انتشار این مقاله


کلیه های رایانه ای راهی برای آب رسانی به کلیه

یک کلیه رایانه ای جدید که در دانشگاه واترلو ایجاد شده است می تواند در مورد سنجش تأثیر داروها در افرادی که آب کافی نمی نوشند ، به محققان کمک کند.

یک کلیه رایانه ای جدید که در دانشگاه واترلو اختراع شده است می تواند در مورد سنجش تأثیر داروهای در افرادی که آب کافی نمی نوشند ، به محققان کمک کند.

در یک مطالعه جدید ، محققان واترلو دریافتند که افراد مسن ، افراد دارای اختلال در عملکرد کلیه و افرادی که ترکیبی از داروهای خاص مصرف می کنند ، باید نسبت به میزان مصرف آب خود بسیار مراقب باشند.

آنیتا لیتون ، استاد ریاضیات کاربردی ، داروسازی و زیست شناسی در واترلو میگوید:

افرادی که فشار خون بالایی دارند به طور معمول قرص آب مصرف می کنند. پس برای کاهش حجم خون، آنها مقدار زیادی آب را از طریق ادرار دفع میکنند و از این طریق فشار خون کاهش می یابد. به این بیماران اغلب داروی دیگری نیز داده می شود که سیستم هورمونی را هدف قرار می دهد که بر کلیه نیز تأثیر می گذارد.

افراد زیادی این دو دارو را همزمان مصرف میکنند و حالشان خوب است. اما در مواردی ممکن است دچار سردرد شده و آسپیرین مصرف کنند. این سه دارو با هم می توانند به کلیه ها آسیب جدی برساند. توانایی کلیه در حفظ تعادل آب برای سلامتی ما بسیار حیاتی است. کلیه ها تعادل آب را کنترل می کنند و هنگامی که ما دهیدراته یا کم آب می شویم، بدن برای خلاص شدن از شر مواد زاید با استفاده از کمترین مقدار آب، ادرار بسیار غلیظی تولید می کند.

در جمعیت مسن تر ، مبتلایان به بیماری کلیوی و افرادی که داروی فشار خون مصرف میکنند، گاهی اوقات در تعادل آب مشکل پیدا میکند.

لیتون ، جزو ۱۵۰ محقق برتر کانادا در زمینه زیست شناسی و ریاضی و پزشکی اولین مدل شبیه سازی شده کلیه را ساخته است که انقباضات عضلانی که ادرار را از کلیه به مثانه منتقل می کند ، شبیه سازی می کند.

لیتون دریافت که در مواردی که بیمار به طور کامل دهیدراته شود مصرف دو داروی فشار خون و آسپیرین به طور هم زمان می تواند باعث آسیب حاد کلیه شود. این آسیب زمانی اتفاق می افتد که تعادل کافی آب وجود نداشته باشد ، که می تواند منجر به غلیظ شدن ادرار در اثر جمع آوری مواد زاید در بدن شود.

لیتون میگوید

مکانیسم تولید ادرار بسیار غلیظ در پستانداران به خوبی درک نشده است اما اکنون یک قدم به درک نحوه حفظ تعادل آب در پستانداران نزدیک شده ایم.

این مطالعه نمونه ای از تحقیقات بین رشته ای است که در آن لیتون و سایر محققان واترلو درگیر هستند.

گروه تحقیقاتی لیتون برای درک زیست شناسی و پزشکی از ریاضیات به عنوان میکروسکوپ استفاده می کنند. آنها برای شبیه سازی اثرات داروهای مختلف و ایجاد تکنیک های ریاضی برای تجزیه و تحلیل داده های بالینی ، مدل های رایانه ای ایجاد می کنند.

این تحقیق با عنوان حمل و نقل املاح و آب در امتداد مجرای جمع کننده داخلی که تحت انقباضات پریستالتیک قرار گرفته است.

این نویسنده دانشکده ریاضیات واترلو ، لیتون ، این اختراع خود را اخیراً در ژورنال آمریکایی فیزیولوژی کلیه منتشر شده است.

معصومه طالبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید