انتشار این مقاله


آسپرین برای پوست: آیا قرص آسپرین برای درمان جوش کاربرد دارد؟

امروزه، روش‌های غیرمعمولی مثل استفاده از آسپرین برای آکنه مورد توجه قرار گرفته است.

فرآروده‌های OTC (بدون نسخه) متعددی می‌توانند آکنه را درمان کنند؛ از جمله سالیسیلیک اسید و بنزوئیل پراکسید. ولی از آن جایی که درمان‌های خانگی برای آکنه محبوبیت یافته‌اند، روش‌های غیرمعمولی مثل استفاده از آسپرین نیز مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله اطلاعات بیشتری را در مورد فواید آسپرین برای پوست و استفاده ایمن از آن کسب خواهیم کرد.

آیا شواهد علمی برای استفاده از آسپرین برای پوست وجود دارد؟

ممکن است در درجه‌ی اول، آسپرین را به عنوان مسکن بشناسید. هم‌چنین این دارو شامل ماده‌ای به نام استیل سالیسیلیک اسید است. این ماده‌ی موثره، به داروی ضد آکنه OTC (سالیسیلیک اسید) مرتبط است.

سالیسیلیک اسید اثرات خشک کننده دارد که به از بین بردن چربی اضافی و سلول‌های پوستی مرده کمک می‌کند. هم‌چنین این ماده می‌تواند باعث پاکسازی آکنه و جلوگیری از تشکیل لکه‌های جدید شود.

سالیسیلیک اسید به عنوان یک روش علمی ثابت شده برای درمان آکنه مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، تحقیقات در مورد استیل سالسیلیک اسید به شکل آسپیرین کاملاً مورد تایید قرار نگرفته است.

امروزه مطالعات بالینی در دسترس، اثرات ضدالتهابی آسپرین برای پوست را مورد بررسی قرار داده‌اند. تصور بر این است که آسپرین به کاهش التهاب مربوط به روزاسه، آرتریت پسوریاتیک و حتی سرطان پوست کمک می‌کند.

آسپرین و آکنه‌ی التهابی

آسپرین به عنوان یک ماده ضدالتهاب، برای درمان آکنه‌های التهابی بیشترین پتانسیل را دارد. آکنه‌های التهابی شامل کیست‌ها و ندول‌ها هستند. بعید است که آسپرین برای آکنه‌های غیرالتهابی، مثل جوش‌های سر سیاه یا سر سفید موثر باشد.

هنوز هم فواید ضدالتهابی آسپرین برای آکنه چندان واضح نیست.

آکادمی درماتولوژی آمریکا، مصرف خوراکی آسپرین را به عنوان راهی برای کاهش التهاب ناشی از آفتاب سوختگی توصیه می‌کند. ولی این آکادمی، هیچ توصیه‌ی خاصی در مورد مصرف آسپرین برای درمان آکنه‌های التهابی ندارد.

هم‌چنین سایر مطالعات، به اثرات ضدالتهابی دیگری از آسپرین اشاره می‌کنند. مطالعه‌ای بر روی ۲۴ بزرگسال انجام شد که در اثر القای هیستامین، دچار التهاب پوست شده بودند. این مطالعه نتیجه گرفت که آسپرین به کاهش برخی علائم کمک می‌کند؛ ولی نمی‌تواند خارش همراه با التهاب را برطرف کند. البته این مطالعه، نقش آسپرین را بر روی ضایعات آکنه مورد بررسی قرار نداد.

اگر مبتلا به آکنه‌ی التهابی هستید، شواهدی نشان می‌دهد که آسپرین موضعی می‌تواند برای این وضعیت موثر باشد؛ ولی فقط به رفع التهابی کمک می‌کند که عامل اساسی ایجاد آکنه است.

خود آکنه‌ی التهابی مربوط به موادی از قبیل چربی، سلول‌های پوستی مرده، چرک و باکتری‌هایی است که به طور عمقی باعث مسدود شدن منافذ پوست می‌شوند. با از بین بردن التهابی که باعث ایجاد آکنه می‌شود، این مواد نهایتا خودشان می‌توانند از منافذ پوست شما خارج شوند. بنابراین هرگز آکنه‌ها و جوش‌های خود را نترکانید!

چگونه از آسپرین برای پوست استفاده کنیم؟

آسپرین را فقط به صورت موضعی استفاده کنید. مصرف خوراکی آسپرین، اثرات مشابه مصرف موضعی را نخواهد داشت. هم‌چنین اگر نیازی به کنترل درد یا سلامت قلبی خود ندارید، مصرف آسپرین می‌تواند باعث افزایش خطر عوارض جانبی در شما شود.

برای مصرف آسپرین بر روی آکنه، دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید:

۱- از آسپرین پودر شده استفاده کنید یا اینکه تعدادی قرص را خرد کنید (از کپسول نرم آسپرین استفاده نکنید).

۲- آسپرین پودر شده را با یک قاشق سوپ خوری آب گرم مخلوط کنید تا یک خمیر ایجاد شود.

۳- صورت خود را با شوینده‌ی معمول خود بشویید.

۴- خمیر آسپرین را مستقیما بر روی آکنه قرار دهید. می‌توانید این خمیر را به صورت نقطه‌ای استفاده کنید یا این که مثل ماسک، بر روی کل صورت خود قرار دهید.

۵- هر بار ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید.

۶- صورت خود را به طور کامل با آب گرم شست وشو دهید.

۷- در نهایت مرطوب کننده‌ی معمول خود را استفاده کنید.

اگر به صورت نقطه‌ای از خمیر آسپرین استفاده می‌کنید، می‌توانید این مراحل را ۱ یا ۲ بار در روز تکرار کنید تا آکنه‌ها پاکسازی شوند. اگر خمیر آسپرین را به عنوان ماسک برای کل صورت استفاده می‌کنید، هر هفته به تعداد محدودی این مراحل را تکرار کنید.

مصرف بیش از حد آسپرین می‌تواند پوست شما را خشک کند. خشکی بیش از حد پوست نیز می‌تواند منجر به ایجاد خطوطی شکسته بر روی پوست شود. بنابراین مهم است که تمامی چربی‌های طبیعی پوست از بین نرود.

عوارض جانبی احتمالی آسپرین برای پوست

شایع‌ترین عوارض جانبی مصرف آسپرین برای آکنه، خشکی و تحریک پوست است. پوست انداختن و قرمزی پوست نیز ممکن است رخ دهد. مخلوط کردن آسپرین با سایر اشکال سالیسیلیک اسید می‌تواند باعث افزایش این اثرات شود.

هم‌چنین اگر آسپرین را به طور معمول بر روی پوست خود استفاده می‌کنید، ممکن است به اثرات این چنینی مستعدتر باشید. در نظر داشته باشید که برای شروع، یک بار در روز مراحل درمانی را انجام دهید و به تدریج آن را به دو بار در روز افزایش دهید. این کار باعث می‌شود پوست شما به مصرف آسپرین عادت کند؛ بدون این که دچار خشکی بیش از حد شود. اگر پوست حساسی دارید، بهتر است برای شروع، آسپرین را یک روز در میان مصرف کنید.

هرگونه دارویی که برای درمان آکنه روی پوست خود قرار می‌دهید، می‌تواند حساسیت پوست شما را به اشعه‌های فرابنفش نور خورشید افزایش دهد. آسپرین نیز از این قاعده مستثنی نیست.

هر روز از یک ضد آفتاب وسیع‌الطیف استفاده کنید که از پوست شما هم در برابر اشعه‌های UVA و هم UVB محافظت کند. انجام این کار، خطر آفتاب سوختگی و هم‌چنین اثرات بلند مدت ناشی از آفتاب (مثل پیری زودرس و سرطان پوست) را کاهش می‌دهد.

محض احتیاط، از مصرف هر یک از اشکال آسپرین در طی بارداری و شیردهی خودداری کنید؛ مگر آن که پزشک برای درمان بیماری‌های خاص آن را به شما توصیه کند. مصرف آسپرین باعث افزایش خطر خونریزی در جنین می‌شود.

در صورتی که به داروهای ضداتهابی غیراستروئیدی (NSAID) مثل ایبوبروفن حساسیت دارید، از آسپرین استفاده نکنید.

باید قبل از مصرف آسپرین برای پوست، با پزشک یا درماتولوژیست مشورت کنید؛ به ویژه اگر از سایر فرآروده‌های موضعی استفاده می‌کنید یا مبتلا به بیماری خاصی هستید.

نتیجه گیری

آسپرین ممکن است برای همه‌ی افراد موثر نباشد؛ ولی احتمال دارد که در صورت مصرف موضعی، به پاکسازی آکنه کمک کند.

برای برطرف کردن ضایعات آکنه‌ای التهابی و شدید، نیاز دارید از درمان‌های خانگی نیز استفاده کنید. ممکن است ۱ تا ۲ طول بکشد تا این آکنه‌های سرسخت پاکسازی شود.

مهم نیست که کدام نوع درمان آکنه را انتخاب کنید؛ مهم این است که به روش درمانی خود پایند باشید و به آن زمان دهید. در برابر میل شدید خود برای ترکاندن جوش‌ها مقاومت کنید! این کار فقط باعث بدتر شدن آکنه و افزایش احتمال اسکار (جای جوش) می‌شود.

در صورت وجود هر گونه نگرانی یا عدم مشاهده نتایج لازم پس از مصرف آسپرین بر روی آکنه، با درماتولوژیست مشورت کنید.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید