انتشار این مقاله


سوء مصرف طولانی مدت و تاثیر الکل بر بیماری های استخوانی

از میان تمام مشکلات ناشی از سوء مصرف طولانی مدت الکل، چگونگی اثر سوء مصرف الکل بر توده استخوانی بدن، کمتر شناخته شده است.

از میان تمام مشکلات ناشی از سوء مصرف طولانی مدت الکل، چگونگی اثر سوء مصرف الکل بر توده استخوانی بدن، کمتر شناخته شده و درباره تاثیر الکل بر بیماری های استخوانی کمتر صحبت شده است.

تحقیقات نشان داده است که مصرف شدید و طولانی مدت الکل می‌تواند منجر به کاهش استخوان سازی، افزایش شکستگی استخوان و تأخیر در بهبود شکستگی استخوان شود. هرچند تحقیقات اندکی به تأثیر نوشیدن الکل بر تشکیل استخوان جدید پرداخته است.

رشد و عملکرد سلول‌های استئوبلاست (سلول‌های جدید استخوانی)، در معرض اثرات مضر نوشیدن الکل قرار دارد. این مسئله منجر به کاهش استخوان سازی و افت تراکم بافت استخوان می‌شود. محققان مرکز پزشکی Omaha Veterans Affairs دریافته‌اند مصرف شدید و طولانی مدت الکل، تشکیل سلول‌های استئوبلاست را مهار می‌کند. در این مقاله به بررسی بیشتر تاثیر الکل بر بیماری های استخوانی خواهیم پرداخت.

اثر مصرف الکل در بازسازی استخوان

دنیس ای.چاکالکال (Dennis A.Chakkalakal)، محقق مرکز پزشکی Omaha Veterans Affairs، استادیار گروه جراحی در دانشگاه Creighton و نویسنده این مطالعه معتقد است که حفظ استخوان سالم در افراد بالغ، تحت تأثیر فرآیندی به نام بازسازی استخوانی (bone remodeling) است.

در طول زندگی فرد بالغ و در بخش‌های مختلف استخوان‌ها، قسمت‌های کوچکی از استخوان‌های به اصطلاح پیر توسط سلول‌هایی به نام استئوکلاست (osteoclasts) برداشته و تجزیه شده و استخوان جدید توسط سلول‌هایی به نام استئوبلاست (osteoblasts) جایگزین بافت استخوان قبلی می‌شود. در یک فرد سالم، این دو فرایند با یکدیگر در تعادل هستند، به طوری که هیچ گونه از بین رفتن خالص استخوانی دیده نمی‌شود.

با این وجود، چاکلکال در بررسی تاثیر الکل بر بیماری های استخوانی این گونه گزارش می‌کند:

مصرف شدید الکل به مدت طولانی، تعادل میان تجزیه و تولید استخوان را از طریق سرکوب تشکیل استخوان جدید، به هم می‌زند. فضای خالی ایجاد شده توسط فعالیت طبیعی تجزیه استخوانی، نمی‌تواند به طور کامل توسط استخوان تازه تشکیل شده جایگزین شود.

این روند در دیگر نواحی اسکلتی، طی چرخه بازسازی استخوانی بعدی ادامه می‌یابد. حاصل این فرایند طی چندین چرخه بازسازی استخوانی، کاهش قابل اندازه گیری تراکم استخوان در یک دوره چند ساله است.

تاثیر الکل بر بیماری های استخوانی با افزایش خطر شکستگی استخوان

نکات مهم در پژوهش اخیر شامل موارد زیر است:

  • بیماری استخوانی ناشی از الکل (Alcohol-induced bone disease) به دو پیامد سوء مصرف مزمن الکل اشاره دارد: ۱.از بین رفتن استخوان که به آن استئوپنی (osteopenia) هم گفته می‌شود. این حالت منجر به افزایش خطر شکستگی استخوان می‌شود. ۲.نقص در ترمیم استخوان
  • استئوپنی ناشی از الکل با پوکی استخوان پس از یائسگی و پوکی استخوان ناشی از عدم تحرک متفاوت است.
  • مطالعه بر روی انسان، حیوان و کشت سلولی نشان داده است که اثرات سمی الکل بر فعالیت استئوبلاست‌ها به دوز الکل مصرفی وابسته است.
  • مصرف الکل می‌تواند سنتز ماتریکس استخوانی را سرکوب کند و از این طریق در بهبود شکستگی استخوان اختلال ایجاد شود.
  • تحلیل استخوان به دلیل مصرف الکل، با ناهنجاری‌های دینامیک سلولی در مغز استخوان همراه است.

اثر مصرف الکل بر فعالیت استئوبلاست‌ها

به گفته‌ی چاکالکال به طور کلی، شواهد نشان می‌دهد که ارتباطی میان ناهنجاری‌های اسکلتی (مانند تحلیل استخوان و نقص در ترمیم شکستگی استخوان) و سوء مصرف مزمن الکل، وجود دارد.

الکل بر فعالیت استئوبلاست‌ها اثر منفی می‌گذارد و در نتیجه، استخوان سازی جدید و مورد نیاز برای بازسازی استخوانی و بهبود شکستگی استخوان را، سرکوب می‌کند.

وی افزود:

ما در آینده به مطالعات دیگری نیازمندیم که به مکانیسم مولکولی تاثیر الکل بر بیماری های استخوانی و مهار استئوبلاست‌ها و همچنین، به بررسی دقیق‌تر اثر عواملی مانند سوء تغذیه، سیگار و کم تحرکی بر استخوان بپردازد. زیرا مطالعات اندکی وجود دارد که اثرات این عوامل را مورد ارزیابی قرار داده باشد. در نهایت، ما به مطالعات قطعی‌تر و تعریف شده‌تری نیاز داریم تا تفاوت‌های مرتبط با سن و جنسیت را در نظر بگیریم و اثر مصرف متوسط تا بیش از حد الکل بر آن‌ها را بسنجیم.

چرا پرهیز از مصرف الکل بهترین درمان برای شکستگی استخوان است؟

به گفته‌ی ترنس ام.دونوهو (Terrence M.Donohue) محقق مرکز پزشکی Omaha Veterans Affairs این مطالعه اهمیت پرهیز از مصرف الکل را توسط بیمارانی که دچار شکستگی‌های استخوانی هستند و یا کسانی که در دوره نقاهت خود تمایل به نوشیدن الکل دارند، نشان می‌دهد؛ چه بیماران الکلی که به نوشیدن الکل اعتیاد دارند و چه بیماران طرفدار منع استعمال مشروبات الکل!

شاید این مقاله نیز برای شما مفید باشد: نوشابه و پوکی استخوان!

زینب معصومی پویا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید