انتشار این مقاله


آیا آبمیوه های طبیعی و نوشابه های رژیمی خطر ابتلا به دیابت را افزایش میدهند؟

اکثر مردم بر این باورند که نوشیدنی های به طور طبیعی شیرین سالمند. با این حال ، تحقیقات اخیر نشان داده است که آنهابه اندازه ای که ما فکر می کنیم خوب نیستند.

با این که محققان قبلاً می دانستند نوشیدنی هایی با قند اضافه شده می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد ، یک مطالعه جدید نشان می دهد که ممکن است همین مورد در مورد نوشیدنی هایی با شیرین طبیعی ، مانند آب میوه های ۱۰۰ درصد ، و همچنین نوشیدنی های با شیرین مصنوعی مانند نوشابه های رژیمی نیز صادق باشد.

تحقیقات نشان داده است که نوشیدن نوشابه های با قند اضافه شده می تواند با تأثیر بر مکانیسم های متابولیکی خاص خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد.

اما آیا نوشابه رژیمی و آب میوه های ۱۰۰٪ که دارای سطح طبیعی فروکتوز هستند و هیچ قند اضافه شده ای سالم تر نیستند؟

شواهد موجود در مورد نوشابه رژیمی و تأثیر آن بر خطر ابتلا به دیابت متناقض بوده است. برخی مطالعات نشان می دهد که ممکن است  تأثیر داشته باشد در حالی که برخی دیگر گزارش می دهند که هیچ ارتباطی بین این دو وجود ندارد.

اکثر مردم بر این باورند که نوشیدنی های به طور طبیعی شیرین سالمند. با این حال ، تحقیقات اخیر نشان داده است که آنها تقریباً به اندازه ای که ما فکر می کنیم خوب نیستند. به عنوان مثال ، یک مطالعه که در “Medical News Today” در ماه ژوئیه امسال منتشر شد  نشان داد که آنها می توانند خطر ابتلا به سرطان را در فرد افزایش دهند.

اکنون ، تحقیقات یک تیم بین المللی از محققان دانشکده بهداشت عمومی هاروارد در بوستون و دانشگاه فودان در شانگهای چین ، نشان می دهد که تمام نوشیدنی های شیرین ، از جمله آب میوه های طبیعی و نوشیدنی های با شیرین کننده مصنوعی  می توانند خطر دیابت را افزایش دهند.

با این حال ، این مطالعه که در ژورنال Diabetes Care به چاپ رسیده است  ابراز امیدواری می کند. این مقاله نشان میدهد که افراد می توانند با جایگزین کردن نوشیدنی های شیرین با نوشیدنی های غیر شیرین از هر نوع مانند آب ، چای و قهوه این خطر را کاهش دهند.

“این مطالعه شواهد دیگری از فواید  کاهش مصرف نوشیدنی های قندی و جایگزینی این نوشیدنی ها با گزینه های سالم تر مانند آب ، قهوه یا چای را نشان می دهد.”

  • نویسنده اول ژان فیلیپ دورو چارتیه

نوشیدنی های قندی با افزایش ۱۶٪ خطر مرتبط اند.

دورو چارتیه و همکارانش داده های جمع آوری شده از ۷۶.۵۳۱ زن ۲۲ – ۲۶ ساله شرکت کننده در مطالعه بهداشت پرستاران از را بین سالهای ۱۹۸۶-۲۰۱۲ و همچنین  81.597 زن شرکت کننده در مطالعه بهداشتی پرستاران II بین سالهای  1991-2013و ۳۴.۲۲۴ مرد شرکت کننده درمطالعه پیگیری متخصصان بهداشت را بین سالهای ۱۹۸۶تا ۲۰۱۲تجزیه و تحلیل کردند.

محققان پرسشنامه هایی را در اختیار شرکت کنندگان قرار دادند که از آنها سؤال می کردند که چند بار غذاها و نوشیدنیهای خاص مصرف می کنند. با تجزیه و تحلیل نتایج ، نویسندگان مطالعه دریافتند که شرکت کنندگان چند بار نوشیدنیهای قندی خاص را می نوشند و قادر به تغییر هر نوع  الگوی مصرف نوشیدنی آنها بودند.

محققان دریافتند افرادی که مصرف نوشیدنی های با قندهای اضافه شده و نوشیدنی های میوه ای شیرین را به بیش از ۴ اونس در روز در طول ۴ سال افزایش دادند شاهد افزایش خطر ابتلا به دیابت در حدود ۱۶٪ بوده اند.

با این حال ، افرادی که مصرف کل نوشیدنی های با شیرین کننده مصنوعی مانند نوشابه رژیمی را افزایش داده اند به همان میزان در مدت مشابه  18 درصد افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را مشاهده کردند.

این ارتباطات حتی پس از تعدیل متغیرهای مخدوش کننده  از جمله شاخص توده بدنی (BMI) ، تغییرات مختلف رژیم غذایی و عادات مربوط به شیوه زندگی همچنان برقرار بودند.

خلاصه

با این حال ، محققان هشدار می دهند که یافته های مربوط به نوشیدنی های با شیرین شده مصنوعی ممکن است غیرقابل اطمینان باشد زیرا هنوز مشخص نیست که ارتباط چگونه ایجاد می شود. آنها توضیح می دهند افرادی که می دانند در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند  ممکن است  نوشابه های رژیمی استفاده کنند تا این خطر را کاهش دهند.

علاوه بر این ، نویسندگان مطالعه  به خطر تعصب در نظارت تحقیقات خود اشاره می کنند. این امر به این واقعیت اشاره دارد که افرادی که در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار دارند ، بیشتر از سایر افراد به غربالگری متمایل می شوند ، بنابراین زودتر از سایر افرادتشخیص داده میشوند.

به طور کلی ، این تحقیقات نشان می دهد که بهتر است مردم برای احتیاط به مصرف نوشیدنی های شیرین از همه نوع توجه کنند. همچنين مشخص شد كه جایگزینی نوشيدني هاي بدون قند مي تواند به كاهش خطر بيماري ديابت كمك كند.

به طور خاص ، جایگزینی یک وعده روزانه نوشیدنی شیرین با آب یا قهوه یا چای شیرین نشده با ۲ تا ۱۰٪ کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ همراه خواهد بود.

پروفسور فرانک هو ، نویسنده ارشد از دانشکده بهداشت عمومی هاروارد گفت: “نتایج این مطالعه در مقابل توصیه های فعلی برای جایگزینی نوشیدنی های قندی با نوشیدنی های غیر کالری بدون شیرین کننده های مصنوعی است.”

مردم نباید مزایای آب میوه های طبیعی را بیش از حد بزرگ کنند. وی تأکید می کند: “اگرچه آب میوه ها حاوی برخی مواد مغذی هستند ، اما مصرف آنها باید تعدیل شود.”

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *