انتشار این مقاله


ارتباط قوی میان سردرد و کمردرد های مزمن!

از بررسی ۱۴ مطالعه ، مشخص شد که مبتلایان به هریک از بیماری های سردرد مداوم یا کمردرد ، دو برابر احتمال ابتلا به بیماری دیگر را دارند.

سردرد مزمن و کمردرد هر دو شرایط مشکل آفرین جسمی هستند. یافته های جدید حاکی از پیوند قوی میان این دو است. این یافته ها در ترسیم یک رویکرد جدید برای درمان بسیار موثر است.

سردردهای مزمن و کمردرد جزو پنج علت اصلی ابتلا به ناتوانی های طولانی هستند. متخصصان بهداشت و درمان اغلب شرایط را به طور جداگانه درمان می کنند ، اما نظریه ای وجود دارد که در برخی افراد ، این دو در کنار هم ظاهر می شوند. بنابراین درمان موازی این دو بیماری نتایج بهتری را ارائه می دهد.

باتوجه به آمار سازمان بهداشت جهانی نزدیک به ۴٪ از افراد بزرگسال جامعه جهانی حدودا بیش از ۱۵ روز در هر ماه دچار سردرد می شوند. در همین حال ، طبق اعلام موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی ، حدود ۸۰٪ از بزرگسالان حداقل یک بار در زندگی خود کمر درد را تجربه می کنند و تقریباً ۲۰٪ از این افراد در آینده به کمردرد مزمن مبتلا می شوند.

در سال ۲۰۱۳ ، پژوهشی در کشور آلمان، ارتباط میان کمر درد مزمن در نواحی پایینی کمر و سردردهایی از نوع تنش مزمن را به اثبات رسانید. امروزه، محققان دانشگاه وارویک در انگلستان ، اثبات قوی تری در این باره ارائه داده اند.

مقاله ای مروری که حاصل تجمیع ۱۴ مقاله ی پژوهشی بود در ژورنال سردرد و درد به چاپ رسیده است. کوچکترین مطالعه شامل ۸۸ شرکت کننده بود ، در حالی که در بزرگترین مطالعه شرکت کنندگان ۴۰۴.۲۰۶ نفر بودند.

تمرکز این مطلاعه روی یک نوع سردرد و یک نوع اختلال کمردرد خاص بود که شامل سردرد مزمن و کمردرد مداوم بودند.
این تیم تعاریف این شرایط را در دو قسمت بیان میکند که شامل:
۱. سردرد در بیشتر روزها به مدت حداقل ۳ ماه
۲. بروز درد “بین قسمت پایین قفسه دنده و باسن” در طول همان دوره

در واقع همه مطالعات ارتباط میان این دو وضعیت را تایید میکند به جز در چند موارد استثنا که احتمالا این بدان معنی است که محققان قادر به جمع آوری داده ها در تجزیه و تحلیل آماری ترکیبی نبودند.

پروفسور مارتین آندروود میگوید:

در اکثر بررسی ها ، دریافتیم که شانس تقریباً دو برابر است. یعنی در حضور یکی از موارد سردرد یا کمردرد شما حدوداً دو برابر بیشتر احتمال ابتلا به دیگری را دارید.
در اکثر مردم،ابتلا به میگرن،سومین بیماری شایع در جهان، خطر این درگیری به کمردرد را بیشتر میکند.

در این باره محدودیت هایی وجود دارد. یعنی اینکه طرح ها و جمعیت های مطالعاتی متناقض و تعاریف متفاوت از اختلالات ممکن است کیفیت نتایج را تضعیف کرده باشد.

پروفسور مارتین آندروود ، از دانشکده پزشکی وارویک همچنین اضافه میکند:

هنوز هم یافته ها بسیار جالبی بدست می آیند زیرا با وجود کشفیات جدید، این دو بیماری همچنان به عنوان اختلالات جداگانه تحت درمان قرار گرفته و سپس توسط افراد مختلف اداره می شوند. اما این باور که حداقل برای برخی از افراد ممکن است چندین موارد مشترک ایجاد کننده ی دو بیماری وجود داشته باشد، نقض نمیشود.

ترکیب درمانها

محققان از علت مشترک احتمالی مطمئن نیستند ، اما برخی از نظریه ها را دارند. پروفسور آندروود می گوید:

در بعضی از افراد سردرد و کمردرد ، یک رابطه بیولوژیکی اساسی دارند. ممکن است چیزی در ارتباط با نحوه واکنش مردم به درد وجود داشته باشد که باعث می شود برخی از افراد نسبت به علل جسمی سردرد بخصوص میگرن و یا دلایل جسمی درد کمر و نحوه واکنش بدن به آن حساس باشند. چنین دلیلی می تواند در اهداف درمانی بسیار موثر باشد. در حقیقت ، تیم فکر می کند که یک رویکرد مشترک ممکن است بهترین راه حل ممکن باشد.

هم اکنون داروهای مناسب برای سردردهای مزمن وجود دارد. برخی از افراد طیف وسیعی از درمان های جامع را نیز امتحان می کنند. البته امروزه ، کمردرد ممکن است نیاز به ترکیبی از ورزش و روان درمانی داشته باشد.

اطمینان از اینکه افراد در باره ی هر دو مورد بیماری، از تکنیکهای پشتیبانی و مدیریتی مناسب برخوردار اند، میتواند به درمان بهتر کمک کند. بنابراین یک روش درمانی ترکیبی می تواند تعداد نسخه های دارویی را کاهش دهد و نتیجه ی بهتری ایجاد کند.

این پروفسو در توصیه به پزشکان میگوید

لازم است كه پزشكان و دیگر متخصصان مراقبت های بهداشتی در نظر داشته باشند كه هنگام معالجه برای یك مسئله ، باید درباره ی سایر درگیری ها در فرد نیز سؤال كنند و مطابق آن درمان متناسب را انتخاب کنند.
برای تحقیقات آینده ، احتمالاً سازوکارهای اساسی در این رابطه اتخاذ شود.

معصومه طالبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید