انتشار این مقاله


چه روش‌های درمانی جایگزینی برای بیماران سرطانی وجود دارد

بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان دست به هر کاری برای درمان خود می‌زنند که درمان‌های مکمل و جایگزین در این بین از محبوبیت خاصی برخوردارند.

بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان دست به هر کاری برای درمان خود می‌زنند که درمان‌های مکمل و جایگزین در این بین از محبوبیت خاصی برخوردارند. اگر سرطان حس کنترل بیمار بر بدن خود را از بین برده، این درمان‌ها می‌توانند حس کنترل را به او بازگردانند. با این حال، بسیاری از درمان‌های جایگزین برای سرطان تأیید نشده و حتی می‌توانند خطرناک باشند.

برای کمک به تمایز بین خوب و بد، ۱۰ درمان جایگزین سرطان را برای شما معرفی خواهیم کرد که در کل بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند. علاوه بر این، شواهد علمی نیز وجود دارد که این درمان‌ها واقعاً برای بیمار مفید هستند.

چگونه طب جایگزین می‌تواند به بیماران مبتلا به سرطان کمک کند؟

شاید درمان‌های جایگزین نقشی مستقیم در علاج سرطان نداشته باشند، اما می‌تواند به سازگاری با علائم و نشانه‌های حاصل از سرطان در درمان‌های آن کمک کنند. با کمک درمان‌های جایگزین سرطان می‌توان علائم و نشانه‌های رایجی مثل اضطراب، خستگی، حالت تهوع، استفراغ، درد، مشکلات خواب و استرس را کمتر کرد.

یکپارچه ساختن بهترین درمان‌های مبتنی بر شواهد جایگزین سرطان با درمان‌های اصلی که توسط پزشک تجویز می‌شود، منجر به تسکین علائم و نشانه‌های مرتبط با سرطان و درمان آن خواهد شد. درباره‌ی انتخاب این درمان‌ها باید با پزشک مربوطه مشورت نمود تا بهترین راهبرد درمانی برای بیمار مبتلا به سرطان اتخاذ گردد.

موازنه‌ی صحیح بین داروهای مرسوم درمان سرطان و طب جایگزین بایستی توسط پزشک تعیین گردد. در حالی که درمان‌های مکمل و جایگزین سرطان، مثل طب سوزنی، ممکن است حالت تهوع یا درد را کاهش دهند، اما در کل به اندازه‌ای قوی نیستند که بتوان آن‌ها را جایگزین داروهای مرسوم سرطان کرد.

اگر تجربه می‌کنید: این‌ها را امتحان کنید:
اضطراب هیپنوتیزم، مدیتیشن، ماساژ، تمدد اعصاب
خستگی ورزش، ماساژ، تمدد اعصاب، یوگا
حالت تهوع استفراغ طب سوزنی، آروماتراپی، هیپنوتیزم، موسیقی‌درمانی
درد طب سوزنی، آروماتراپی، هیپنوتیزم، ماساژ، موسیقی‌درمانی
مشکلات خواب ورزش، تمدد اعصاب، یوگا
استرس آروماتراپی، ورزش، هیپنوتیزم، ماساژ، مدیتیشن، تای‌چی، یوگا

کدام یک از درمان‌های جایگزین برای سرطان ارزش امتحان کردن دارند؟

نشان داده شده که این ده روش درمانی جایگزین در یاری رساندن به بیماران سرطانی امیدوارکننده ظاهر شده‌اند. در صورتی که هر کدام از درمان‌های زیر توجه‌تان را جلب کرد، ابتدا با پزشک خود مشورت کرده و سپس بدان اقدام نمایید.

طب سوزنی

در روش طب سوزنی فرد ماهر در این کار سوزن‌های نازکی را در نقاط مشخصی از بدن فرو می‌برد. مطالعات نشان داده که طب سوزنی حالت تهوع ناشی از شیمی‌درمانی را تخفیف می‌دهد. اثرات این درمان جایگزین سرطان در کاهش بعضی از دردهای بیماران نیز به اثبات رسیده است.

طب سوزنی به شرطی بی‌خطر است که توسط فرد ماهر و با سوزن‌های استریل انجام شود. معمولاً خود پزشکان می‌توانند افراد مورد اطمینانی را معرفی کنند. طب سوزنی برای کسانی که داروهای رقیق‌کننده‌ی خون (مثل هپارین و وارفارین) مصرف می‌کنند یا تعداد سلول‌های خونشان کاهش یافته مناسب نیست. به همین دلیل ابتدا باید نظر پزشک خود را جویا شوید.

آروماتراپی (رایحه‌درمانی)

در این روش از مواد شیمیایی خوش‌بو برای ایجاد حس آرامش استفاده می‌شود. روغن معطر به ماده‌ی خوش‌بو را می‌توان با ماساژ مستقیماً به پوست رساند یا آن را با آب حمام ترکیب کرد. همچنین می‌توان با گرم کردن آن‌ها در خانه، فضای خانه را معطر نمود. آروماتراپی می‌تواند به کاهش حالت تهوع، درد و استرس در بیماران سرطانی کمک کند.

رایحه‌درمانی هم توسط فرد ماهر و هم توسط خود بیمار انجام می‌شود. اگر واکنش‌های آلرژیک به روغن‌های معطر در برخی افراد را کنار بگذاریم، آروماتراپی هیچ خطری به همراه ندارد. بیماران سرطانی حساس به استروژن، مثل بعضی از مبتلایان به سرطان سینه، باید از به کار بردن مقادیر زیادی روغن اسطوخودوس و روغن درخت چای به پوست خود اجتناب کنند.

ورزش

ورزش کردن قادر است علائم و نشانه‌های به وجود آمده طی درمان سرطان و بعد از آن را مدیریت کند. با فعالیت بدنی سبک می‌توان از دست خستگی، استرس و مشکلات خواب راحت شد. امروز بسیاری از دانشمندان بر این باورند که بیماران سرطانی می‌توانند با ورزش کردن بر طول عمر و کیفیت زندگی کلی خود بیافزایند.

اگر تاکنون برنامه‌ای برای ورزش کردن نداشته‌اید، برنامه‌ی فعالیت بدنی جدیدتان را به دکتر نشان دهید. آرام شروع کنید و به تدریج فعالیت خود را به تدریج به درجات بالاتری رسانید. سعی کنید در نهایت در بیشتر روزهای هفته، حداقل ۳۰ دقیقه ورزش داشته باشید.

خواب هیپنوتیزم

هیپنوتیزم یک وضعیت تمرکزی عمیق است. در جلسه‌ی هیپنوتیزم، معمولاً درمانگر با لحنی بسیار آرام با شما صحبت خواهد کرد تا با صدای او به آرامش برسید. سپس همه چیز دست درمانگر است؛ اوست که با حرف‌هایش توجه شما را به اهداف خاصی مثل کنترل درد و کاهش استرس جلب خواهد کرد.

هیپنوتیزم می‌تواند برای کسانی که علاوه بر سرطان، مشکل اضطراب، درد و استرس دارند مفید باشد. این درمان همچنین برای حالت تهوع و استفراغ با وقوع پیش از موعد در بیمارانی که شیمی‌درمانی در گذشته آن‌ها را ناخوش احوال کرده بود، خوب است. هیپنوتیزمی که توسط فرد متخصص ارائه شود هیچ خطری ندارد. اما اگر سابقه‌ی بیماری روانی دارید، حتماً پیش از آن با درمانگر خود در میان بگذارید.

ماساژ

طی ماساژ، ماساژور پوست، عضلات و تاندون‌های بدن شما را با هدف کاهش تنش و استرس ماساژ می‌دهد. روش‌های مختلفی برای ماساژ بدن وجود دارد. می‌توان ماساژ را به صورت سبک و ظریف و یا عمیق با فشار انجام داد.

تحقیقات نشان می‌دهد که ماساژ برای بیماران سرطانی مفید است و درد را کاهش می‌دهد. این کار همچنین اضطراب، خستگی و استرس را تسکین می‌دهد.

تا وقتی که فرد ماساژدهنده در کار خود ماهر باشد، این کار خطری به دنبال نخواهد داشت. مراکز تخصصی درمان سرطان معمولاً از یک فرد با مهارت در امر ماساژ بهره می‌برند. همچنین ممکن است پزشک‌تان شخصی را بشناسد که کارش ماساژ است و به طور مرتب با بیماران سرطانی کار می‌کند.

اگر تعداد سلول‌های خونی شما در آزمایش خون کم نشان داده شده، برای ماساژ نروید. از ماساژ دهنده بخواهید تا نزدیک نواحی زخم جراحی، رادیوتراپی یا تومورها را ماساژ ندهد. اگر سرطان در استخوان‌های شماست یا بیماری استخوانی مثل پوکی استخوان دارید، ماساژ سبک با فشار کم را انتخاب کنید.

مدیتیشن

مدیتیشن یا مراقبه یک حالت تمرکزی است که در آن ذهن روی یک تصویر، صدا یا ایده مثل افکار مثبت متمرکز می‌شود. همراه با مراقبه معمولاً تنفس عمیق یا ورزش‌های تمدد اعصاب هم انجام می‌شود. مدیتیشن می‌تواند با تسکین اضطراب و استرس به بیماران سرطانی کمک نماید.

مدیتیشن در کل بی‌خطر است. شما می‌توانید یک یا دو بار مراقبه را خودتان در خانه انجام دهید یا در یک کلاس شرکت کنید.

موسیقی‌درمانی

موسیقی‌درمانی شامل کلاس‌های گوش دادن به موسیقی، نواختن سازها، آواز خوانی یا نوشتن آهنگ می‌شود. این روش درمانی جایگزین سرطان تحت نظر استاد یا در یک گروه انجام می‌گیرد. موسیقی درمانی به کنترل حالت تهوع و استفراغ و تسکین درد کمک می‌کند.

موسیقی درمانی خطری نداشته و مهارت ابتدایی خاصی هم برای شرکت در آن لازم نیست. بسیاری از مراکز پزشکی پیشرفته درمانگران موسیقی متخصصی دارند.

تکنیک‌های تمدد اعصاب

تکنیک‌های تمدد اعصاب روش‌های تمرکزی هستند که با توجه به آرامش ذهن و شل کردن عضلات انجام می‌پذیرند. تکنیک‌های تمدد اعصاب می‌تواند شامل فعالیت‌هایی مثل تصویرسازی یا شل کردن پیشرونده‌ی عضلات باشد.

تکنیک‌های تمدد اعصاب ممکن است در تسکین اضطراب و خستگی کارآمد باشند. این روش‌ها همچنین به خواب بهتر بیماران سرطانی کمک می‌کنند.

تکنیک‌های تمدد اعصاب خطری ندارند. ابتدا باید فردی ماهر این تکنیک‌ها را به شما آموزش دهد و پس از آن قادر خواهید بود تا آن‌ها را خودتان انجام دهید.

تای چی

تای چی یک نوع ورزش است که شامل حرکات ظریف و تنفس عمیق می‌شود. تای چی را هم می‌توان با آموزش یاد گرفت و هم با خواندن کتاب و دیدن فیلم آن را آموخت. تای چی به کم کردن استرس کمک می‌کند.

یوگا

یوگا در یک جمله به معنای ترکیب ورزش‌های کششی و تنفس عمیق است. طی این فعالیت، شما باید بدنتان را در وضعیت‌هایی قرار دهید که نیازمند خم شدن، پیچیدن و کشش است. یوگا انواع مختلفی دارد که هر کس هم به روش خود آن را جلو می‌برد.

یوگا می‌تواند استرس بیماران سرطانی را التیام بخشد. این فعالیت کیفیت خواب را ارتقا بخشیده و خستگی را کاهش می‌دهد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید