داشته باشد که این ارتباطات می‌تواند به دوستان، خانواده و دیگران خلاصه شود.

۷. اصلاح شیوه ایستادن

مادر شما ممکن است در بچگی بارها به شما گفته باشد که صاف بایست، ولی حالا زمان آن است که به گفته‌ی او واقعا عمل کنید. شیوه صحیح ایستان به مفاصل شما فشار کمتری می‌آورد و نه تنها از ناراحتی شما جلوگیری می‌کند بلکه از آرتریت (التهاب مفصل) نیز جلوگیری می‌کند. این کار می‌تواند به شما احساس اعتماد به نفس و انرژی مضاعف بدهد. دفعه بعدی که شما احساس خستگی کردید هنگام بعد از بهتر است که صاف بایستید. (منبع: دانشگاه ایالت اهایو)

۸. خوابیدن

بیدار ماندن هنگام شب در آخر هفته‌ها خیلی وسوسه‌کننده است ولی داشتن استراحت کافی خیلی مهم است و تنها احساس خستگی شما را برطرف نمی‌کند. کمبود خواب ریسک بیماری‌های قلبی، دیابت، استرس روزانه را افزایش می‌دهد و خلاقیت شما را از بین می‌برد و بر روی باروری شما تاثیر می‌گذارد.

شاید داشتن عادات خوبی مانند موارد بالا در ابتدا سخت باشد ولی مطمئن باشید در آینده برای داشتن این رفتارها قدردان خواهید بود.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *