انتشار این مقاله


همه چیز در باره ی تصفیه ی خون!

خون به طور کامل توسط مکانیسم های طبیعی بدن تصفیه میشود برخی از غذاهای طبیعی و گیاهان دارویی به اعضای بدن کمک کنند تا کار خود را به طور مؤثرتری انجام دهند.

خون نقش مهمی در بدن دارد که طی آن اکسیژن ، مواد مغذی و هورمونهای حیاتی بدن را منتقل می کند. در عین حال ، خون همچنین وظیفه دور کردن فرآورده های زاید بدن از سلول را بر عهده دارد.این سموم را به ریه ها ، کبد و کلیه ها و مناطق دیگر منتقل می کند تا بدن از طریق آنها مواد زاید را دفع کند.

برخی افراد بر این باورند که پاک کننده خون می تواند به این اعضای بدن کمک کند تا کار خود را بهتر انجام دهند و خون را تصفیه کنند. تعداد زیادی رژیم غذایی خاص و یا انواع محصولات برای سم زدایی ، پاکسازی به این منظور در بازار وجود دارد.

بسیاری از این پاک کننده های خون و مکمل های گیاهی با وجود داشتن شواهد علمی برای اثربخشی در تصفیه خون بسیار گران هستند.در واقع، بدن اغلب محصولات دفعی خود را به طور کارآمد اداره می کند. بنابراین ، در بیشتر موارد ، تنها کاری که شخص برای کمک به اندام ها برای از بین بردن مواد زاید میتواند انجام دهد، داشتن عادت های سالم است. در این مقاله ، با محصولات پاک کننده خون و کارآیی آنها در بدن بیشتر آشنا خواهید شد.

در یک فرد سالم ، کبد ، کلیه و ریه ها در حال حاضر خون را تمیز و سم زدایی می کنند. کبد مهمترین نقش را در پاکسازی خون ایفا می کند. یک کبد سالم نه تنها سموم و محصولات جانبی زاید را از خون فیلتر می کند ، بلکه مواد مغذی را نیز به آن می افزاید تا به سراسر بدن منتقل شود. در واقع کبد این مواد زاید را به مواد نسبتاً بی ضرری که از بدن دفع میشود ، تجزیه می کند.

در همین حال ، ریه ها با از بین بردن گازهای ناخواسته و آزاد شدن آنها حین تنفس ، به پاکسازی خون کمک می کند. کلیه ها همچنین مواد زاید و فرعی را فیلتر می کنند، و درنهایت به صورت ادرار دفع می کنند.

اینها فقط چند عضو مهم هستند که پاکسازی خون را کنترل می کنند. ارگانهای دیگری نیز در این کار نقش ایفا می کنند که شامل:

پوست
روده ها
طحال
سیستم لنفاوی

همه این فرایندها بدان معنی است که بدن به طور معمول کنترل پاکسازی خون را بدون کمک خارجی انجام می دهد. در بیشتر موارد ، انجام اقدامات لازم برای سالم ماندن این اندام ها به منظور کسب اطمینان از تصفیه خون کافی است.

آیا تصفیه کننده ی خونی مؤثری وجود دارد؟

از آنجا که بدن اکثر اوقات خون را به طور مؤثر تمیز می کند ، تعیین اثربخشی واقعی محصولات سم زدا دشوار است. با این حال برخی از غذاهای طبیعی و گیاهان دارویی ممکن است به اعضای بدن کمک کنند تا کار خود را به طور مؤثرتری انجام دهند.
در واقع هیچ درمان معجزه آسا یا پاک کننده ی سریع خون وجود ندارد ، حتی اگر شرکت هایی در این باره ادعا داشته باشند.

در زیر ، ما بررسی می کنیم که آیا پاک کننده های طبیعی خون مؤثر است و چرا؟

آب

آب ممکن است مهمترین ابزاری باشد که فرد می تواند از آن برای تمیز کردن خون استفاده کند. بسیاری از مردم می دانند که کلیه ها برای تصفیه خون به آب احتیاج دارند ، اما آب تقریباً به هر عضو دیگر بدن کمک می کند تا کار خود را انجام دهد. برخورداری کافی سلول ها از آب باعث میشود که آنها به راحتی از آب برای انتقال سموم به داخل خون استفاده می شود. همچنین آب برای باز نگه داشتن رگ های خونی و حفظ جریان خون در بدن لازم است. توصیه کلی این است که هر روز ۸ لیوان آب برای حفظ سلامتی فرد مصرف شود.

هرچند این یک مساله کلی است و نیاز فرد به آب ممکن است براساس چند عامل مختلف از جمله سن ، وزن و میزان فعالیت آنها در نوسان باشد. ادرار به عنوان راهنمای بسیار موثر می تواند به فرد كمك كند تا تشخیص دهد كه آیا به اندازه کافی آب می نوشد یا خیر.

ادرار باید در طول روز روشن و یا زرد کمرنگ باشد. ادرار تیره تر ممکن است نشانگر این باشد که فرد به اندازه کافی آب نمی نوشد.

ورزش

ورزش همچنین ممکن است یک پاک کننده خون مؤثر باشد. ورزش باعث تنفس و تعریق می شود و باعث می شود قلب خون بیشتری به عضلات وارد کند. به طور تصادفی ، اینها همه اقدامات بسیار مهمی در پاکسازی خون است.

مصرف غذا های تازه و مقوی

افزودن غذاهای کامل و تازه بیشتر به رژیم غذایی یک روش ساده برای افزایش مصرف مواد مغذی است. مواد مغذی به عملکرد اعضای بدن کمک می کند.

مصرف کمتر غذاهای چرب یا فرآوری شده و تصمیم گیری برای انتخاب های سالم تر در رفع سریع سم زدایی یا پاک شدن خون موثر نیست، اما این یک راه حل طولانی مدت برای بهبود سلامت عمومی است. این ممکن است به ارگان ها کمک کند تا کارهای خود را بهتر انجام دهند و در برابر مشکلات این ارگان ها مانند بیماری کبد چرب محافظت کنند.

برخی از میوه ها و سبزیجات نیز ممکن است فواید دیگری داشته باشد. نویسندگان برخی تحقیقات سال ۲۰۱۵ خاطرنشان كردند كه برخی غذاها دارای اثر سم زدایی هستند. این مواد غذایی عبارتند از:

سیر و پیاز
چای بابونه
میوه های خانواده مرکبات
ریشه کاسنی
گریپ فروت
انار
بلوبری
سبزیجات صلیبی مانند کلم بروکلی و گل کلم
زنجبیل
قهوه
سیب زمینی
زردچوبه
سویا

توجه به این نکته ضروری است که خود این مواد پاک کننده سریع خون نیستند. بلکه اضافه کردن این غذاها به یک رژیم متعادل ممکن است از ارگان هایی مانند کبد یا کلیه ها که خون را تمیز می کنند ، پشتیبانی کند.

محققان اظهار داشتند که برای اکثر افراد بهترین مسیر ممکن پیروی از رژیم های متنوعی باشد که روی غذاهای کامل متمرکز است. آنها همچنین به اهمیت مشورت با یک متخصص تغذیه اشاره کردند.

حفظ سلامت کبد

فرد همچنین می تواند برخی اقدامات پیشگیرانه برای کمک به سلامت کبد خود انجام دهد. کبد خون را تمیز می کند و چندین عملکرد حیاتی دیگر را در بدن انجام می دهد. این اقدامات شامل

خودداری از مصرف الکل

کبد باید سموم ناشی از الکل را پردازش کند. الکل بیش از حد می تواند سلولهای کبدی را از بین ببرد و جای زخم در بافت کبد بگذارد.

حفظ وزن سالم

اضافه وزن ممکن است خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی را افزایش دهد و این باعث اختلال در عملکرد کبد می شود.

واکسیناسیون در برابر هپاتیت

هپاتیت A و B هر دو عفونت ویروسی هستند که می توانند به کبد آسیب برساند

رعایت تمام برچسب های دستور العمل دارویی

هنگام مصرف هرگونه داروی بدون نسخه یا حتی با نسخه حتماً توصیه های موجود در برچسب ، مانند مصرف دارو با آب یا خودداری از مصرف الکل را رعایت کنید.

خود‌داری از مصرف خودسر دارو

کبد مجبور است فرآورده های جانبی حاصل از اکثر داروها را پردازش کند. به همین ترتیب ، مصرف داروهای غیر ضروری یا غیرقانونی ، کبد را تحت فشار قرار می دهد و ممکن است منجر به آسیب کبدی شود.

پاکسازی خون برای مبتلایان به سپسیس

در موارد نادر ، فرد ممکن است به سپسیس مبتلا شود که یک عفونت خطرناک خونی است. سپسیس هنگامی رخ می دهد که میکروب های مهاجم رشد کرده و در خون سریعتر از سرعت دفع آنها از بدن تکثیر شوند.

این وضعیت باعث ایجاد واکنش زنجیره ای در سیستم ایمنی بدن و نهایتا باعث ایجاد التهاب در بدن می شود و می تواند منجر به نارسایی اندام شود.

سپسیس تهدید کننده زندگی است و حتی با کاملترین مراقبت ها نیز ممکن است فرد از این عفونت جان سالم به در نبرد.

برخی از دستگاه های جدیدتر اختراع شده اند که امید به درمان سپسیس را افزایش داده اند و ممکن است باعث پاک شدن خون در مبتلایان به سپسیس شود. به عنوان مثال ، مقاله ای در طب طبیعت ، دستگاه تمیز کننده خون به نام بیوسپلن را توصیف می کند ، که می تواند ضمن کاهش نشانگرهای التهابی در موش ها ، بیش از ۹۰٪ باکتری ها را از خون خارج کند. این دستگاه در تست های آزمایشگاهی میزان بقا را تا حد زیادی افزایش داده است.

این آزمایشات نشان می دهد که چگونه دستگاهی مانند این می تواند به طور بالقوه در آینده زندگی مبتلایان به این بیماری را نجات دهد. با این حال ، تحقیقات در انسان ها نیز قبل از اینکه این نوع دستگاه ها به سمت تولید انبوه حرکت کنند ، باید از این ادعاها حمایت کنند.

در بیشتر موارد ،عادات بهداشتی عمومی صحیح می تواند کبد و سایر اندام ها را قوی نگه دارد ، که به آنها امکان می دهد کار خود را انجام دهند و خون را به طور طبیعی پاک کنند. برنامه های سم زدایی ، چای های رژیمی و سایر مکمل هایی که ادعا می کنند پاک کننده خون هستند معمولاً ضروری نیستند.

برای کنترل موارد شدیدتر ، مانند سپسیس ، حالتی که پاک شدن خون مساله ای میان زندگی و مرگ است ، محققان در حال ساخت دستگاه هایی هستند که وظایف اندام های بدن را تقلید کنند.

معصومه طالبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید