انتشار این مقاله


زالو درمانی خودسرانه با زالوی خانگی رو به افزایش است

زالو درمانی با زالوی خانگی روشی نوین درمانی!

علی رغم نفرت زیادی که برخی از زالوها دارند، اخیراً نگه داری از زالوها بسیار متداول شده است اگرچه کمی عجیب به نظر می‌رسد اما به دنبال قطع ارتباط بشر با طبیعت و عدم آگاهی از زندگی موجودات انگلی، ایده‌ی پ‍رورش جانوران انگلی جذاب به نظر می‌رسد. در این مقاله به بررسی بیشتر این پدیده نوظهور یعنی زالو درمانی با زالوی خانگی می‌پردازیم.

زالوی خانگی

آن‌ها موجوداتی شگفت انگیز و کنجکاو هستند. این حیوانات خانگی بسیار سریع رشد می‌کنند. هر یک از زالوها به تنهایی شخصیت منحصر به فردی دارند؛ برای مثال برخی از آن‌ها ماجراجو و بعضی خجالتی هستند. برخی علاقع دارند که بیشتر از بقیه غذا بخورند اما وقتی سیر شوند؛ ترجیح می‌دهند بیرون از آب استراحت کنند.

آرین خمجانی (Ariane Khomjani)؛ یکی از کسانی که از زالوها به عنوان حیوان خانگی استفاده می‌کند

خمجانی چهار عدد از این خون آشام‌های پر پیچ و تاب زننده را دارد، از جمله لارا (Leara) که در تصویر زیر دیده می‌شود.

زالوهای خمجانی. زالوی بوفالو یکی ازبزرگترین نوع زالوها است.
(buffalo leeches (Hirudinaria manillensis

آشنایی با زالوها

بیش از ۶۰۰ گونه زالو در سراسر جهان وجود دارد که بیشتر آن‌ها خون خوارهستند. بعضی از آن‌ها همانند
کرم زالو (Pharyngobdellida) شکارچیانی هستند که کل طعمه‌ی بی مهره خود را می‌بلعند. بعضی دیگر تجزیه کننده بوده و از مواد آلی تغذیه می‌کنند.

این موجودات که شبیه سوسیس‌های چروکیده هستند، می‌توانند تاهشت جفت (لکه چشمی) داشته باشند که از آن‌ها
برای تشخیص سایه طعمه‌های احتمالی خود استفاده می‌کنند. مغز آن‌ها بین ۳۲ بند بدن قرار گرفته است. زالو‌ها هرمافرودیت هستند؛ یعنی هر دو اندام جنسی نر و ماده را دارند. اگر چه برای جفت گیری تنها یکی از آن‌ها مورد نیاز است.

Leech looping locomotion (
نحوه حرکت زالوها


اگر یک زالوی گرسنه، حرارت بدن و دی اکسید کربن حاصل از تنفس انسان را احساس کند با دهان و اندام مکنده خود به بدن فرد می‌چسبند. در صورت یافتن میزبان مناسب، پیش از گاز گرفتن با دو یا سه فک دندان دارش، بزاق خود را که حاوی ماده ی بی‌حس کننده و ضد انعقاد خون است ترشح می‌کند. برای اولین بار که یک زالو مانند زالوی خانگی از بدن تغذیه کند، فرد آن را حس نخواهد کرد؛ حتی اگر این گزیدگی توسط زالوی بوفالو بزرگ انجام شود. ممکن است گزش اولیه اندکی دردناک باشد. زالو‌ها می‌توانند تا یک سال تغذیه کرده و رشد کنند؛ اما فروشندگان زالوها مانند زالوی خانگی توصیه می‌کنند که حتی بزرگ ترین گونه‌ها نیز، بین سه الی شش ماه تغذیه شوند.

مطلب پیشنهادی: روش‌های درمانی وحشیانه که امروزه نیز استفاده می‌شوند!

زالو درمانی

بدون شک در هر روشی که قرار باشد ماده‌ای در تماس مستقیم با جریان خون باشد، در این مورد تغذیه زالو یا زالو درمانی، باید با پزشک مشورت‌های لازم را انجام داد. بعضی از افراد نسبت به بزاق زالو حساسیت دارند و خطر ابتلا به عفونت نیز از جانب آن‌ها وجود دارد.

به گفته خمجانی اگرچه بیشتر زخم‌های حاصل از گزیدگی در روش زالو درمانی طی چند روز بدون باقی گذاشتن ردی از خود بهبود می‌یابند؛ اما به دلیل وجود ماده‌ی ضد انعقاد خون موجود در بزاق زالو ممکن است توقف خون ریزی چند روز طول بکشد. اما دقیقا این ویژگی بزاق باعث شده است که زالو به حیوان مورد علاقه انسان تبدیل شود.

به گفته مک کنزی کوآک (Mackenzie Kwak)، انگل شناس، از دانشگاه ملی سنگاپور؛ قرن‌هاست که زالوها به ویژه دراروپا با فرهنگ بشر در ارتباط بوده‌اند. در حقیقت نزدیک سه هزار سال است که از زالوها در درجه‌ی اول، برای اهداف پزشکی استفاده می‌شود. در دوران ویکتوریا، از زالوها برای معالجه همه موارد از سر درد گرفته تا کنترل تمایلات افراطی جنسی زنان استفاده می‌کردند.

شوق رقابت، منجر به نبردی نامعقول بین داروخانه‌ها شده است؛ به طوری که برای جلب نظرمشتری، کوزه‌های حاوی زالو برای اهداف زالو درمانی بیشتری تولید می‌کنند. استفاده تاریخی از زالوها منجر به کم شدن جمعیت زالو درمانی (Hirudo medicinalis) دراوراسیا شده است. به طوری که امروزه این گونه‌ها تحت حفاظت‌اند.

امروزه از زالوها، به عنوان داروی انسانی و حیوانی استفاده می‌شود. این داروها توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) تایید شده‌اند.

امروزه از زالو درمانی برای بیمارانی که بعد از عمل، نیازمند پیوند مجدد انگشت یا عضله و یا بازسازی هر نوع بافت توسط تکنیک فلپ (Flap)هستند، استفاده می‌کنند. همچنین زالوها انباشتگی خون را مکیده و باعث ادامه جریان خون در اطراف محل جراحی می‌شوند.

جویی سالموندرز (Julie Smolders) پرستار بخش بهداشت محلی سیدنی

بیمارستان‌ها ۱۰۰ تا ۲۰۰ زالو را برای پاکسازی رگ‌های خونی نگه می‌دا‌رند. زالوهایی که برای اهداف زالو درمانی استفاده می‌شوند، متعلق به جمعیت‌های پروش یافته در محیط کنترل شده هستند تا خطراحتمالی عفونت‌ها به حداقل برسد. اگرایده ی نگهداری از این دراکولاهای کوچک، نظر شما را جلب کرده است اما حاضر نیستید غذای این حیوانات شوید؛ منابع غذایی متنوعی از جمله کبد خام یا تهیه خون داغ از قصاب وجود دارد .

در دهه‌های اخیر انگل شناسان و حشره شناسان، از تکنیک‌های مشابهی برای حفظ این انگل‌ها در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌کنند. اگر خون تازه فاقد مواد نگهدارنده و هر گونه مواد مشابه باشد، می‌توانیم از آن‌ها به عنوان منبع غذایی این انگل‌ها استفاده کنیم.


کواک (Kwak)

کواک همچنین معتقد است که زالو‌ها حیوانات جالبی برای مطالعه‌ی انگل‌ها هستند و با بررسی آن‌ها درسطح وسیع‌تر پی می‌بریم که دنیای طبیعی چقدرعجیب و یپچیده است.

خمجانی درپاسخ به واکنش‌های منفی مردم نسبت به حیواناتش بیان می‌کند که اگر کسی در مورد سگ وگربه عکس العمل مشابه را نشان دهد، می‌توانید شدت عصبانیت آن فرد را تصور کنید؟!

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید