انتشار این مقاله


چگونه با شغلی که از آن متنفرید کنار بیایید؟

در حالیکه هر کسی احساس میکند که در گودالی گیر افتاده است یا احساس خستگی ناشی از یادآوری شنبه ی هفته ی بعد میکنید بعضی اوقات این احساس میتواند تشدید شده یا بسیار فراگیر تر شود. اگر روز های زیادی از سال از کارتان متنفر میشوید تنها نیستید. این بدان معنا نیست که شما باید […]

در حالیکه هر کسی احساس میکند که در گودالی گیر افتاده است یا احساس خستگی ناشی از یادآوری شنبه ی هفته ی بعد میکنید بعضی اوقات این احساس میتواند تشدید شده یا بسیار فراگیر تر شود. اگر روز های زیادی از سال از کارتان متنفر میشوید تنها نیستید. این بدان معنا نیست که شما باید آن احساس ترس را بپذیرید. شما مجبور نیستید در شغلی که از آن متنفر هستید بمانید و حتی ممکن است مجبور باشید کارتان را تغییر دهید و در یک شغلی که دوست ندارید بمانید. مراحل پیش رو ممکن است به شما در یافتن رضایت بیشتر از شغل فعلی خود کمک کند.

چه چیزی کار شما را برایتان دوست نداشتنی میکند؟

در ابتدا علت تنفر خود از کارتان را بیابید. افراد مختلف علت های مختلفی برای تنفر از کارشان پدا میکنند ولی معمولا علت تنفر از کار با فرسودگی شغلی همپوشانی و ارتباط دارد.

نامتناسب بودن توانایی ها:

اگر بیش از حد صلاحیت کسب کنید ممکن است احساس خستگی کنید. اگر انتظارات از شما زیاد است ممکن است احساس غرق شدن کنید در هر صورت این احساسات میتواند استرس قابل توجهی ایجاد کند.

تسلط کم روی کارها:

افراد باید احساس کنند که به طور کلی بر زندگی خود کنترل دارند. این قطعا در مورد شغل ها نیز صدق میکند. اگر احساس میکنید که نمیتوانید آنچه در شغلتان اتفاق میوفتد کنترل کنید ممکن است متوجه شوید که اوضاع استرس بیشتری به شما وارد میکند. داشتن یک تلط کوچک بر روی کار ها میتواند احساس شما را در مورد استرس زا های اطرافتان تغییر دهد.

فشار کاری بالا:

آیا در صورت اشتباه عواقب سنگینی بر دوش شماست؟ افراد غالبا فکر میکنند کار کردن ساعات طولانی کمک بزرگی به فرسودگی شغلی میکند اما کار کردن در یک محیط پرفشار واقعا میتواند بر استرس بیافزاید.

به رسمیت شناختن کم:

آیا به خاطر دست آورد های خود شناخته شده اید؟ آیا به اندازه ی کافی به خاطر تلاش سخت خود پاداش میگیرید؟ اگر نه به طور کلی انگیزه ی ماندن در کار دشوار میود. همه ی ما باید احساس کنیم که کارمان اهمیت دارد.

چگونه با نارضایتی کنار می آیید؟

گاهی اوقات بهترین راه حل پیدا کردن کار جدید است. اما ترک کار ممکن است بهترین گزینه برای شما نباشد. حداقل درست ترین راه نیست. این که آیا هدف شما ماندن در شغل خود در طولانی مدت یا فقط به اندازه ی کافی طولانی برای یافتن شغلی دیگر است؟ تلاش برای کاهش استرس و افزایش رضایت کلی شما میتواند مسیری طولانی را طی کند.

قدرت خود را بیازمایید:

برای لذت بردن از شغل خود باید به مقدار مناسب و نه زیاد و نه خیلی کم به چالش کشیده شوید. علاوه بر این بهتر است در حوزه هایی که قدرتمند هستید و به طور معمول در آن سرآمد هستید به چالش کشیده شوید. در مورد تنظیم مسئولیت های خود برای مطابقت با نقاط قوت خود با کارفرمای خود مشورت کنید. پیشنهاد دهید که چالش های جدیدی را که میتواند به شرکت کمک کند – کارهایی که شما به طور طبیعی از آن لذت میبرید و به خوبی انجام میدهید – بپردازید و ببینید آیا حوزه هایی که بیش از حد استرس زا هستند ممکن است توسط شخص دیگری که در آن حوزه سرآمد است بهتر مدیریت شود. به این فکر کنید که چه چیزی حال شما را در شغلتان بهتر میکند و ببینید که آیا میتوانید از مدیرتان اجازه و مرخصی از کار یا مسئولیت های کاریتان را بگیرید یا نه. به خاطر داشته باشید که اگرچه ممکن است همه آنچه را میخواهید دریافت نکنید در نهایت بدترین چیزی که میتوانید بشنوید خیر است.

در خارج از محل کار دنبال کار های رضایت بخش باشید:

اگر به نظر نمیرسد که در محل کار کار مورد علاقه تان را دارید برای تفریح گاهی نگاهی به بیرون از محل کارتان بیاندازید. در کارهای داوطلبانه که از درون به آن ها اعتقاد دارید ثبت نام کنید. در یک دوره ی آموزشی به همراه دوستتان شرکت کنید و یا به دیدن دوستانی که به طور معمول با آن ها دیدار نمیکنید بروید. سفرهای آخر هفته ی خود را برنامه ریزی کتنید. به یاد داشته باشید زندگی فراتر از چیزی است که در محلل کارتان جریان دارد.

پاداش هایتان را به یاد بیاورید:

وقتی  کارها مشکل میشود به خود یادآوری کنید که چرا در وهله ی اول این کار را انجام میدهید. چشمان خود را به این جایزه نگه دارید و سعی کنید جوایزی را که پیدا کرده اید یا برای یافتن در کار خود استفاده کرده اید به یاد داشته باشید. اگر با مشکل روبرو هستید ببینید که آیا میتوانید چند پاداش اضافی را نیز برای خود بدست آورید یا نه. در پایان روز به عنوان پاداش کار سختتان به خودتان جایه دهید. این پاداش میتواند به سادگی دعوت خودتان به یک وعده ی غذایی مورد علاقه باشد یا حتی یک فرصت کار جدید و یا لذت گذراندن یک شب با دوستانتان باشد.

به مشکلاتتان لبخند بزنید:

پیدا کردن طنز در موقعیتتان میتواند عوامل استرس زا را به کاهنده های استرس تبدیل کند یا حداقل از قدرت استرس زایی موقعیت ها کم کند. در حالیکه تسکین دهنده های سریع استرس میتواند اولین خط دفاعی عالی در برابر اثرات استرس مزمن باشد وارد کردن طنز در کار میتواند به شما در خاموش کردن وانکنش استرس بدن کمک کند و به شما این امکان را میدهد که در کار خود با مکانی آرام و آرام تر روبرو شوید. حفظ حس شوخ طبعی و خندیدن میتواند در رفع استرس و سالم ماندن به شما کمک کند.

خنده باعث کاهش سطح هورمون های استرس زا مانند کورتیزول ، اپی نفرین ، دوپامین و هورمون رشد میشود و سطح هورمون های تقویت کننده سلامتی مانند اندورفین را افزایش میدهد. خنده همچنین تعداد سلول های تولید کننده آنتی بادی را که برای ما کار کرده اند افزایش میدهد و باعث افزایش کارایی سلول های T میشود. همه این ها باعث تقویت سیستم ایمنی میشود. خنده انسان ها را به هم وصل میکند و حمایت اجتماعی برا کاهش استرس مفید است. بنابراین با دوستان خود به یک فیلم خنده دار یا یک باشگاه کمدی بروید ؛ یک برنامه ی تلزیونی طنز را تماشا کنید یا یک شب بازی را با دوستان خود برنامه ریزی کنید. این کار ها عملا برای بهتر شدن حال شما تضمین شده است.

مدیریت استرس را تمرین کنید:

اگر بتوانید استرس عمومی را تسکین دهید به احتمال زیاد احساس فشار کمتری از عوامل استرس زا در کار خود خواهید کرد. دنبال نوعی از ورزش که به آن علاقه دارید بروید. میتواند این ورزش دوچرخه سواری در اطراف شهر باشد و یا اسکیت سواری بر روی یخ باشد. (شما نیازی به استفاده از دوچرخه های خسته کننده ی باشگاه ندارید تا از مزایای کاهش استرس در ورزش استفاده کنید.) بیاموزید که چگونه به طور مرتب مراقبه کنید. برنامه های متنوعی وجود دارد که میتوانید از طریق تلفن خود به آن دسترسی داشته باشید.

بیاموزید که تنفس عمیق داشته باشید. هنگامی که احساس یک توپ بزرگ استرس در محل کار خود دارید میتوانید ازین تکنیک استفاده کنید.

حمایت بگیرید:

مطمئن باشید که در زندگی خود یک حامی دارید. ببینید آیا میتوانید یک شبکه ی حمایتی از همکاران را برای تقدیر و تشکر از یکدیگر در محاکمات و پیروزی های شغلی ترتیب دهید یا در خارج از محل کارتان کار گروهی را میان دوستان خود ایجاد کنید. این گروه ها میتوانند برای خلق و خوی شما شگفتی ساز باشند.

در نهایت اگر احساس ناراحتی میکنید و قادر به مقابله نیستید با یک متخصص صحبت کنید. لازم نیست که به تنهایی شرایط سخت را تحمل کنید.

پری مقدم یگانه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید