انتشار این مقاله


صحبت کردن با تلفن همراه پشت فرمان، هنگام پیچیدن به چپ، زندگی شما را به خطر می اندازد

تیمی از عصب­شناسان بیمارستان سنت مایکلز شهر تورنتو می­گویند: رانندگانی که با گوشی تلفن همراه خود صحبت می­کنند، حتی با استفاده از هندزفری، هنگام پیچیدن به سمت چپ زندگی خود را به خطر می­اندازند. تام شوایزر سرگروه این تحقیقات در بیمارستان سنت مایکلز پس از این­که اعضای تیم او چگونگی برآمدن مغز انسان از عهده­ی […]

تیمی از عصب­شناسان بیمارستان سنت مایکلز شهر تورنتو می­گویند: رانندگانی که با گوشی تلفن همراه خود صحبت می­کنند، حتی با استفاده از هندزفری، هنگام پیچیدن به سمت چپ زندگی خود را به خطر می­اندازند.

تام شوایزر سرگروه این تحقیقات در بیمارستان سنت مایکلز پس از این­که اعضای تیم او چگونگی برآمدن مغز انسان از عهده­ی یک­سری امور مهم توسط شبیه­سازی رانندگی را بررسی کردند؛ می­گوید: این می­تواند خطرناک­ترین کاری باشد که رانندگان حین رانندگی در خیابان ها می­توانند انجام دهند! گروهی از اعضای تیم تحقیقات عکس­هایی از مغز گرفتند که نشان می­دهند چگونه پیچیدن به سمت چپ در یک تقاطع شلوغ، هنگام صحبت­کردن با تلفن همراه سبب واکنش نشان­دادن مغز می­شود.

شرکت­کنندگان در این مطالعات شامل هفت زن و نه مرد (که همگی راست دست بوده­اند) در بین سنین ۲۰ تا ۳۰ سال می­باشند که حداقل ۷ سال تجربه رانندگی را گذرانده­اند. از هر فرد خواسته می­شود که یک­سری مهارت­های رانندگی را انجام­دهند که سبب تحریک بخش­هایی از مغز می­شوند. شامل:

  • دورزدن با دست راست هنگام صحبت­کردن با تلفن همراه
  • رانندگی در راه مستقیم هنگام استفاده از تلفن همراه
  • دور­زدن با دست چپ هنگام مکالمه با تلفن همراه

طبق گفته­ی شوایزر، زمانی­که آن­ها در یک تقاطع شلوغ با دست چپ دور می­زنند مغز به طور کامل منفجر می­شود؛ شما می­بایست به ترافیک پیش­رویتان، پیاده­ها و چراغ­های راهنمایی نگاه­کنید و همه­ی این­ها را با هم هماهنگ­کنید. و این امور همگی نیاز به مقدار قابل توجهی فضای هماهنگی در مغز دارند تا آن­ها را مدیریت کند. و این نواحی به طور کامل با قسمت­هایی از مغز که برای رانندگی مستقیم یا دور­زدن به سمت راست مورد استفاده قرار می­گیرند، متفاوت می­باشد.

ساناز نوری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید