انتشار این مقاله


آسپیرین آسیب های ناشی از آلودگی هوا را کاهش میدهد

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند آسپیرین ممکن است اثرات منفی آلودگی هوا بر عملکرد ریه را کاهش دهد.

تحقیقات جدید نشان میدهد داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند آسپیرین ممکن است اثرات منفی آلودگی هوا بر عملکرد ریه را کاهش دهد.

محققان دانشکده بهداشت دانشگاه Mailman University Columbia ، دانشکده بهداشت دانشگاه هاروارد چان و دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون ، یافته های خود را در مجله آمریکایی پزشکی تنفسی و مراقبتهای ویژه منتشر کرد. محققان زیرمجموعه ای از داده های جمع آوری شده از ۲،۲۸۰ جانباز مرد را که برای تست عملکرد ریه مراجعه کرده بودند را از منطقه بزرگ بوستون جمع آوری کردند. میانگین سنی این افراد ۷۳ سال بود.

محققان رابطه ی میان میزان مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی از جمله آسپرین و ذرات محیطی (PM) و کربن سیاه در ماه قبل از آزمایش را سنجیدند. این در حالی است که عوامل مختلفی میتوانست نتایج مطالعه را تحت تاثیر قرار دهد از جمله اینکه وضعیت سلامت افراد و اینکه آیا وی سیگاری بوده یا خیر.

آنها دریافتند که استفاده از هر NSAID اثر ذرات محیطی بر عملکرد ریه را تقریبا نصف میکنند. انها ۲۸ روز قبل از این اندازه گیری به طور هفتگی،۴بار میزان آلودگی هوا و تست عملکرد ریه را انجام میدادند.

از انجایی که اکثر افراد مورد مطالعه از آسپیرین به عنوان دارو های ضد التهابی استروییدی استفاده میکردند، پژوهشگران نیز این دارو را به عنوان نماینده ای از این دسته ی دارویی انتخاب کردند. با این وجود جای مطالعات بیشتری روی اثرات NSAID های غیر آسپیرین است.

با اینکه مکانیسم شناخته شده ای برای این اتفاق نیست اما پژوهشگران تقریبا مطمئن هستند که داروهای ضد التهابی استروئیدی التهاب ناشی از آلودگی هوا را کاهش می دهد.

نویسنده ی اول این مطالعه میگوید:

یافته های ما نشان می دهد که آسپرین و سایر NSAID ها ممکن است ریه ها را از لکه های کوتاه مدت حاصل از اثرات نامطلوب آلودگی هوا محافظت کنند. البته هنوز هم به حداقل رساندن قرار گیری در معرض آلودگی هوا ، که منجر به اثرات بهداشتی منفی از سرطان گرفته تا بیماری های قلبی عروقی میشود،بسیار اهمیت دارد.

نویسنده ارشد آندره باکارلی ، رئیس گروه علوم بهداشت محیط در مدرسه کلمبیا میگوید

در حالی که سیاست های زیست محیطی پیشرفت چشمگیری در جهت کاهش مواجهه کلی با آلودگی هوا داشته اند، با این وجود حتی در مکانهایی که میزان آلودگی هوا پایین است ، حضور نشانه های کوتاه مدت منفی الودگی هوا بر بدن امری است که به وفور رخ میدهد. به همین دلیل ، شناسایی وسایل برای به حداقل رساندن این مضرات مهم است.

یک مطالعه قبلی که توسط باکارلی انجام گرفته بود نیز نشان داده است که ویتامین های گروه B نیز علاوه بر آسپرین ممکن است در کاهش تأثیر سلامت آلودگی هوا نقش داشته باشند.

معصومه طالبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید