انتشار این مقاله


مصرف سیر و پیاز میتواند در پیشگیری از سرطان سینه موثر باشد

تحقیقات جدید به بررسی مصرف پیاز و سیرپرداخته و نشان می دهد که این سبزیجات می توانند خطر ابتلا به سرطان سینه را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

تحقیقات جدید به بررسی مصرف پیاز و سیر در بین زنان پورتوریکو پرداخته و نشان می دهد که سبزیجات می توانند خطر ابتلا به سرطان سینه را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

پیاز و سیر به همراه تره فرنگی ، پیازچه و صدها گونه دیگر از دسته پیازها هستند.

این سبزیجات سرشار از عطر و طعم ، با اثرات شدید و سفت و سخت ممکن است مطابق شواهد در حال ظهور بتوانند با بیماری هایی مانند دیابت ، بیماری های قلبی و سرطان نیز مقابله کنند.

در رابطه با سرطان ، چندین مطالعه به طور خاص پیوند بین مصرف پیاز و سیر و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ ، معده و پروستات را بررسی کرده اند.

به طور کلی ، این مطالعات نشان داده است هرچه افراد بیشتراین سبزیجات را مصرف می کنند خطر ابتلا به این سرطان ها را کاهش می یابد.

با این حال ،، محققان به سرپرستی گوری دسای ، کاندیدای دکترای اپیدمیولوژی در دانشگاه در بوفالو (UB) ، بخشی از دانشگاه ایالتی نیویورک می گویند: تحقیقات کمتری در ارتباط با سرطان پستان قرار گرفته است

بنابراین ، دسای و تیم تصمیم گرفتند تا این موضوع را بیشتر بررسی کنند و جمعیتی از زنان پورتوریکو را بررسی کنند. دلیل انتخاب این جمعیت دو چیز بود. اول اینکه  در پورتوریكو نسبت به سرزمین اصلی [ایالات متحده] میزان سرطان پستان كمتر است ،و این امر باعث می شود كه برای مطالعه مهم باشد.

ثانیا ، نوعی چاشنی است بنام “sofrito” که عمدتاً از سیر و پیاز تشکیل شده است ، یک سس سنتی پورتوریکو است که به طور گسترده در سراسر جزیره مصرف می شود.

محققان نتایج یافته های خود را در مجله Nutrition and Cancer منتشر کردند.

مطالعه روی پیاز ، سیر و خطر سرطان

دسای و تیم از سوابق بیمارستان و کلینیک برای شناسایی ۳۱۴ زن ۳۰ تا ۷۹ ساله که بین سالهای ۲۰۰۸ و ۲۰۱۴ مبتلا به سرطان سینه بودند ، استفاده کردند. محققان همچنین ۳۴۶ شرکت کننده کنترل انتخاب کردند که براساس سن و منطقه مسکونی همسان بودند.

شرکت کنندگان درگروه کنترل ، بجز سرطان پوست غیر ملانومایی ، سابقه سرطان نداشتند. محققان از یک پرسشنامه مقدارغذایی برای پرس و جو در مورد الگوهای رژیم غذایی و مصرف پیاز و سیر در کل استفاده کردند که شامل مصرف سوفریتو نیز بود.

این تیم از عود منطقی بدون قید و شرط برای بررسی ارتباط بین مصرف پیاز و سیر و بروز سرطان پستان استفاده کرده و عواملی مانند سن ، تحصیلات ، سابقه خانوادگی ، شاخص توده بدنی ، وضعیت سیگار کشیدن و موارد دیگر را تنظیم کردند.

سوفریتو با ۶۷٪ خطرکمتر ابتلا به سرطان پستان مرتبط است.

محققان سبزیجات ارتباط معکوس بین مصرف متوسط ​​و زیاد پیاز و سیر و موارد سرطان پستان را در مقایسه با مصرف کم این مواد نشان دادند.

یافته های آنها پس از تطابق نتایج به دست آمده  با توجه به یائسگی ، سازگار بوده و نشان می دهد که “مصرف زیاد پیاز و سیر افراد را در برابر سرطان سینه در جمعیت [مورد مطالعه] محافظت می کند.”

به طور خاص ، نویسندگان می نویسند: “مصرف سوفریتو، هنگامی که به تنهایی مورد بررسی قرار گرفت ، با سرطان سینه ارتباط معکوس داشت؛ برای کسانی که بیشتر از یک بار در روز سوفریتو مصرف می کنند ، ۶۷٪ کاهش خطر در مقایسه با کسانی که آن را هرگز مصرف نکردند وجود دارد.”

“ما دریافتیم که در بین زنان پورتوریکو ، مصرف ترکیبی پیاز و سیر و همچنین سوفریتو با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه همراه است.”

گوری دسای

دسای با اشاره به یکی از نقاط قوت این تحقیق ، می گوید: “مطالعه زنان پورتوریکو که مقدار زیادی پیاز و سیر را به عنوان سوفریتو مصرف می کنند بی نظیر بود.”

چرا پیاز و سیر خطر سرطان را کاهش می دهد؟

دکترجو فرودنهایم، نویسنده تحقیق و رئیس اپیدمیولوژی و بهداشت محیط در UB ، همچنین در مورد منحصر به فرد بودن این تحقیق اظهار نظر می کند و می گوید: “تحقیقات زیادی در مورد سرطان پستان در پورتوریکو انجام شده است.”

وی گفت: “این مطالعه همکاری بین همکاران من در UB و دانشگاه پورتوریکو بود تا به ما کمک کند تا بدانیم که چرا موارد بیماری نسبت به بقیه ایالات متحده پایین تر است و چرا موارد همچنان در حال افزایش هستند ، در حالی که در بقیه ایالات متحده  درحال کاهش هستند.

اگرچه این مطالعه مشاهده ای بود و نمی تواند مکانیسم های موجود در این یافته ها را توضیح دهد ، محققان گمان می کنند که فلاونول ها و ترکیبات ارگانوسولفور موجود در پیاز و سیر فراوان ممکن است مسئول اثرات ضد سرطان باشد.

دکتر لینا مو، دانشیار اپیدمیولوژی و بهداشت محیط در UB و نویسنده ارشد این مطالعه در این باره گفت:

 به طور خاص “اس-آلیل سیستئین”، “دیالیل دی سولفید” و “دیالیل سولفید” موجود در سیر و” آلکنیل سیستئین سولفوکسیده”ای موجود در پیاز خاصیت ضد سرطان زایی در انسان و همچنین در مطالعات آزمایشگاهی روی حیوانات نشان داده اند.

برخی از محدودیت های مطالعه

با این حال ، نویسندگان محدودیت هایی در تحقیقات خود دارند. به عنوان مثال ، آنها  نوشتند :

 “اندازه جمعیت به خصوص برای تجزیه و تحلیل طبقه بندی شده در مورد وضعیت یائسگی مطالعه کوچک بود .”

ثانیا ، تعداد افرادی که هرگز سیر یا پیاز مصرف نکرده اند ، بسیار کم است تا از آنها به عنوان گروه شاهد استفاده شود. زیرا گروه کنترل هنوز مقداری پیاز و سیر مصرف می کردند.

به همین دلیل ، محققان می گویند : نتایج ممکن است ارتباط واقعی بین مصرف سیر و پیاز و سرطان پستان را دست کم گرفته باشد.”

“علاوه بر این ، یک دستورالعمل استاندارد برای سوفریتو وجود ندارد ، یک چاشنی که اغلب خانگی است و بنابراین حداقل در بعضی از موارد از نظر فرد متفاوت است.از این رو ما  نتوانستیم مقدار پیاز و سیر موجود در سوفریتو را تخمین بزنیم.”

وی ادامه داد: “اگرچه دستور تهیه سوفریتو تا حدی متفاوت است ، اما مواد دیگر مانند فلفل دلمه ای ، گوجه فرنگی ، گشنیز و فلفل سیاه معمولاً اضافه می شوند. از آنجا که ما مدل های خود را برای این مواد تنظیم نکردیم ، نمی توانیم مطمئن باشیم که نتیجه ما تنها با اثر پیاز و سیر حاصل شده است.. “

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید