انتشار این مقاله


۱۰ چیز که برای سلامت استخوان هایتان مضر است!

برای سلامت استخوان هایمان چه مواردی را باید رعایت کنیم؟

۱-نمک بیش از حد

هرچه بیشتر نمک بخورید بدنتان کلسیم بیشتری دفع می‌کند که این کار قطعا کمکی به سلامت استخوان‌هایتان نمیکند!
غذاهایی مانند نان، پنیر و چیپس بیشترین میزان نمک را دارند.

شما نباید به طور کلی نمک را از زندگیتان حذف کنید، بلکه باید سعی کنید بیش از ۲۳۰۰ میلی‌گرم نمک مصرف نکنید.

۲-تماشای طولانی فیلم و سریال

اشکالی ندارد که از تماشای برنامه تلویزیونی یا سریال مورد علاقه خود لذت ببرید اما این راهی ساده است تا ساعت های پرشماری را جلوی نمایشگر بگذرانید،درحالیکه روی مبل یا تخت خود لم داده اید و هیچ فعالیتی نمیکنید!
وقتی این کار تبدیل به عادت شود  تحرکتان کم میشود و استخوان هایتان آسیب میبینند.

ورزش کردن استخوان ها را قویتر میکند، چون استخوان ها را وادار میکند وزن بدن را برخلاف نیروی جاذبه بر روی پاها تحمل کنند.

۳-کیلومترها دوچرخه سواری!

وقتی از خانه تا محل کارتان پدال میزنید یا آخر هفته چندین ساعت دوچرخه سواری میکنید، قلب و ریه هایتان قویتر میشوند. اما استخوان ها؟ نه خیلی! زیرا دوچرخه سواری نیاز به تحمل وزن ندارد و تراکم توده استخوانی را برخلاف پیاده‌روی و دویدن زیاد نمیکند.

اگر به دوچرخه سواری علاقمندید باید زمان بیشتری را به فعالیت هایی مانند تنیس، پیاده روی، رقص و شنا اختصاص دهید تا مضرات دوچرخه سواری برای سیستم اسکلتی بدنتان از این طریق جبران شود.( مقاومت آب برای استخوان ها مفید است)

۴-بیش از حد در “غار” خودتان ماندن!

شاید لازم است بیشتر ازخانه بیرون بروید! بدن در حضور نور خورشید ویتامین د میسازد. فقط ۱۰-۱۵ دقیقه، چند بار در هفته در معرض نور خورشید بودن میتواند نیاز بدن به ویتامین د را برطرف کند!

به رژیم غذایی خودتان موادی مانند غلات ، آبمیوه، و شیر غنی شده با ویتامین د اضافه کنید. و در صورت نیاز بعد از مشورت با پزشکتان از مکمل ویتامین د استفاده کنید.

۵-مصرف بیش از حد الکل

وقتی با دوستانتان هستید، مصرف یک راند دیگر الکل جالب و خوشایند بنظر میرسد اما برای کنترل سلامت استخوان هایتان باید مصرف الکل را محدود کنید.

بیش از یک وعده الکل در روز برای زنان و دو وعده برای مردان، توصیه نمیشود.الکل می تواند موجب اختلال در جذب کلسیم در روده ها شود.

۶-مصرف بیش از اندازه برخی نوشیدنی‌ها

مصرف بیش از اندازه نوشابه میتواند به استخوان هایتان آسیب بزند.
برخی تحقیقات نشان می‌دهند از دست دادن تراکم استخوان با مصرف کافئین و فسفرکه دربرخی نوشیدنی ها وجود دارند در ارتباط است. مصرف بیش از حد چای و قهوه نیز میتواند کلسیم استخوان هایتان را کاهش دهد.

۷-استعمال دخانیات

وقتی شما مرتب سیگار میکشید، تولید بافت استخوانی جدید برای بدنتان سخت تر می‌شود. و هر چه بیشتر سیگار بکشید، این وضع بدتر می‌شود.

کسانیکه سیگار می‌کشند، بیشتر مستعد شکستگی استخوان هستند و شکستگی هایشان دیرتر ترمیم می‌شود.البته اگر ترک کنید، می توانید این خطرات را کاهش دهید و سلامت استخوان‌هایتان را بهبود ببخشید هر چند ممکن است چندین سال طول بکشد تا سلامت استخوان‌هایتان به وضعیت اولیه برگردد.

۸-داروهایی که مصرف میکنید.

برخی داروها، بخصوص اگر مجبور باشید به مدت طولانی آنها را مصرف کنید،میتوانند بر روی استخوان‌هایتان اثر منفی بگذارند.
برخی دارو‌های ضد صرع و گلوکوکورتیکوئید‌ها مانند پردنیزون و کورتیزون می‌توانند باعث تحلیل رفتن استخوان ها شوند.

۹-وزن بسیار کم

وزن کمِ بدن، بی ام آی کمتر از ۱۸.۵ یعنی شانس شکستگی و تحلیل استخوان بالاتر. اگر جثه کوچکی دارید، ورزش هایی انجام دهید که نیاز به تحمل وزن بیشتری دارند. و در صورت لزوم با ژزشکتان راجب مصرف مکمل کلسیم مشورت کنید.

اگر مطمئن نیستید که چرا وزنتان بیش از حد کم است در این باره با پزشک تان مشورت کنید.

۱۰-اگر  زمین بخورید

اگر کم سن و سال باشید بعد از زمین خوردن سریع برمیخیزید و به راه خود ادامه میدهید اما با بالا رفتن سن خطرات زمین خوردن افزایش می‌یابد.‌ بخصوص اگر استخوان‌هایتان ضعیف باشند.

در این سن و سال مدت‌ها طول میکشد تا شکستگی‌ها ترمیم شوند.
اگر سنتان بالاست برای جلوگیری از این خطرات، بهتر است آرام تر راه بروید، هنگام راه رفتن از اشیاء اطرافتان کمک بگیرید و مسیر خود را از وسایل اضافی و دست و پاگیر پاک کنید.


مقاله مرتبط:حفظ سلامت استخوان!


رضا کوفه‌ای


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید