انتشار این مقاله


نشانه‌های کمبود امگا ۳

نوع و نسبت مناسب اسیدهای چرب ضروری در رژیم غذایی می‌تواند از کمبود امگا ۳ جلوگیری کند. طبق مطالعات جدید سندرم چشمان خشک از نتایج کمبود امگا ۳ می‌باشد. این بیماری باعث ایجاد علا ئمی مانند سوزش، درد، خشکی و احساس وجود شن در چشم می‌شود. عدم درمان سندرم خشکی چشمان می‌تواند منجربه زخمی کردن […]

نوع و نسبت مناسب اسیدهای چرب ضروری در رژیم غذایی می‌تواند از کمبود امگا ۳ جلوگیری کند. طبق مطالعات جدید سندرم چشمان خشک از نتایج کمبود امگا ۳ می‌باشد. این بیماری باعث ایجاد علا ئمی مانند سوزش، درد، خشکی و احساس وجود شن در چشم می‌شود.

عدم درمان سندرم خشکی چشمان می‌تواند منجربه زخمی کردن قرنیه ودر نهایت از دست رفتن بینایی شود. این بیماری کیفیت زندگی میلیون‌ها انسان را تحت تاثیر قرار داده‌است اما داشتن رژیم غذایی سرشار از اسیدچرب امگا ۳ ممکن است منجربه درمان این سندرم بشود. امگا ۳ اسیدچرب اشباع نشده می‌باشد که از اسیدهای چرب ضروری بدن می‌باشد که بدن آن را تولید نمی‌کند. این نوع از چربی اکثرا در روغن ماهی پیدا می‌شود و فواید بسیاری دارد بنابراین به به عنوان چربی خوب شناخته می‌شوند.

سه نوع اسیدچرب امگا ۳ به نام‌های EPA و DHA که در ماهی‌های خاصی افت می‌شوند و سومین اسیدچرب ALA می‌باشد که عمدتا در روغن‌های گیاهی یافت می‌شود.

‌دانه‌ها و آجیل‌هایی مانند دانه چیا، گردو‌، دانه‌‌های شاهدانه، بادام زمینی و بادام منابع خوبی برای ALA هستند. محققان بیان می‌کنند که عدم تعادل اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ در عادت‌های غذایی آمریکایی با میزان شیوع بیماری چشم ارتباط دارد. رژیم غذایی غربی احتمال سندرم چشم خشک را افزایش می‌دهد زیرا در این رژیم میزان امگا ۳ کم است اما در مقابل این رژیم حاوی مقدار زیادی امگا ۶ است. روغن‌های مورد استفاده در پخت‌و‌پز غذاها مثل روغن آفتابگردان، ذرت، سویا و سس‌های سالاد و مایونز و گوشت حاوی مقدار زیادی امگا ۶ هستند.

دکتر Bilijan Miljanovic نویسنده‌ی ارشد این مقاله بیان می‌کند:

سندرم خشکی چشم بر کیفیت زندگی، بهره‌وری و ایمنی میلیون‌ها نفر تاثیر می‌گذارد. متاسفانه توصیه‌های کمی در مورد پیشگیری از آن وجود دارد. مطالعه‌ی ما به بررسی چگونگی تغییر عادات غذایی در آمریکا و در درجه‌ی اول تغییر در تعادل اسیدهای چرب ضروری که مصرف می‌کنیم ممکن است با بروز این بیماری چشم همراه باشد. ما متوجه شدیم افزایش میزان مصرف امگا ۳ که اغلب به عنوان چربی خوب شناخته می‌شود عموما در ماهی و گردو یافت می‌شود، خاصیت محافظتی دارد. متقابلا مصرف زیاد امگا ۶ چربی که در روغن‌های پخت‌و‌پز و سالاد و گوشت حیوانی استفاده می‌شود باعث افرایش این سندرم می‌شود.

در این مطالعه متوجه شدیم افرادی که در رژیم غذایی خود امگا ۳ داشتند ۲۰ درصد نسبت به بقیه‌ی افراد کمتر دچار سندرم خشکی چشم شدند. در حال حاضر رژیم‌های غربی از نسبت ۱/۱۵ امگا ۶ به امگا ۳ تشکیل شده‌اند که که احتمال سندرم خشکی چشم را ۲.۵ برابر افزایش می‎‌دهد.

در این مطالعه شرکت‌کنندگانی که پنج وعده ماهی تن در هفته مصرف کرده‌اند در مقایسه با افرادی که فقط یکبار در هفته مصرف کرده‌اند، ۶۸ درصد کمتر به این سندرم مبتلا می‌شوند. سندرم خشکی چشم می‌تواند منجربه مشکلات عمده در بینایی افراد شود. این درد و احساس ناراحتی در چشم در هنگام رانندگی، خواندن، استفاده از کامپیوتر، مشاهده تلویزیون و تمرکز برای انجام کار افزایش پیدا می‌کند.

یکی از مشکلات مرتبط با سندرم خشکی چشم کاهش تعداد و کیفیت قطرات می‌باشد. بدون رطوبت چشم‌ها ملتهب می‌شوند و این می‌تواند انواع مختلفی از اختلالات را ایجاد کند.

سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *