انتشار این مقاله


علائم هشدار دهنده‌ی دیابت نوع ۲ می‌توانند سال‌ها قبل از تشخیص بیماری نمایان شوند

مطالعه جدید شواهدی مبنی بر وجود علائم زود هنگام دیابت نوع ۲ فراهم می‌کند.

مطالعه جدید شواهدی مبنی بر وجود علائم زود هنگام هشدار دهنده‌ی دیابت نوع ۲ فراهم می‌کند.

دیابت نوع ۲
پزشکان می‌توانند علائم هشدار دهنده‌ی دیابت را سال‌ها قبل از تشخیص بیماری شناسایی کنند.

مطالعه‌ انجام شده در ژاپن در ژورنال Endocrine Society منتشر و در نشست سالانه اتحادیه اروپا برای مطالعه دیابت (EASD) در برلین ارائه شد. این یافته‌ها می‌تواند نحوه‌ی درمان پری دیابت و شاید پیشگیری از دیابت نوع ۲ را فراهم کند.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، تقریبا ۴۲۲ میلیون نفر در سراسر جهان با بیماری دیابت زندگی می‌کنند. این عدد از سال ۱۹۸۰ بیش از ۳۰۰ میلیون نفر افزایش داشته است. تنها در خود آمریکا ۱۰۰ میلیون نفر مبتلا به دیابت نوع ۲ یا شکل زود هنگام آن؛ یعنی پری دیابت هستند.


حتما بخوانید: 


دکتر Matthew Mintz پزشک کمک‌های اولیه و متخصص داخلی در مریلند به شکل تخصصی‌تر این گونه بیان می‌کند:

در حالی که ۳۰ میلیون آمریکایی مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند، ۸۰ میلیون نفر با اختلال پری دیابت زندگی می‌کنند که این افراد  مستعد ابتلا به دیابت هستند.

علاوه بر این مشکلات ناشی از دیابت؛ مانند کوری، نارسایی کلیه، حمله قلبی و سکته می‌توانند منجر به مرگ شوند. در سال ۲۰۱۵ دیابت منجر به مرگ تقریبا ۱/۶میلیون نفر در جهان شد.

علی رغم این که عده‌ی زیادی از افراد با این بیماری درگیر می‌شوند، فقط تعداد کمی در مورد زمان دقیق آغاز علائم هشدار دهنده‌ی دیابت آگاهی دارند.

اکنون مطالعه جدید انجام شده در ماتسوموتو، توکیو و ژاپن می‌تواند این قضیه را تغییر دهد.

نتیجه مطالعه چه بود؟

بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶، گروه تحقیقاتی فاکتور‌های شایعی که با بیماری دیابت نوع ۲ مرتبط بودند را در ۲۷,۰۰۰ نفر که دیابت نداشتند، مورد بررسی قرار دادند. این فاکتور‌ها شامل سطح قند خون ناشتا، شاخص توده بدنی (BMI) و حساسیت به انسولین می‌شد.

محققان این افراد را تا پایان مطالعه پی گیری کردند تا تعداد افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و پری دیابت را بدست آورند.

در این مطالعه‌ی ۱۱ ساله، ۴,۸۰۰ نفر با بیماری پری دیابت و تنها ۱,۱۰۰ نفر مبتلا به دیابت نوع ۲  تشخیص داده شدند.

شرکت کنندگانی که مبتلا به دیابت نبودند، با قند خون ناشتا متوسط ۹۴ میلی گرم در دسی لیتر در کل زمان مطالعه باقی ماندند.

در کسانی که مبتلا به دیابت شدند، این رقم از میزان متوسط  ۱۰۱/۵ که ده سال قبل از تشخیص دیده می‌شد به ۱۱۰ میلی گرم بر دسی لیتر، درست یک سال قبل از تشخیص رسید.

این علائم هشدار دهنده در افرادی که مبتلا به پری دیابت شدند در مقادیر پایین‌تر، بیش از ده سال قبل از تشخیص دیده شد.

این مطالعه تنها مطالعه‌ای نبود که در مورد تاثیر افزایش سطح گلوگز بر پری دیابت انجام شد. مطالعات دیگر هم نشان داده اند که تنظیمات غیر عادی گلوکز خون به طور معمول تا ۱۰ سال قبل از تشخیص پری دیابت قابل شناسایی هستند.

به عقیده‌یMintz  برای تشخیص دیابت نوع ۲ و پری دیابت، ۱۰ تا ۱۵ سال زمان نیاز است. ولی پیشرفت بیماری ممکن است کمتر از پنج سال طول بکشد.

پری دیابت چیست؟

Mintz  می‌گوید:

همان طور که از نامش نیز معلوم است، پری دیابت به مراحل ابتدایی دیابت گفته می‌شود.

محقق ارشد مطالعه دکتر Hiroyuki Sagesaka از بیمارستان Aizawa معتقد است بسیاری از افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند، از مرحله‌ی پری دیابت گذر کرده اند.

با این حال طبق گفته‌ی  Mintz با در نظر گرفتن پیشرفت بیماری، تفاوت زیادی بین این دو بیماری وجود ندارد. افرادی که پری دیابت دارند در مقایسه با افراد سالم، تنها مقدار کمی قند خون بالا رفته دارند. ولی این رقم در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ بسیار بالا است.

امروزه تصور محققان بر این است که سطح قند خون بالا رفته می‌تواند حتی در کمتر از ۱۰ سال قبل از تشخیص بیماری، دیده شود.

Sagesaka می‌گوید:

یافته‌های ما حاکی از این است که بالا رفتن سطح نشانه‌های متابولیکی مربوط به دیابت، حتی از پیش از ۲۰ پیش قابل شناسایی است.

نتایج خوب حاصل از این مطالعه در دو دسته قرار می‌گیرند:

  • ۱_ نشانه‌های مربوط به پری دیابت می‌توانند قبل از تشخیص بیماری دیده شوند. این می‌تواند امکان پی گیری وضعیت را به خود بیمار و پزشک بدهد.
  • ۲_مبتلایان به پری دیابت ممکن است به دیابت مبتلا نشوند. طبق گفته‌ی Mintz  در حقیقت ممکن است حالت معکوس برای پری دیابت اتفاق بیفتد.

با اینکه این مطالعه به طور عمده بر روی سطح قند خون ناشتا متمرکز شده است، نباید فاکتور‌های دیگر را فراموش کرد.

Mintz می‌گوید:

مهمترین عامل خطر دیابت چاقی است. با این حال همه‌ی افراد چاق مبتلا به دیابت نمی‌شوند و ممکن است افرادی که فقط به میزان کمی اضافه وزن دارند، مبتلا به دیابت شوند. بنابراین عوامل مهم دیگری؛ از جمله ژنتیک، وجود دارد.


حتما بخوانید:


او تاکید می‌کند سابقه‌ی فامیلی می‌تواند شانس ابتلای فرد را به دیابت بالا ببرد. همچنین قومیت‌های خاصی نیز در خطر افزایش یافته ابتلا به دیابت هستند.

فاکتور‌های دیگر شامل سن (بیش از ۲۵ درصد افراد بالای ۶۵ سال مبتلا به دیابت می‌شوند) و دیابت‌های زمان بارداری می‌شوند.

Mintz در ادامه بیان می‌کند:

تخریب طولانی مدت سلول‌های پانکراس که در تولید انسولین نقش دارد، می‌تواند باعث دیابت شود. بنابراین کاهش وزن، ورزش، ارتباط با پزشک مربوطه درباره‌ی مصرف دارو‌هایی که می‌تواند باعث جلوگیری از تبدیل پری دیابت به دیابت شوند، بسیار حائز اهمیت است.

Sagesaka معتقد است:

ما باید خیلی قبلتر از آغاز پری دیابت مداخلات ابتدایی مانند دارو یا امور مربوط به سبک زندگی را آغاز کنیم.

نکته‌ی آخر

این مطالعه انجام شده توسط محققان ژاپنی نشان می‌دهد عوامل خطر مربوط به دیابت نوع ۲، می‌توانند بیش از ۲۰ سال قبل شناسایی شوند.

بنابراین داشتن سبک زندگی سالم به خصوص هنگام افزایش وزن و سن، در پیشگیری از پری دیابت و همچنین جلوگیری از پیشرفت پری دیابت به دیابت نوع  ۲، بسیار مهم است.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید