انتشار این مقاله


۸ علتی که شاید عامل رابطه جنسی دردناک شما باشد!

رابطه جنسی دردناک مشکلی است که تقریبا ۷۵ درصد از زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند به شدت افسرده‌کننده باشد.

رابطه جنسی دردناک، که گاها تحت عنوان دیسپارونیا شناخته می‌شود، مشکلی است که تقریبا ۷۵ درصد از زنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌تواند به شدت افسرده‌کننده باشد. خوشبختانه، درک ناراحتی اصلی شما می‌تواند به شما و پزشکتان کمک کند تا درمان مناسب را پیدا کنید.

۱. ممکن است شما به اندازه کافی تحریک نشوید، و در نتیجه واژن شما به اندازه کافی چرب نشود.

فاکتورهای زیادی وجود دارند که می‌توانند موجب کاهش تحریک شما بشوند. براساس گفته‌های ونسا مارین، یک درمانگر جنسی در لس‌آنجلس، یکی از دلایل اصلی، فشار غیرضروری و زیادی است که زنان در بستر به خود وارد می‌کنند.

مارین می‌گوید این افسانه که مردان همواره برای رابطه جنسی آماده‌اند می‌تواند باعث ایجاد احساس گناه در زنان بشود، زیرا به مدت زمان بیشتری برای آماده شدن برای رابطه نیاز دارند. در نتیجه ممکن است دخول با تنگی بسیار موجه شود و یا کلافه‌کننده باشد. اگر احساس می‌کنید کاملا تحریک شده‎اید اما احساس تنگی و خشکی نسبت به واژن خود دارید، یک لوبریکنت اساس سیلیکونی، می‌تواند راه‌حلی سریع و فوق‌العاده باشد.

۲. ممکن است مشکلتان واژینیسموس باشد

براساس گفته‌های لیا میلهیزر، مدیر برنامه پزشکی جنسی زنان در مرکز پزشکی دانشگاه استنفورد، واژینیسموس یا مهبل‌گرفتگی “انقباض بیش‌ازحد و غیرارادی عضلات کف لگن در حین دخول یا در حین تلاش برای دخول واژنی” است. به بیانی دیگر، عضلات داخل و اطراف واژن شما منقبض خواهند شد، و دخول را به شدت سخت و دردناک خواهند کرد.

دلایل ایجاد واژینیسموس متفاوتند، اما احساسات در ایجاد آن دخالت دارند. اگر کسی در گذشته دچار تروما شده باشد – چه تعارض جنسی باشد چه اسیب ناحیه لگن در کودکی – این اتفاق می‌تواند موجب ایجاد اضطراب در جریان رابطه شده، و در نتیجه عضلات در پاسخی دفاعی دچار انقباض بشوند.

ربکا برایتمن، متخصص زنان و زایمان در نیویورک، توضیح می‌دهد:

متاسفانه، وقتی یک‌فرد فکر می‌کند چیزی قرار است به او اسیب برساند، انقباض عضلانی حتی بیشتر می‌شود.

خوشبختانه میلهیزر و برایتمن بیمارهایی داشته‌اند که با درمان شناختی و/یا فیزیوتراپی کف لگن، به طور کامل بهبود یافته‌اند.

 


مقاله مرتبط: حقایق و شایعات رابطه جنسی


۳. ممکن است دچار یک بیماری منتقله از راه جنسی (STI) یا عفونتی دیگر باشید.

بیماری‌های منتقله از راه جنسی مانند کلامیدیا و سوزاک می‌توانند موجب ایجاد درد لگن در حین رابطه‌ جنسی شود. یا اگر در ناحیه آلت تناسلی احساس درد خارجی می‌کنید، ممکن است به علت وجود زوائد هرپسی باشد.

اگر زخم یا جراحتی دیدید، به پزشکتان مراجعه کنید؛ آن‌ها می‌توانند دارویی برای کمک به کنترل بیماری‌ها تجویز کنند. پزشک شما می‌تواند برای STI های دیگر نیز آنتی‌بیوتیک تجویز کنند.

عفونت قارچی یک بیماری منتقله از راه جنسی نیست، اما می‌تواند باعث خارش خارجی و کلافگی یا سوزش داخلی شود که در نهایت موجب ناراحتی رابطه جنسی می‌شود. استفاده از دارو بدون تجویز پزشک یا با تجویز پزشکتان می‎تواند به درمان سریع آن کمک کند.

۴. تکنیک پارتنر شما کاملا برای شما اشتباه است.

یاد گرفتن چگونگی دفاع از آنچه در هنگام رابطه جنسی احساس بهتری به شما می‌دهد، می‌تواند سخت باشد، اما به شدت مهم است؛ نه تنها به این دلیل که برای صمیمیت احساسی شما مهم است، بلکه به خاطر راحتی بدن شما نیز این کار ضروری است. مارین پیشنهاد می‌کند برای اینکه هر دوی شما بفهمید چه چیزی بهتر است، یکبار “این یا آن؟” را انجام بدهید.

به سادگی، از پارتنرتان بخواهید  با یک ناحیه از بدنتان با دو روش متفاوت تماس برقرار کند، و سپس تصمیم بگیرید که کدام برایتان خوشایندتر است. مجبور نیستید همه موارد را یک‌باره تصمیم بگیرید، بلکه به تدریج می‌توانید به پارتنرتان کمک کنید تا هردوی شما رابطه بهتری را تجربه کنید.

 


مقاله مرتبط: احساس واقعی زنان درباره‌ی رابطه‌ی جنسی چیست؟


۵. ممکن است مشکلتان اندومتریوز باشد

اندومتریوز اختلالی است که در نتیجه آن بافتی که به صورت نرمال داخل رحم شما را تشکیل می‌دهد، در خارج از آن رشد می‌کند، و در نهایت موجب ایجاد رشد دردناک بافت اسکار می‌شود که بویژه در حین رابطه ایجاد درد می‌کند.

در حین رابطه جنسی اندام‌های شما کمی حرکت می‌کنند، و اگر بافت اسکار حرکت لگن و گردن رحم شما را کاهش دهد، این اتفاق دردناک خواهد بود. علاوه‌برآن، اندومتریوز می‌تواند موجب ایجاد کیست روی تخمدان‌های شما بشود (یا ممکن است باتوجه به چرخه قائدگی‌تان کیست‌های ماهانه ایجاد شود)، که می‌تواند باعث ناراحتی بشود.

روش‌های درمانی اندومتریوز شامل درمان هورمونی یا جراحی است. و اگر کیست تخمدانی موجب درد شدید در جریان رابطه جنسی شود، ممکن است به اندازه‌ای بزرگ باشد که نیاز به جراحی باشد.

۶. ممکن است مشکل از روش‌های پیشگیری از بارداریتان باشد

یک دستگاه داخل رحمی که از محل خود تکان خورده است، می‌تواند موجب دردی عمیق و تیز در هنگام رابطه جنسی شود. علاوه‌برآن، روش‌های پیشگیری هورمونی نیز ممکن است ایجاد مشکل کنند.

میلهیزر می‌گوید:

تعدادی از گزینه‌های پیشگیری از بارداری، مانند قرص یا حلقه واژنی(NuvaRing)، تولید طبیعی هورمون‎های شما را متوقف می‌کند و آن‍ها را با دوزهای پایین‌تر موجود در داروها جایگزین می‌کند. در نتیجه کاهش میزان استروژن و تستوسترون گاها موجب نازک شدن پوست اطراف آلت تناسلی می‌شود، که این اتفاق موجب ایجاد التهاب و آماس در هنگام تحریک این قسمت می‌شود (به این اتفاق درد تحریک شده در ناحیه تناسلی گفته می‌شود). با پزشک خود در مورد گزینه‌های دیگر پیشگیری از بارداری صحبت کنید تا جایگیزینی بهتر بیابید.

۷. ممکن است مشکل شما در ارتباط با زایمان باشد.

همانند بعضی از روش‌های پیشگیری از بارداری، زنانی که پس از زایمان به فرزند خود شیر می‌دهند یا از لوزام شیردوشی استفاده می‌کنند، ممکن است رابطه جنسی دردناک را تجربه کنند. میلهیزر و برایتمن توضیح دادند که تغییر در سطوح هورمونی می‌تواند موجب خشکی واژن و نازکی پوست شود.

میلهیزر می‌گوید:

با وجود روش‌های درمانی همچون استروژن‌درمانی واژنی (روش‎های دارویی پزشکی در شکل‌های قرص، شیاف یا چسب)، یا همان روش‌های چرب‌کردن قدیمی، شما ‌می‌توانید در طول این پروسه رابطه جنسی را راحت‌تر بکنید.


مقاله مرتبط: آیا رابطه زناشویی باعث چاقی می‌شود؟


۸. ممکن است مشکل گوارشی داشته‌باشید

میلهیزر می‌گوید:

وقتی درد‌های مبهم ایجاد می‌شود به سرعت به فکر مشکلات مرتبط با زنان می‌افتیم. اما ممکن است مشکل اصلی در واقع روده‌های شما باشد. اگر شخصی دچار یبوست یا سندرم التهاب روده باشد، و رابطه جنسی داشته باشد، در واقع به ناحیه‌ای از بدن که ملتهب است، فشار وارد آورده است و در نتیجه موجب ایجاد احساس ناراحتی در قسمت پایین روده‌ها می‎شود. اما یک پزشک می‌تواند هر دو بیماری را شناسایی کند و داروهایی برای کمک به این شرایط تجویز کند.

بااینکه دلایل بالقوه بسیاری برای ایجاد دیسپارونیا وجود دارد، روش‌های درمانی بسیاری نیز وجود دارند. رابطه جنسی دردناک موجب آزار می‌شود، اما می‌توان جلوی آن را گرفت.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید