انتشار این مقاله


آیا گوش دادن به موسیقی آرام بخش میتواند در کاهش استرس رانندگی موثر باشد؟

محققان اکنون تأیید کرده اند که یک راه حل ساده برای مشکل استرس رانندگی در ترافیک وجود دارد: گوش دادن به موسیقی مناسب هنگام رانندگی.

رانندگی می تواند بسیار استرس زا باشد به خصوص اگر در ترافیک سنگین گیر کرده باشید یا راننده بی تجربه ای باشید و در نهایت این استرس باعث می شود تا عوارض قلبی شما بیشتر شود. با این حال محققان اکنون تأیید کرده اند که یک راه حل ساده برای این مشکل وجود دارد: گوش دادن به موسیقی مناسب هنگام رانندگی.

یک مطالعه جدید نشان می دهد  اگر هنگام رانندگی به موسیقی آرامش بخش گوش دهیم ممکن است به تسکین استرس و محافظت از قلبمان  کمک کند.

تحقیقات گذشته نشان داده است که تجربه استرس روانی مکرر می تواند یک خطر قابل توجه برای بیماری های قلبی عروقی، بیماری ای که تقریبا بر نیمی از کسانی که در سن ۲۰ سال و بالاتر در ایالات متحده هستند تاثیر می گذارد.

یکی از منابع استرس زیاد رانندگی است که یا به دلیل عوامل استرس زا در ارتباط با ترافیک سنگین و یا اضطرابی که غالباً رانندگان بی تجربه را همراهی می کند است.

آیا این بدان معناست که افرادی که روزانه رانندگی می کنند دچار مشکلات قلبی می شوند  یا روش ساده ای برای کاهش استرس رانندگی وجود دارد؟

طبق مطالعه جدید محققان دانشگاه ایالتی سائوپائولو در مارلیا  برزیل ، دانشگاه آکسفورد در انگلستان و دانشگاه پارما در ایتالیا راهی وجود دارد.

محققان در مقاله ای که در مجله Commentary Therapies in Medicine به چاپ رسیده است  نتایج دلگرم کننده یک مطالعه را که شامل رانندگان بی تجربه است  گزارش می دهند و خاطرنشان می کنند که گوش دادن به موسیقی هنگام رانندگی به تسکین استرس مؤثر بر سلامت قلب کمک می کند.

محقق اصلی، پروفسور والنتی گفت: “ما دریافتیم که استرس قلبی شرکت کنندگان در آزمایش ما با گوش دادن به موسیقی در هنگام رانندگی کاهش می یابد .”

موسیقی ممکن است استرس قلبی عروقی را کاهش دهد

محققان برای مطالعه خود پنج داوطلب زن بین سنین ۱۸ تا ۲۳ سال را استخدام كردند كه سلامت خوبی داشتند و رانندگان عادی نبودند – آنها بیش از دو بار در هفته رانندگی نمی كردند – و ۱-۷ سال قبل از شروع مطالعه گواهینامه رانندگی خود را دریافت كرده بودند.

پروفسور والنتی توضیح می دهد:” ما برای ارزیابی زنانی را انتخاب کردیم که زیاد رانندگی نمیکردند چرا که افرادی که به طور مکرر رانندگی میکنند و برای یک مدت طولانی گواهینامه داشته اند به شرایط استرس زا در ترافیک بهترعادت کرده اند.”

محققان از داوطلبان خواسته اند در دو آزمایش مختلف شرکت کنند. در یک روز ، شرکت کنندگان مجبور بودند به مدت ۲۰ دقیقه طی یک ساعت در یک مسیر ۳ کیلومتری در یکی از شلوغ ترین نقاط شهر مارلیا  با عجله حرکت کنند . در این روزشرکت کنندگان در هنگام رانندگی هیچ موسیقی در اتومبیل پخش نکردند.

در یک روز دیگر ، داوطلبان مجبور بودند با همان شرایط مسیر مشابه را پشت سر بگذارند؛ این بار آنها هنگام رانندگی به موسیقی بیکلام گوش می دادند.

در هر دو مورد  شرکت کنندگان خودروهایی سوار میشدند که مال خودشان نبودند. محققان توضیح می دهند که این اقدام لازم است تا مطمئن شوند آشنایی داوطلبان با خودروها  استرس را کاهش نمی دهد.

پروفسور والنتی دراین باره گفت:

 “برای افزایش درجه استرس تا حد ترافیک، ما از آنها خواستیم با ماشین دیگری رانندگی کنند. رانندگی ماشین خودشان به آنها کمک میکرد.”.

سنجش نتایج

برای سنجش تأثیر استرس بر قلب در شرایط آزمایشگاهی  محققان از شرکت کنندگان خواستند که مانیتور ضربان قلب را به خود ببندند که بتواند تغییرات ضربان قلب را در زمان واقعی ثبت کند.

فعالیت دو سیستم کلیدی – سیستم عصبی سمپاتیک و سیستم عصبی پاراسمپاتیک – بر ضربان قلب تأثیر می گذارد. سیستم عصبی سمپاتیک وظیفه تنظیم حالتهای ستیز و گریز را دارد ، که این یک واکنش خودکار بدن در شرایط استرس زا و اضطراب است. در همین حال  سیستم عصبی پاراسمپاتیک مسئول فرآیندهای استراحت و هضم است.

محقق رهبر توضیح می دهد: “افزایش فعالیت سیستم عصبی سمپاتیک باعث کاهش تغییرات در ضربان قلب می شود ، در حالی که فعالیت شدید سیستم عصبی پاراسمپاتیک باعث افزایش تغییرات آن می شود.”

محققان سپس اندازه گیری هایی را که از طریق مانیتور ضربان قلب جمع آوری کرده بودند ، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آنها دریافتند که وقتی شرکت کنندگان در هنگام رانندگی در شرایط استرس زا به موسیقی گوش فرا داده اند بیشتر از زمانی که بدون موسیقی در شرایط استرس زا رانندگی کرده اند تغییرات در ضربان قلبشان وجود داشته است.

پروفسور والنتي مي گويد: “گوش دادن به موسيقي از فشار استرس متوسطی كه داوطلبين هنگام رانندگی تجربه میکنند كم میکند .”

محققان اصلی برای خوانندگانی که شاید از آنها سؤال کنند که چرا محققان در مطالعه خود به طور خاص به شرکت کنندگان زن روی آورده اند توضیح می دهند که آنها می خواستند در این مرحله بتوانند تأثیر بالقوه هورمونهای جنسی را نادیده بگیرند.

پروفسور والنتی می گوید: “اگر آقایان  نیز شركت كرده بودند و ما تفاوت معنی داری بین این دو گروه پیدا كرده بودیم ، هورمونهای جنسی زنانه ممكن بود مسئول این تفاوت تلقی شود .”

محققان معتقدند که نتایج آزمایش های کوچک انجام شده نشان میدهد گوش دادن به موسیقی آرامش بخش در شرایطی که شخص در ترافیک گیر کند می تواند یک راه آسان برای جلوگیری از افزایش سطح استرس و تأثیرگذاری آن بر قلب باشد .

“گوش دادن به موسیقی می تواند یک اقدام پیشگیرانه به نفع سلامت قلب و عروق در شرایط استرس شدید مانند رانندگی در ساعات شلوغ باشد.”

فائزه رحیمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید