انتشار این مقاله


مطالعه انجام شده درآفریقای جنوبی ارتباط بین توانایی/ مهارت پایین گفتاری و سلامت ضعیف روانی را نشان میدهد

یکی از اولین مطالعات در نوع خودش که بر پیامدهای توانایی/مهارت گفتاری و سلامت روان کودکان آفریقای جنوبی می پردازد به نتایج واضح و آشکاری در خصوص ارتباط بین توانایی/مهارت پایین گفتاری و افسردگی در افراد جوان دست یافته است. این مطالعه توانایی/مهارت گفتاری ونتایج آن را بر روی ۲۰۰ فرد ۱۳ساله دریک منطقه نیمه […]

یکی از اولین مطالعات در نوع خودش که بر پیامدهای توانایی/مهارت گفتاری و سلامت روان کودکان آفریقای جنوبی می پردازد به نتایج واضح و آشکاری در خصوص ارتباط بین توانایی/مهارت پایین گفتاری و افسردگی در افراد جوان دست یافته است.

این مطالعه توانایی/مهارت گفتاری ونتایج آن را بر روی ۲۰۰ فرد ۱۳ساله دریک منطقه نیمه شهری فقیردر بیرون شهر کیپ تاون بنام  Khayelitsha در کشورآفریقای جنوبی را مورد بررسی قرار داد.

نتایج بدست آمده رابطه قوی بین توانایی/مهارت پایین گفتاری و مشکلات بیش‌فعالی از نوع نقص توجه و همچنین رابطه عمومی‌تری بین توانایی/مهارت بالای گفتاری و عزت نفس بهتر در افراد نوجوان را نشان میدهد. بعلاوه، نتایج نشان می دهد که نوجوانان با توانایی/مهارت پایین گفتاری  دارای سطوح بالاتری از علائم افسردگی می باشند. این یافته‌ها مطابق با نتایج پژوهش‌های پیشینی است که بطور عمده در ایالات متحده و انگلستان انجام شده‌اند. با این حال، این مطالعه یکی از اولین‌ تحقیقاتی است که در خصوص کشوری با درآمد پایین تا متوسط  متمرکزمی باشد.

نویسنده اصلی مطالعه دکتر Michelle St Clair از دانشکده روانشناسی دانشگاه Bath در این مورد می گوید:” کودکان و نوجوانان با تکامل تاخیری یا مختل شده  در توانایی/مهارت صحبت و گقتگو درخطربالای پیامدهای منفی متعددی هستند که شامل مشکلات اجتماعی و هیجانی و سلامت روانی می باشد. با این حال، در کشورهای دارای درآمد پایین و متوسط که عوامل خطر برای تکامل توانایی/مهارت صحبت و گفتگو در کودکان و نوجوانان شایع است، فقدان پژوهش در خصوص رابطه بین این توانایی/مهارت و پیامدهای سلامت روانی بوضوح مشاهده می شود. من امیدوارم که این یافته‌ها فهم و دانش در خصوص اهمیت توانایی/مهارت‌ خوب صحبت و گفتگو را برای بسیاری از جنبه‌های مختلف زندگی بالا ببرد. این یافته‌ها اهمیت همکاری اولیه والدین در حمایت از تکامل و تحول توانایی/مهارت صحبت و گفتگوی کودکانشان را مورد توجه قرار میدهد.” گروه در گیر در این تحقیقات عقیده دارد که نیاز به انجام اقدامات بیشتری برای تاکید بر فواید و مزایای بدست آوردن و تکامل زود هنگام توانایی ها/مهارت‌های صحبت و گفتگو از نظر پیامدهای رفتاری، آکادمیک و سلامت روانی برای والدین در جوامع همانند Khayelitsha در کشور آفریقای جنوبی وجود دارد. دکتر St Clair  اضافه می کند:” این یک مداخله بسیار ساده است. آگاهی بهتر از اینکه چگونه والدین بسادگی میتوانند توانایی‌ها/مهارت های صحبت و گفتگوی فرزندانشان را درمراحل اولیه زندگی بهبود بخشند، ممکن است در کاهش بروزمسائل رفتاری و مشکلات سلامت روانی آنها  مفید واقع شود.”

دکتر Sarah Skeen از موسسه پژوهش سلامت طول زندگی در دانشکده سلامت عمومی دانشگاه Stellenbosch در این خصوص می گوید:” تکامل توانایی/مهارت صحبت و گفتگو برای بسیاری از جنبه‌های زندگی کودکان لازم و ضروری است. توانایی/مهارت‌های صحبت وگفتگو برای ارتباط موفق هیجانات، نیازها و تفکرات، و برای حفظ روابط با دیگران ضروری است. این توانایی/مهارت  همچنین شالوده و زیربنای محدوده ای از فرایندهای روانی، همانند خودتنظیمی هیجانات است که در عوض محدوده‌ای از پیامدهای مثبت مثل روابط بین شخصی بهتر و موفقیت‌های علمی و اکادمیک را پی می نهد. هنگامیکه کودکان یا نوجوانان با تکامل تاخیری یا مختل شده توانایی/مهارت صحبت و گفتگو مواجه می شوند، احتمال تاثیر طولانی مدتی بر کیفیت زندگی آنها وجود دارد. به احتمال بیشتر، آنها در مدرسه دارای مشکل خواهند شد و در نتیجه ضعیف عمل خواهند نمود و در بزرگسالی با مشکل پیدا کردن شغل مواجه خواهند بود. احتمال کمتری وجود دارد که آنها دارای مهارت‌های اجتماعی بهینه باشند و تمایل خواهند داشت که رفتارهای دوری گزینی از خود نشان دهند. مهارت‌های محاوره ای ضعیف با مسائل متعدد در روابط با همتایان و مشکلات در بوجود آوردن و نگهداشتن دوستی‌ها مرتبط می باشد.”

علی مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید