انتشار این مقاله


قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آبی فرآیند پیری را تسریع می‌کند

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آبی ، مانند مواردی که از تلفن همراه ، رایانه و لوازم خانگی شما خارج می شود ، می تواند در طول عمر شما تأثیر بگذارد ، حتی اگر به طور مستقیم وارد چشمتان نشود. تحقیقات جدید نشان می دهد که طول موج آبی تولید شده توسط دیودهای […]

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور آبی ، مانند مواردی که از تلفن همراه ، رایانه و لوازم خانگی شما خارج می شود ، می تواند در طول عمر شما تأثیر بگذارد ، حتی اگر به طور مستقیم وارد چشمتان نشود. تحقیقات جدید نشان می دهد که طول موج آبی تولید شده توسط دیودهای ساطع کننده نور همانقدر که به سلول های شبکیه چشم آسیب می‌زند به سلولهای مغزی نیز آسیب می رساند.

در این مطالعه ، که در مورد پیری و مکانیسم های بیماری منتشر شده است ، از یک ارگانیسم پرکاربرد ، Drosophila melanogaster ، نوعی مگس میوه ،که به دلیل تشابه مکانیسم های سلولی و تکاملی آن با سایر حیوانات و انسان ها مهم شده است استفاده گردیده است.

Jaga Giebultowicz، محقق دانشکده علوم OSU که به مطالعه ساعتهای بیولوژیکی می پردازد ، یک مطالعه تحقیقاتی را انجام داد که در مگس هایی که روزانه ۱۲ ساعته در معرض نور LED آبی هستند – مشابه طول موج شایع آبی در دستگاه هایی مانند تلفن همراه و تبلت – -را بررسی کرد و دریافت که این نور باعث تسریع در فرایند پیری می شود.

مگس هایی که در معرض چرخه های روزانه ۱۲ ساعت در نور و ۱۲ ساعت در تاریکی قرار داشتند ، طول عمر کمتری نسبت به مگس هایی که در تاریکی مطلق نگهداری می شوند یا آنهایی که با طول موجهای آبی فیلتر شده از نور نگهداری می شوند ، دارند. مگسهای در معرض نور آبی آسیب به سلولهای شبکیه و سلولهای عصبی مغزی را تجربه کرده و دارای اختلال در تحرک بودند و توانایی مگسها برای بالا رفتن از دیوارهای اطراف آنها ، یک رفتار مشترک ، کاهش می یابد.

برخی از مگس های آزمایش ، جهش یافته هایی بودند که چشم نداشتند ، و حتی آن مگس های بدون چشم هم آسیب مغزی و اختلالات حرکتی را نشان می دادند ، و این نشان می دهد که مگس ها لازم نیست نوری را ببینند تا از آن صدمه ببیند.

گیبولتویچ ، استاد زیست شناسی گفت: “این موضوع که نور باعث تسریع پیری در مگس ها می شد ، در ابتدا برای ما بسیار تعجب آور بود.” “ما بیان برخی از ژن ها در مگس های قدیمی را اندازه گیری کردیم و دریافتیم که اگر مگس ها در نور نگه داشته شوند ، ژن های محافظتی را بیان می کنند. ما فرض کردیم که نور تنظیم کننده این ژن ها است. کاملاً واضح بود که نور به خودی خود اندکی طول عمر آنها را کوتاه می کند ، اما نور آبی به تنهایی طول عمر آنها را به طرز چشمگیری کاهش می دهد. “

نور طبیعی ، برای ریتم شبانه روزی بدن بسیار مهم است – چرخه ۲۴ ساعته فرآیندهای فیزیولوژیکی مانند فعالیت موج مغز ، تولید هورمون و بازسازی سلول و الگوهای خواب هستند همگی متاثر از نور طبیعی هستند. اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد افزایش قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی یک عامل خطر برای خواب و اختلالات شبانه روزی است.با استفاده شایع از نورهای LED و نمایشگرهای دستگاه ، انسان در معرض مقادیر زیاد نور در طیف آبی قرار دارد زیرا معمولاً LED های مورد استفاده بخش بزرگی از نور آبی را ساطع می کنند. اما این فناوری ، حتی در بیشتر کشورهای توسعه یافته هم به اندازه کافی طولانی مورد استفاده قرار نگرفته است تا اثرات آن بر طول عمر انسان را هم بدانیم. 

Giebultowicz می گوید مگس ها در صورت داشتن حق انتخاب ، از نور آبی خودداری کنند. 

وی گفت: “ما می خواهیم آزمایش کنیم که همان سیگنالی که باعث فرار آنها از نور آبی می شود در طول عمر هم نقش دارد.” آیلین چو ، دستیار تحقیقات دانشکده در آزمایشگاه Giebultowicz و نویسنده اول این مطالعه ، خاطرنشان می کند که پیشرفت های فناوری و پزشکی می توانند با هم همکاری کنند تا در صورت اثبات این تحقیق برای انسان اثرات مخرب نور را برطرف سازند. وی گفت: “طول عمر بشر به طور چشمگیری در طول قرن گذشته افزایش یافته است ، زیرا ما راه هایی برای درمان بیماری ها پیدا کرده ایم ، و در عین حال زمان بیشتری را نیز با نور مصنوعی سپری کرده ایم.” “از آنجا که علم به دنبال راه هایی برای کمک به سلامتی بیشتر افراد در طول زندگی می باشد ، ممکن است طراحی یک طیف سالم تر از نور ، نه فقط از نظر بهتر خوابیدن بلکه از نظر سلامت کلی برای انسان مفید باشد.”

محققان می گویند ، در این میان ، چند کار وجود دارد که افراد می توانند زمانیکه در زیر نور هستند انجام دهند تا میزان آسیب را کمتر کنند ، انجام دهند. عینک و لنزهای کهربایی ، نور آبی را فیلتر کرده و از شبکیه شما محافظت می کند. تنظیمات تلفن ها ، لپ تاپ ها و سایر دستگاه ها می تواند به گونه ای باشد که انتشار نور آبی را متوقف کند.Trevor Nash 2019 گفت: “در آینده ممکن است تلفن هایی وجود داشته باشند که نمایشگر صورت اتوماتیک نمایشگر خود را تنظیم کنند. “ساخت این نوع تلفن ممکن است دشوار باشد ، اما احتمالاً تأثیر زیادی بر سلامتی خواهد گذاشت.”


پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (1)
  1. سلام..طی دو سه سال گذشته گمان میکردم خشکی چشم من مربوط به ال ای دی موبایل یا نور آبی است. تا اینکه متوجه شدم حدود ۱۰ درصد آن مربوط به امواج خود موبایل و ۹۰ درصد آن مربوط به سنسور های مادون قرمز که۱- برای قطع کردن صفحه هنگام مکالمه و ۲-سنسور تنظیم نور صفحه است.
    خود نوشته بالا از تحقیقات …جدید…. (سنسورها جدید اومدن) و موبایل و تبلت (تقریبا اسمی از لب تاب نبرده .چونکه لب تاب سنسور نداره ) و لب تاب بیش از بیست ساله که عمومیت داره. من خودم اصلا با لبتاب مشکلی ندارم.
    از وقتی جلو سنسورهای مادون قرمز را با چسب پوشاندم دیگه چشمام خشک نمیشه. از اون موقع فهمیدم که علتش همو سنسورهاس.
    لطفا اگه شما دستتون به جایی بنده تحقیقاتش رو انجام بدین تا شرکتهای موبایل از سنسورها رو حذف کنن. و بعد از تحقیقات خبر رو منتشر کنید تا همه بدونن علت خشکی و اب مرواید و… همین سنسورهاس که همه ازش بی اطلاع هستن.

دیدگاهتان را بنویسید