انتشار این مقاله


درمان‌های گیاهی برای بیش‌فعالی

تصمیم‌گیری در درمان بیش‌فعالی مطابق با منابع قابل اطمینان مراکزی برای کنترل و پیشگیری بیماری‌ها به اندازه ۱۱درصد کودکان و نوجوانان ۴تا۱۷ساله با اختلال تقص توجه و بیش‌فعالی(ADHD) در سال ۲۰۱۱ تشخیص داده شده بودند. گزینه‌های درمان هنگامیکه با تشخیص ADHD مواجه میشویم سخت است. تعداد افزایشی افراد با ADHD مورد تجویز قرار میگیرند و […]

تصمیم‌گیری در درمان بیش‌فعالی

مطابق با منابع قابل اطمینان مراکزی برای کنترل و پیشگیری بیماری‌ها به اندازه ۱۱درصد کودکان و نوجوانان ۴تا۱۷ساله با اختلال تقص توجه و بیش‌فعالی(ADHD) در سال ۲۰۱۱ تشخیص داده شده بودند. گزینه‌های درمان هنگامیکه با تشخیص ADHD مواجه میشویم سخت است. تعداد افزایشی افراد با ADHD مورد تجویز قرار میگیرند و از داروی methylphenidate(ریتالین) بهره میبرند. دیگران با عوارض جانبی از جانب دارو در تقلا هستند. که شامل سرگیجه، اشتهای کاهش یافته، مشکلات خواب، و مشکلات گوارشی میشود. برخی درکل به هیچ وجه از ریتالین آسوده نمیشوند.

درمان‌های جایگزینی برای ADHD وجود دارد، اما شواهد علمی محدود اثبات کننده اثربخشی آنها وجود دارد. رژیم‌های ویژه میگویند که شما باید غذاهای شیرین یا دارای شکر، رنگ‌های غذایی مصنوعی، و مواد افزودنی را حذف نمایید، و منابع بیشتری از اسیدهای چرب امگا-۳ مصرف نمایید. یوگا و مراقبه ممکن است کمک کننده باشند. آموزش نوروفیدبک هنوز گزینه دیگری است. همه این چیزها میتوانند بایکدیگر برای ایجاد برخی تفاوت‌ها در علائم ADHD عمل نمایند.

در مورد مکمل‌های گیاهی چطور؟

چای گیاهی

مطالعه اخیری یافت که کودکان با ADHD مشکلات زیادی با به خواب رفتن، بی صدا خوابیدن، و بیدار شدن در صبح داشتند. محققان پیشنهاد دادند که درمان‌های اضافی ممکن است کمک کننده باشند.

چای‌های گیاهی که حاوی بابونه، نعناع، علف لیمو، و دیگر گیاه‌ها و گیاهان است بطور عمومی برای گزینه امن بودن برای کودکان و بزرگسالانی که میخواهند آرام باشند مشاهده شده است. آنها اغلب به‌عنوان راهی برای تشویق استراحت و خواب توصیه شده‌اند. داشتن آیین زمانی شبانه در زمان خواب( همچنین برای بزرگسالان) به بدن‌تان برای آمادگی بهتر برای خواب کمک می‌نماید. این چای‌ها ممکن است قبل از خواب بهترین استفاده را بشود.

جینکو بیلوبا

جینکو بیلوبا مدتها برای بهبود حافظه و افزایش وضوح ذهنی توصیه توصیه میشود.

برای مثال، منبع مورد اطمینان یک مطالعه، یافت که علائم برای افراد با ADHD که عصاره جینکو را مصرف نمودند  بهبود یافت. کودکانی که ۲۴۰میلی‌گرم از عصاره جینکو بیلوبا را هرروزه برای سه تا پنج هفته مصرف نمودند کاهشی در علائم ADHD و برخی عوارض جانبی نشان دادند.

مطالعه دیگری از منبع مورد اطمینان ۲۰۱۰ نتایج اندکی متفاوت یافت. شرکت‌کنندگان هردو دوز جینکو و ریتالین را برای شش هفته مصرف نمودند. هردو گروه بهبودهایی را تجربه نمودند، اما ریتالین تاثیرگذارتر بود.هنوز، این مطالعه مزایای بالقوه جینکورا نیز نشان داد. جینکو بیلوبا با بسیاری داروها همانند رقیق‌کننده‌های خونی اثر متقابل دارد و گزینه‌ای برای بیماری‌های روده نخواهد بود.

برهمی

برهمی(Bacopa monnieri) نیز به‌عنوان زوفای آب شناخته شده است. گیاهی باتلاقی است که بطور وحشی در هند رشد میکند. این گیاه از برگ‌ها و ساقه‌ها تشکیل شده است. و قرن‌ها برای بهبود عملکرد مغز و حافظه مورد استفاده قرار گرفته است. مطالعاتی بر انسان‌ها مختلط است، اما برخی مثبت بوده‌اند. گیاه امورزه اغلب به‌عنوان جایگزین درمان ADHD توصیه شده است.

مطالعه سال ۲۰۱۳ یافت که بزرگسالان مصرف کننده برهمی بهبودهایی در توانایی‎شان برای حفظ نمودن اطلاعات جدید نشان دادند. مطالعه دیگری نیز مزایایی یافت. شرکت‌کنندگان عصاره برهمی را مصرف نمودند که کارایی بهبودیافته آشکاری را در حافظه و عملکرد مغزشان نشان داد.

گوتو کولا

گوتو کولا(Centella asiatica) بطور طبیعی در آسیا، آفریقای جنوبی،‌ و جنوب اقیانوس آرام رشد میکند. در مواد غذایی بالا است که برای عملکرد سالم مغزی نیاز است. که شامل ویتامین B1، B2، و B6 است.

گوتو کولا ممکن است به افراد با ADHD بهره برساند. این گیاه وضوح روانی را بهبود می‌بخشد و سطوح اضطراب را کاهش میدهد. منبع مورد اطمینان مطالعه‌ای در سال ۲۰۰ نشان داد که گیاه گوتو کولا به کاهش اضطراب در شرکت‌کنندگان کمک نمود.

جو سبز

جوهای سبز جوهای کال هستند. محصول، همچنین به‌عنوان ” عصاره جو وحشی” شناخته شده است، از چیدن محصول قبل از رسش بدست می‌آید. جوهای سبز تحت نام Avena sativa فروخته میشوند. آنها مدتهاست که باور میشوند که به آرامش نورن‌ها و درمان استرس و اضطراب کمک میکنند.

مطالعات اولیه نشان میدهند که عصاره جوهای سبز ممکن است توجه و تمرکز را افزایش دهند. منبع مورد اطمینان مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۱ یافت که افراد مصرف کننده عصاره خطاهای کمتری در آزمون اندازه‌گیری توانایی برای باقی ماندن بر تکلیف را ایجاد نمودند. دیگر منبع مورد اطمینان مطالعه‌ای همچنین یافت که افراد مصرف کننده taking Avena sativa  بهبودهایی در عملکرد شناختی نشان دادند.

جینسنگ

گیاه جینسنگ، درمانی گیاهی از چین، آوازه‌ای برای تهییج عملکرد مغزی و افزایش انرژی دارد. تنوع” جینسنگ قرمز”نیز تاثیر بالقوه‌ای برای تسکین علائم بیش‌فعالی دارد.”

مطالعه‌ای در سال ،۲۰۱۱ ۱۸ کودک ۶تا۱۴ساله‌ای که با اختلال بیش‌فعالی تشخیص داده شده بودند را مورد مطالعه قرار داده است. محققان ۱۰۰۰میلی‌گرم به هرکدام برای هشت هفته تجویز نمودند. آنها بهبودهایی در اضطراب،شخصیت، و عملکرد اجتماعی را گزارش نمودند.

پاین بارک(Pycnogenol)

Pycnogenol عصاره گیاهی است که از پوست درخت maritime pine بدست می‌آيد. محققان به ۶۱ کودک با بیش‌فعالی ۱ میلی‌گرم از هردوی Pycnogenol یا دارونما را برای یک هفته در مطالعه‌ای درسال ۲۰۰۶ تجویز نمودند. نتایج نشان دادند که pycnogenol بیش‌فعالی را کاهش داد و توجه و تمرکز را بهبود بخشید. دارونما هیچ مزیتی را نشان نداد.

مطالعه دیگری نیز نشان داد که این عصاره به عادی‌سازی سطوح آنتی‌اکسیدان در کودکان با بیش‌فعالی کمک نمود. مطالعه دیگری که درسال ۲۰۰ منتشر شد نیز نشان داد که pycnogenol هورمون‌های استرس را تا ۲۶درصد پایین آورد. این همچنین میزان دوپامین عصبی تحریک کننده را تا ۱۱درصد در افراد با بیش‌فعالی را کاهش داد.

ترکیب نمودن ممکن است بهتر عمل نماید

برخی مطالعات نشان داده‌اند که ترکیب برخی از گیاهان ممکن است نتایج بهتری را نسبت به استفاده تنهای گیاه تولید نماید. مطالعه کوچکی در کانادا کودکان با بیش‌فعالی را که هردوی جنسینگ آمریکایی و جینکو بیلوبا را دوبار در روز برای چهار هفته مصرف کردند مطالعه نمود. شرکت‌کنندگان بهبودهایی را در مشکلات اجتماعی، بیش‌فعالی، و تکانشگری تجربه نمودند.

مطالعات تکمیل شده زیادی دباره کارآمدی نسخ گیاهی بیش‌فعالی وجود ندارد. مطالعه‌ درمان‌های مکمل برای بیش‌فعالی در سال ۲۰۱۱ یافت که پاین بارک و ترکیب گیاهی چینی ممکن است موثر باشد و برهمی این نکته را تاکید میکند، اما نیازمند پژوهش‌های بیشتری است.

علی مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید