انتشار این مقاله


چگونه می‌توان قاعدگی یا پریود را جلو انداخت؟

راه حل طولانی مدت برای مشکل پریودهای نامنظم استفاده از قرص های ضد بارداری است.

چی بخورم پریود بشم سریع یا چه قرصی بخورم تا پریود بشوم؟ این سؤالی است که خیلی از خانم‌ها در اینترنت جستجو می‌کنند. اما در دوران قاعدگی که به کسی خوش نمی‌گذرد! پس چرا بعضی‌ها باید دنبال راه‌هایی به منظور پریود شدن باشند؟

در جواب باید گفت که دلایل زیادی می‌تواند برای یک خانم مطرح باشد که قصد پریود شدن سریع دارد. رایج‌ترین دلیل خوردن داروی شیمیایی برای پریود شدن گذراندن قاعدگی قبل از یک دوره تعطیلات یا ایام خاص است. شاید کسی چرخه‌های بسیار نامنظمی دارد و می‌خواهد به طور قابل پیش‌بینی و به قصد حاملگی پریود شود. بعضی از خانم‌ها با به تأخیر افتادن پریود استرس و نگرانی می‌گیرند و رفع این نگرانی علتی دیگر است.

ما به دلایل کاری نداریم و روش‌هایی را آورده‌ایم که جواب سؤال ” چی بخورم پریود بشم ” باشد.

دلایل عقب افتادن پریود یا باز نشدن قاعدگی

یک چرخه قاعدگی طبیعی ۲۱ تا ۳۵ روز در نظر گرفته می‌شود.

اصطلاح پزشکی برای پریود نشدن، آمنوره است. دخترانی که تا ۱۵ سالگی (یا ۱۳ سالگی با گذشت بیش از ۲ سال از علائم بلوغ) و زنانی که بیش از سه برابر یک چرخه قاعدگی خود را پریود نشده‌‌اند، دچار آمنوره هستند.

به تأخیر افتادن یا از بین رفتن پریود می‌تواند به دلایل زیر باشد:

  • استرس
  • وزن کم یا زیاد بدن
  • سندرم تخمدان پلی‌کیستیک
  • داروهای ضد بارداری
  • بیماری‌های مزمنی چون دیابت یا سلیاک
  • مشکلات تیروئیدی
  • یائسگی
  • حاملگی

خوردن قرص قوی برای پریود شدن چه خطراتی دارد

به موادی که باعث پریود شدن می‌شوند قاعده‌آور می‌گویند. به یاد داشته باشید که بعضی از این مواد عامل سقط جنین نیز می‌باشند.

اگر به هر علتی یک درصد احتمال می‌دهید که به تأخیر افتادن پریودتان شاید به خاطر حاملگی باشد، ممکن است مصرف هر کدام از چیزهایی که برای پریود شدن چه بخوریم باعث ختم حاملگی گردد. این کار می‌تواند بسیار خطرناک باشد. در صورت وجود شانس حاملگی، هیچ کدام از مواد توصیه شده در این مقاله را نخورید.

برای پریود شدن چه بخوریم

چه قرصی بخورم تا پریود شوم

راه حل طولانی مدت برای مشکل پریودهای نامنظم استفاده از قرص های ضد بارداری است. این قرص‌ها با کنترل سطوح هورمون در بدن، زمان فرارسیدن پریودها را برای فرد قابل پیش بینی تر می‌کنند.

البته قرص ضد بارداری نیز مثل هر داروی دیگر عوارض جانبی دارد. قبل از شروع به مصرف قرص ضد حاملگی حتماً با یک پزشک مشورت کنید.

حتماً بخوانید: قرص‌های ضدبارداری و عادت ماهانه

ویتامین سی

بعضی‌ها اعتقاد دارند که ویتامین C یا همان آسکوربیک اسید می‌تواند باعث پریود شدن شود. با این حال، این ادعا پشتوانه‌ی علمی کافی ندارد.

باور بر این است که ویتامین سی استروژن را بالا برده و پروژسترون را کاهش می‌دهد. این کار باعث انقباض رحم و تجزیه لایه پوشاننده می‌شود که موجب بروز قاعدگی خواهد شد.

پس در جواب چه قرصی بخورم تا پریود شوم می‌توان گفت قرص جوشان ویتامین سی. یا هم به راحتی میوه و سبزیجات غنی از ویتامین سی مثل مرکبات، توت‌ها، بروکلی، اسفناج، فلفل دلمه سبز و قرمز و گوجه فرنگی مصرف کنید.

اگر تصمیم گرفتید مکمل ویتامین سی بخورید، حد آن را رعایت کنید؛ چون ویتامین سی زیاد می‌تواند خطرناک باشد.

آناناس

آناناس میوه‌ای غنی از بروملائین، آنزیمی است که به نظر می‌آید روی استروژن و سایر هورمون‌ها اثر دارد.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۷ نقش بروملائین را در کاهش التهاب مطرح کرده است. این بدان معناست که خوردن آناناس در کسانی که پریود نامنظم مرتبط با التهاب دارند کمک کننده است.

با این حال شاید جواب چی بخورم پریود بشم سریع، آناناس یا مکمل بروملائین نباشد؛ چون پشتوانه‌ی علمی کافی ندارد.

زنجبیل باز کننده سریع قاعدگی؟

زنجبیل درمان زود پریود شدن در طب سنتی است که به نظر می‌آید موجب انقباض رحم می‌شود. اگرچه، از نظر علمی شواهدی پشت آن نیست.

خوردن زنجبیل خام خوشایند نیست؛ به همین دلیل بهترین راه برای دریافت آن نوشیدن چای زنجبیل است. برای استفاده از این روش، زنجبیل تازه، پوست کنده و لایه لایه بریده شده را در یک ظرف آب به مدت پنج تا هفت دقیقه دم بکنید. برای داشتن مزه‌ای بهتر می‌توانید شکر یا عسل به آن اضافه کنید.

جعفری

جعفری نیز گیاهی غنی از ویتامین سی است که ممکن است به تحریک انقباض رحم کمک کند. نوشیدن چای جعفری برای زنان باردار، شیرده و بیماران کلیوی ممنوع است.

درست کردن چای جعفری به راحتی خواباندن مقداری جعفری در آب در حال جوش به مدت پنج دقیقه است.

باز شدن پریود با زردچوبه

زردچوبه نیز یکی دیگر از ادویه‌جاتی است که در طب سنتی برای پریود شدن توصیه می‌شود. به نظر می‌رسد زردچوبه روی سطوح استروژن و پروژسترون تأثیر بگذارد. با این حال پشتوانه‌ی علمی نداریم.

راه‌های زیادی برای افزودن زردچوبه به رژیم غذایی وجود دارد. می‌توان زردچوبه را به عنوان ادویه به غذا، برنج و بشقاب سبزیجات افزود. یا هم می‌توان زردچوبه را به آب یا شیر با سایر ادویه‎‌جات و شیرین‌کننده‌ها برای داشتن یک نوشیدنی گرم اضافه نمود.

کوهوش سیاه یا گیاه توت مار

گیاه توت مار نیز یکی دیگر از پاسخ‌ها به سؤال چی بخورم پریود بشم است و پریود فرد را منظم‌تر می‌کند. گفته شده که این گیاه به تون رحم و ریزش لایه‌های پوشاننده آن کمک می‌کند.

کوهوش سیاه با بسیاری از داروها تداخل دارد. به کسانی که داروهای فشار خون و قلبی مصرف می‌کنند یا سابقه مشکلات کبدی دارند توصیه نمی‌شود.

اگر مشکلات بالا را ندارید، کوهوش سیاه انتخاب خوبی برای شماست.

کمپرس گرم یا حمام کردن

حمام آب گرم می‌تواند باعث شل شدن عضلات منقبض و برطرف شدن استرس عاطفی شود. شاید همین موضوع علت معرفی شدن حمام آب گرم به عنوان باز کننده قاعدگی باشد.

از روغن‌های معطر برای آرامش خاطر بیشتر در حمام استفاده کنید. قرار دادن کمپرس آب گرم روی شکم نیز فکر خوبی است.

گرما نه تنها شل کننده بوده، بلکه جریان خون ناحیه را افزایش می‌دهد؛ بنابراین به آرامی چرخه قاعدگی را سرعت خواهد بخشید.

مقاربت

فعالیت جنسی به چند طریق پریود شما را تحریک خواهد کرد.

داشتن ارگاسم به شل شدن گردن رحم کمک می‌کند. این کار مکشی را برای بیرون کشیدن خون قاعدگی ایجاد می‌کند. فرقی نمی‌کند ارگاسم ناشی از دخول باشد یا فعالیت‌های جنسی غیر از دخول.

داشتن رابطه جنسی عادی همچنین با از بین بردن استرس روانی به تعادل هورمونی سالم کمک می‌کند.

کم کردن سطح فعالیت بدنی در ورزشکاران

ورزش سنگین همانند استرسی است که به بدن تحمیل می‌شود و باعث به تأخیر افتادن یا ناپدید شدن پریودها می‌گردد. دونده‌ها، وزنه‌برداران و سایر ورزشکاران حرفه‌ای که روزانه ورزش می‌کنند شاید این مشکل را داشته باشند. علت این امر کاهش سطوح استروژن و توقف پریودها است.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید