انتشار این مقاله


شیمی‌درمانی سبب تولید تخمک‌های جدید در زنان می‌شود

تحقیقات جدید نشان می‌دهد داروی شیمی‌درمانی رایجی که در بازار موجود است می‌تواند سبب افزایش تعداد تخمک‌های نابالغ در تخمدان شود. محققان عقیده دارند نقش این دارو بر قدرت باروری زنان هنوز ناشناخته است و به بررسی‌های بیشتری برای تایید نتایج اخیر و بیولوژی این پدیده نیاز است. نتایج پژوهش کوچکی که در مجله‌ی Human Reproduction منتشر […]

تحقیقات جدید نشان می‌دهد داروی شیمی‌درمانی رایجی که در بازار موجود است می‌تواند سبب افزایش تعداد تخمک‌های نابالغ در تخمدان شود. محققان عقیده دارند نقش این دارو بر قدرت باروری زنان هنوز ناشناخته است و به بررسی‌های بیشتری برای تایید نتایج اخیر و بیولوژی این پدیده نیاز است.

نتایج پژوهش کوچکی که در مجله‌ی Human Reproduction منتشر شده‌است و حاصل کار تیمی تحققیاتی در دانشگاه ادینبورگِ انگلستان است، به آنالیز نمونه‌های بافت تخمدان ۱۴ زن که تحت شیمی‌درمانی قرار گرفته بودند و ۱۲ زن سالم پرداخته است.
پیش‌بینی احتمال این‌که یک فرد پس از انجام دادن شیمی‌درمانی، قدرت باوری بیشتری خواهد داشت، امری بسیار دشوار است و به سن، انواع داروی مصرف شده و دوز داروها بستگی دارد.

سابقاً اثبات شده بود که زنان با تعداد تخمک ثابتی در هر تخمدان متولد می‌شود و پس از دوره‌ی جنینی امکان افزایش این تعداد وجود ندارد.

این پژوهش نشان می‌دهد ترکیبی از داروهای شیمی‌درمانی که با نام ABVD شناخته می‌شوند و برای درمان نوع خاصی سرطان سیستم لنفاوی با نام HL (مخفف Hodgkin’s Lymphoma) استفاده می‌شود و تا کنون به‌عنوان یکی از ترکیبات شیمی‌درمانی که باروری را تحت تأثیر قرار نمی‌دادند شناخته شده بود.
تیم ادینبرگ، فولیکول‌های این بیماران درمان‌شده را مورد آزمایش داده‌اند.

بیماران درمان‌شده با ABVD تعداد فولیکول‌های رشد نکرده‌ی بیشتری دارند!

محققان با بررسی نمونه‌های بافت ۱۳ بیمار HL که شامل ۶ نوجوان و ۷ بزرگسال می‌باشند و ۱ بیمار بدون HL و مقایسه‌ی آن‌ها با افراد هم‌سنِ سالم، پی‌بردند بافت متعلق به بیمران درمان شده با ABVD، از تراکم فولیکولی بالاتری از فولیکول‌ها یا تخمک‌های نابالغ نسبت به افراد سالم یا بیماران درمان‌شده با نوع دیگری از دارو برخوردار است.

هم‌چنین بافت تخمدان گروه درمان‌شده با ABVD بسیار سالم و مشابه تخمدان یک زن جوان و سالم به‌نظر می‌رسد اما بررسی رشد این فولیکول‌ها نشان می‌دهد که در مقایسه با زنان سالم، روند آهسته‌تری دارد اما در بیماران HL درمان‌نشده، این روند مشابه افراد سالم است.

پژوهشگران اظهار دارند این نتایج باید احتیاط زیادی برخورد شوند چرا که با وجود بررسی مقدار زیادی از این بافت‌ها، آزمایش روی گروهی با تعداد بسیار پایین انجام شده‌است.

این نتایج سوال‌های زیادی را به‌وجود می‌آورند؛ به‌عنوان مثال، آیا این افزایش تعداد فولیکول‌های نابالغ می‌تواند سبب افزایش تعداد تخمک بالغ شود؟
واضح است که به تحقیقات بسیار گسترده‌تری در این زمینه نیاز است.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید