انتشار این مقاله


آيا رابطه‌ی جنسی و نزدیکی در بارداری امکان‌ پذیر است؟

در بیشتر موارد، رابطه جنسی در هنگام بارداری هیچ خطری برای مادر و جنین ندارد.

نزدیکی در بارداری شاید یکی از دغدغه‌های زنان باردار و شرکای زندگی آنان باشد. یکی از نگزانی‌های افراد خطری است که ممکن است رابطخ جنسی در دوران بارداری برای جنین داشته باشد. اما باید دانست که برای یک زن داشتن رابطه‌ی جنسی هنگام بارداری هیچ مشکلی نداشته و کاملاً بی‌خطر است؛ مگر آن که پزشک یا ماما فرد را از نزدیکی در بارداری منع کرده باشد. در این مقاله، به بررسی مسائل قابل توجه و ریسک‌هایی که ممکن است رابطه‌ی جنسی هنگام بارداری داشته‌ باشد می‌پردازیم.
هم‌چنین شرایطی که فرد باید از رابطه جنسی خودداری کند و تغییراتی که ممکن است در سه ماهه دوم و سوم رابطه جنسی فرد را تحت تاثیر قرار دهد، بررسی خواهند شد.

همزمان با بزرگ شدن شکم زن، ممکن است فرد دریاید که رابطه جنسی در بعضی از پوزیشن‌ها برایش راحت‌تر است. در نتیجه صحبت کردن با شریک زندگی می‌تواند برای هردو طرف کمک کننده باشد تا رابطه‌ جنسی لذت‌ بخش‌تری داشته‌ باشند. برای برخی زنان، میل جنسی در بارداری در مراحل به خصوصی حتی بیشتر می‌شود و نزدیکی در بارداری برای فرد می‌تواند مزایایی را نیز به همراه داشته‌ باشد.

آیا نزدیکی در بارداری بی‌خطر است؟

در یک بارداری سالم و عادی، رابطه‌ جنسی هنگام بارداری در هیچ مرحله‌ای از بارداری به جنین آسیبی نمی‌رساند. جنین توسط ماهیچه‌های رحمی، مایع آمنیوتیک و موکوزی که در اطراف دهانه رحم تشکیل ‌می‌شود، محافظت می‌شود.

بعضی مردم معتقدند که فعالیت جنسی و ارگاسم به جنین آسیب رسانده و احتمال سقط و یا زایمان زودرس را افزایش می‌دهد؛ که البته همه‌ی این تفکرات غلط است.

آیا رابطه جنسی در حاملگی می‌تواند موجب زایمان زودرس شود؟

مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که رابطه‌ جنسی واژینال هیچ ارتباطی با زایمان زودرس یا دیررس ندارد. با این‌ حال اگر پزشک تشخیص بدهد که فرد باردار در معرض خطر است، به او توصیه می‌کند که از رابطه جنسی در طول مدت بارداری و یا ماه‌های آخر، خودداری کند.

هم‌چنین این امکان وجود دارد که ارگاسم و یا مقاربت جنسی، مبتواند انقباضات برکستون هیکس (Braxton Hicks) را در اواخر بارداری القا کند. برکستون هیکس انقباضات ملایمی هستند که فرد باردار در اواخر دوران حاملگی خود تجربه می‌کند. با این حال این انقباضات نه موجب تسریع زمان زایمان و نه موجب عقب افتادن آن می‌شوند. بنابراین جای نگرانی وجود ندارد.

بهترین پوزیشن‌ها برای رابطه جنسی هنگام بارداری

در ماه‌های آخر بهتر است پوزیشن‌هایی انتخاب شود که هنگام نزدیکی در بارداری به شکم فشار وارد نشود. اگر خانوم به پشت بخوابد، ممکن است وزن بچه فشار اضافه‌ای به ارگان‌های داخلی و رگ‌هایش وارد کند. بنابراین بهتر است پوزیشن به گونه‌ای باشد که زن احساس راحتی داشته باشد و بتواند عمق و سرعت مقاربت را کنترل نماید.

بنابراین پوزیشن‌هایی که زن بالاتر قرار می‌گیرد، به پهلو می‌خوابد و یا بر لبه‌ی تخت قرار می‌گیرد، برای داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری مناسب‌تر است.

رابطه‌ی دهانی و مقعدی

رابطه جنسی دهانی در طول بارداری برای فرد کاملاً بی خطر است. با این حال، شریک جنسی فرد باید از دمیدن هوا به داخل واژن زن باردار خودداری کند زیرا این کار می‌تواند باعث آمبولی هوا شود، به این صورت که یک حباب هوا رگ خونی را مسدود کند. اگرچه بروز این عارضه نادر است، اما آمبولی هوا می‌تواند زندگی مادر و نوزاد را به خطر بیندازد.

رابطه‌ مقعدی به جنین آسیبی نمی‌رساند، اما ممکن است برای خانومی که همورويید مرتبط با بارداری دارد، دردناک باشد. البته باید دقت شود که اگر فرد به دنبال رابطه‌ی مقعدی، رابطه‌ي واژینال داشته باشد، ممکن است باکتری‌های رکتوم به واژن منتقل شده و موجب عفونت واژن شوند.

چه زمانی از نزدیکی در بارداری باید خودداری کرد؟

پزشک یا ماما در صورتی وجود هر یک از مشکلات زیر، فرد را از داشتن رابطه جنسی در حاملگی منع خواهد کرد:

  • وجود مشکلاتی در دهانه‌ رحم که احتمال سقط یا زایمان زودرس را افزایش می‌دهد.
  • بارداری دوقلو
  • جفت سرراهی (Placenta previa)، هنگامی که جفت تمام یا بخشی از ورودی دهانه رحم را می‌پوشاند.
  • نارسایی دهانه رحم، هنگامی که دهانه رحم زودتر از موعد باز شود.
  • سابقه‌ی زایمان زودرس
  • از دست دادن میزان قابل توجهی خون و یا خونریزی غیرقابل توجیه واژن
  • سوراخ شدن و چکه کردن مایع آمنیوتیک
  • پاره شدن کیسه آب جنین که ممکن است خطر عفونت را بالا ببرد.

فرد باردار حتماً باید از خود و جنین خود در برابر عفونت‌های مقاربتی (STI) محافظت کند. در نتیجه در هنگام نزدیکی در بارداری حتماً باید از راه‌های پیشگیری از بارداری، مانند کاندوم در تمامی فعالیت‌های جنسی استفاده‌ شود.

تغییر میل جنسی در بارداری

میل جنسی در بارداری از طریق راه‌های مختلفی روند رابطه جنسی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. افزایش هورمون‌ها و افزایش جریان خون به ناحیه تناسلی ممکن است روند رابطه جنسی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. این افزایش میل جنسی در بارداری در سه‌ ماهه دوم بیشتر دیده می‌شود.

سایر افراد ممکن است در روند رابطه جنسی خود احساس مشکل کنند؛ که می‌تواند ناشی از نوسان هورمون‌ها، احساس ناراحتی بدنی، کاهش انرژی و درد‌های جسمی باشد.

بارداری می‌تواند میل جنسی شریک زندگی فرد را نیز تحت تاثیر قرار دهد. بعضی افراد ممکن است به دیلی تغییراتی که در بدن شریکشان رخ می‌دهد، از جمله افزایش سایز سینه‌ها، کشش بیشتری نسبت به آ‌ن‌ها احساس نمایند.

بعضی مواقع، نگرانی‌هایی که در هردو نفر ممکن است به علت بارداری زن ایجاد می‌شود، در هر دو طرف منجر به کاهش میل جنسی در بارداری می‌شود. بنابراین باید شرایطی را ایجاد کرد تا زوجین هر دو احساس راحتی داشته باشند.

مزایای داشتن رابطه جنسی در دوران بارداری

نزدیکی در بارداری برای هر دو شریک فوائدی را به همراه دارد از جمله:

  • ارگاسم بهتر: افزایش جریان خون به ناحیه تناسلی، می‌تواند موجب ارگاسم بهتر زن شود.
  • کمک به چربی‌ سوزی: رابطه جنسی می‌تواند موجب سوختن کالری بیشتر در زوجین بشود و به تناسب اندام آن‌ها کمک کند.
  • ایجاد ارتباط صمیمانه‌تر: زوجین با داشتن رابطه جنسی در حاملگی، احساس صمیمیت بیشتری نسبت به یکدیگر خواهند داشت.
  • تقویت سیستم ایمنی: مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۴ نشان داد که رابطه جنسی می‌تواند باعث افزایش آنتی بادی IgA در بدن شده و بدین ترتیب سیستم ایمنی را تقویت کرده و از ایجاد عفونت جلوگیری کند.
  • احساس شادی: ارگاسم موجب ترشح اندورفین می‌شود که به مادر و جنین حس شادی و آرامش می‌دهد.

رابطه جنسی پس از زایمان

همه‌ی مادران نیاز دارند تا برای ترمیم بدنشان مدتی استراحت کنند. باید به آن‌ها زمان داد تا بهبودی یابند، دهانه رحمشان بسته شود، خونریزی پس از زایمان متوقف شود و در صورت لزوم، برش های زایمان سزارین یا پارگی‌های واژن بهبود یابد.

مادران زمانی که احساس کنند بدنشان برای داشتن رابطه جنسی پس از زایمان آماده است، می‌توانند رابط جنسی داشته‌ باشند. فرسودگی و انرژی صرف شده برای مراقبت از عضو جدید خانواده ممکن است باعث شود که فرد تا مدت معینی بعد از زایمان از برقراری رابطه جنسی خودداری کند.

چه زمان با پزشک تماس بگیریم؟

نزدیکی در بارداری سالم هیچ خطری برای مادر و جنین ندارد. اما اگر مادر هرگونه درد یا خونریزی را در طول بارداری احساس کرد، بدون در نظر گرفتن این که به رابطه جنسی مربوط است یا خیر، حتماً باید به پزشک مراجعه کند.

خلاصه

در بیشتر موارد، رابطه جنسی در دوران بارداری هیچ خطری را برای مادر و جنین به همراه ندارد. برخی از پوزیشن‌ها می‌تواند برای زن باردار راحت‌تر باشند.

ممکن است میل جنسی در بارداری تغییر کرده و حتی رابطه جنسی پس از زایمان برای مدتی برای زن باردار مقدور نباشد. صحبت صریح و شفافانه در این باره با شریک زندگی می‌تواند موجب راحتی هردو طرف شود.

نیلوفر طبسی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید