انتشار این مقاله


آنچه که باید در مورد برجستگی رگ‌های دست بدانیم

برای اکثر افراد، رگ های متورم در دست مشکل پزشکی قابل توجهی را ایجاد نمی کنند. اما از نظر زیبایی ازار دهنده اند.راه های مختلفی برای درمان انها وجود دارد.

برای اکثر افراد ، برجستگی رگ ها روی دست و بازوها یک مسئله زیبایی شناختی است. اما در مواردی ورم های عروق در این نواحی از بدن ممکن است نشانه ای برای بیماری ها باشد.

بیشتر این عروق برجسته سطحی اند. اگرچه ممکن است برای برخی افراد این برجستگی ها آزاردهنده باشند ، اما مضر نیستند. با این حال ، افرادی که نگران سلامتیشان هستند باید با پزشک صحبت کنند تا مطمئن شوند که این تغییرات در نتیجه ی یک بیماری زمینه ای نیست.

برای افرادی که به دنبال خلاص شدن از شر برجستگی رگهای دست هستند ، برخی از گزینه های درمانی وجود دارد.

برای کسب اطلاعات مربوط به علل ایجاد برآمدگی رگهای دست و گزینه های درمانی احتمالی برای خلاص شدن از شر آنها ادامه مطلب را بخوانید.

دلایل

علل احتمالی ایجاد رگهای دست برجسته شامل موارد زیر است:

سن

سن عامل مهمی در بروز ضعف در وریدهای دست فرد است. با گذر سن سطح بدن و پوست شروع به نازک شدن و از دست دادن خاصیت ارتجاعی خود می کند.

در این حالت در رگ ها ، خون به دلیل ضعف دریچه ها ، می تواند مدت زمان طولانی تری تجمع کند. خون جمع شده می تواند رگ ها را کمی گشادتر کرده و در نتیجه به صورت برآمدگی ظاهر میشود.

کم وزن بودن

چربی روی دستها به طور معمول با پوشش رگ ها،از دیده شدن آنها جلوگیری میکند. افرادی که کم وزن هستند یا دستهای کوچکی دارند ممکن است رگهای برجسته تری داشته باشند.

دمای بالا

هنگامی که دمای محیط بالاست، بدن خون اضافی به رگهای سطحی بدن می فرستد تا بدن را خنک تر کند. گاهی اوقات ، این مورد می تواند عاملی برای تجمع هرچه بیشتر خون در دست ها باشد. در مقابل ، ممکن است فرد متوجه شود که هنگام سردی هوا رگهای آنها کمتر دیده می شود.

ورزش

هنگام ورزش کردن فشار خون فرد بیشتر می شود. با افزایش فشار خون ، فشار در رگ های روی پوست فرد افزایش میابد. در بیشتر اوقات، رگها به محض اینکه فرد ورزش خود را تمام کرد ، به حالت عادی باز می گردند.

اما اگر شخص به طور مكرر ورزش كند ، رگهای آنها می تواند بطور دائم در دست و سایر نواحی بدن برآمدگی ایجاد كند. این تأثیر به ویژه در کسانی که مرتباً وزنه های سنگین بلند می کنند ، اتفاق می افتد.

ژنتیک

ژنهای شخص می توانند در ظاهر شدن رگهای دست نقش داشته باشند. افرادی که در خانواده شان فردی با رگ های برجسته در بخشی از بدن خود داشته باشند، احتمال بیشتری برای ایجاد برجستگی رگ ها در همان قسمت از بدنشان هستند.

التهاب وریدها

در بعضی موارد ، بیماری به نام فلبیت ممکن است مسئول برجستگی در رگهای شکم فرد باشد. فلبیت همان التهاب رگها است. معمولاً با بیماری دیگری مانند عفونت ، اختلال خود ایمنی یا آسیب دیدگی ارتباط دارد.

رگ‌های ورایسی

واریس بیشتر در پاها دیده می شود ، اما در دست ها نیز وجود دارد. رگهای واریسی در نتیجه اختلال در عملکرد دریچه های موجود درعروق رخ میدهند.
رگهای واریسی، جریان خون را دشوارتر می کنند. این بیماری می تواند باعث ایجاد وریدهای ضخیم و بزرگ و احتمالاً دردناک شود.

ترومبوفلبیت سطحی

ترومبوفلبیت سطحی، ورم وریدهایی است که نزدیک به سطح پوست اند. لخته خون غالباً علت اصلی آن است.

ممکن است این لخته به دنبال استفاده طولانی مدت از قطره ی داخل وریدی (IV) یا سایر آسیب های وریدی ایجاد شود. ترومبوفلبیت سطحی می تواند دردناک یا ناراحت کننده باشد ، اما اغلب خطرناک نیست.

ترومبوز ورید های عمقی

ترومبوز ورید عمقی (DVT) مشابه ترومبوفلبیت سطحی است. با این حال ، در DVT، لخته شدن خون در رگی رخ می دهد که در بازو در نقاط عمیق تر بدن باشد. در مبتلایان به DVT ، این خطر وجود دارد که لخته بتواند شل شود و شروع به حرکت به سمت ریه ها کند ، که می تواند باعث آمبولی ریوی شود.

درمان

درمان این مشکل بستگی به علت رخداد آن دارد. در اکثر موارد، جنبه ی ظاهری و زیبایی شناختی آن باعث می شود افراد به دنبال معالجه باشند نه دلایل پزشکی.
در اکثر موارد،این برجستگی رگهای دست اصلاً نیازی به درمان ندارند. به همین دلیل، بیمه ،جراحی زیبایی آنها را پوشش نمیدهد و ممکن است شخص برای جراحی از جیب خود هزینه کند.

روش های درمانی ورم های عروق پوستی به دلایل زیبایی مشابه روش هایی است که برای درمان واریس وجود دارد . این راه ها شامل موارد زیر هستند:

فلبکتومی سرپایی:

این روش شامل یک برش کوچک در اطراف ورید برای از بین بردن بخش های متخلفی از رگ است.

کلروتراپی:

این روش شامل تزریق ماده شیمیایی است که باعث ایجاد زخم در ورید می شود. زخم سرانجام رگ را می بندد.

لیزر درمانی یا درمان با فرسایش درونی:

پزشکان می توانند از امواج رادیویی یا نور تقویت شده برای بستن رگهای شکسته استفاده کنند.

بستن ورید با سوزن:

فردی که تحت درمان با این عمل قرار می گیرد نیاز به بیهوشی عمومی دارد. پزشک طی بیهوشی، آن رگ را می بندد و گره می زند. پزشکان معمولاً از این روش فقط برای رگهای بزرگ استفاده می کنند.

به دنبال هر یک از این روشها ، بدن جریان خون را به سمت رگهای سالم دیگر منحرف می کند. بعد از مدتی رگ برجسته از بین می رود. اما اگر پزشک تشخیص دهد که رگها به علت یک بیماری پزشکی زمینه ای برجسته شده اند ، درمان هدفمند را پیشنهاد می کند.

اگر برجستگی رگهای دست فرد در نتیجه فلبیت باشد ، درمان ممکن است شامل مصرف آنتی بیوتیک یا ضد التهاب، استفاده از کمپرس گرما و نگه داشتن دست در سطوح بالاتری از بدن باشد.

اگر علت ترومبوفلبیت باشد ، پزشک ممکن است به فرد توصیه کند که مدتی منتظر بماند. به طور معمول ، درد خود به خود طی ۳-۴ هفته از بین می رود. در این میان کمپرس گرما یا داروهای کاهش درد می توانند ناراحتی را کاهش دهند.

در مورد DVT ، اگر لخته خون در اعماق بازو شکل گرفته باشد ، پزشک ممکن است یک ماده ضد انعقادی خون تجویز کند. همچنین ممکن است پزشک برای کمک به حل شدن لخته روشهای درمانی دیگری را پیشنهاد کند.

جمع بندی

برای اکثر افراد ، رگ های متورم در دست مشکل پزشکی قابل توجهی را ایجاد نمی کنند. در عوض ، آنها نگران زیبایی خود هستند. اگر فردی بخواهد از شر آنها خلاص شود می تواند به دنبال روش های مربوط به زیبایی برای درمان رگها باشد.

اگر فرد علائم دیگری را تجربه کرده یا نگران این است که ممکن است مشکل پزشکی باعث ایجاد رگهای برجسته در شکم باشد ، باید به پزشک مراجعه کند. پزشک می تواند مشکلات اساسی را تشخیص داده و روشهای درمانی مناسب را توصیه کند.

معصومه طالبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید