انتشار این مقاله


بیماری مقاربتی دهانی چیست و چه علائمی دارند؟

بر خلاف تصورات رایج، عفونت‌ها و بیماری‌های مقاربتی، تنها از راه واژینال یا مقعد انتقال نمی‌یابد.

بر خلاف تصورات رایج، عفونت‌ها و بیماری‌های مقاربتی، تنها از راه واژینال یا مقعد انتقال نمی‌یابد؛ هرگونه تماس پوستی با دستگاه تناسلی، برای انتقال STD وعفونت‌های مقاربتی به شریک جنسی کافی است. این بدان معنا است که خطر انتقال بیماری مقاربتی دهانی از طریق دهان، لب و زبان، مشابه با سایر فعالیت‌های جنسی است. تنها راه جلوگیری از انتقال بیماری از طریق رابطه دهانی و یا سایر اشکال، استفاده از کاندوم مورد استفاده برای دستگاه تناسلی و کاندوم دهانی در هر نزدیکی جنسی است. برای آشنایی بیشتر با علائم بیماریهای مقاربتی دهانی ، عوارض رابطه دهانی و انواع بیماریهای مقاربتی دهانی با ما همراه باشید.

انواع بیماریهای مقاربتی دهانی

در ادامه به معرفی برخی از شایع‌ترین انواع بیماریهای مقاربتی دهانی و علائم و عوارض هر یک خواهیم پرداخت.

۱. کلامیدیا

عفونت کلامیدیا، توسط باکتری کلامیدیا تراکوماتیس ایجاد می‌شود که از شایع‌ترین باکتری‌های STI در ایالت متحده بوده و تمامی گروه‌های سنی را درگیر می‌کند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) آمار بیش از ۱/۵میلیون نفری مبتلایان به کلامیدیا گزارش کرده است.

عفونت کلامیدیا می‌تواند از طریق رابطه دهانی نیز منتقل شود؛ اما این عفونت بیشتر از طریق رابطه‌ی جنسی مقعدی یا واژنینال منتقل می‌شود. کلامیدیا بر گلو، دستگاه تناسلی، مجاری ادراری و راست روده تاثیردارد. بیشتر عفونت‌های کلامیدیایی در گلو فاقد علائم بیماریهای مقاربتی دهانی است؛ اما از علائم آن، می‌توان به گلودرد اشاره کرد. عفونت کلامیدیا موقتی بوده و با آنتی بیوتیک‌ها قابل درمان است.

۲. سوزاک

سوزاک از بیماری‌های رایج جنسی است که توسط باکتری نیسریا گونوریا (Neiseria gonorrhoeae) ایجاد می‌شود. طبق آمارهای مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، ۸۲۰۰۰۰ مورد عفونت سوزاک گزارش شده است. هرساله حدود ۵۷۰۰۰۰نفر، در رده ی سنی ۲۴-۱۵ به سوزاک مبتلا می‌شوند.

سوزاک می‌تواند از عوارض رابطه دهانی نیز باشد؛ ولی احتمال انتقال آن از طریق مقعد و واژینال به مراتب بیشتر است. سوزاک گلو، دستگاه تناسلی، راست روده و مجاری ادراری را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری نیز نیز همانند کلامیدیا در گلو اغلب علائمی را نشان نمی‌دهد. بروز علائم سوزاک معمولاً یک هفته بعد از شروع با گلودرد همراه است.

درمان سوزاک نیز با آنتی بیوتیک‌های مناسب قابل انجام است. با این حال در ایالت متحده و سایر نقاط جهان از سوزاک به عنوان از یکی عفونت‌های مقاوم به دارو یاد می‌شود. CDC توصیه می‌کند که در صورت از بین نرفتن علائم سوزاک پس از دوره ی کامل مصرف آنتی بیوتیک، آزمایش مجدد انجام شود.

۳. سیفلیس

سیفلیس یک عفونت جدی که توسط باکتری ترپونما پالیدیوم (Triponema pallidum) ایجاد می‌شود. بر خلاف سایربیماری‌های مقاربتی، رایج نیست. بر اساس گزارشات CDC، در سال ۲۰۱۵ بیش از ۷۴۰۰۰ مورد، تشخیص سیفلیس وجود داشته است. سیفلیس بر روی دهان، لب‌ها، گلو، دستگاه تناسلی، مقعد و روده تاثیر می‌گذارد.

علائم بیماری مقاربتی دهانی سیفلیس به صورت مرحله‌ای اتفاق می‌افتد. در سیفلیس دهانی، نخست زخم‌هایی در دهان، گلو و اطراف آن ایجاد می‌شود. در مرحله‌ی دوم، جوش‌های پوستی و تورم گره‌های لنفاوی به همراه تب اتفاق می‌افتد. مرحله‌ی نهفته‌ی عفونت می‌تواند سال‌ها بدون بروزعلائم ادامه یابد. مرحله‌ی سوم عفونت می‌تواند بر مغز، چشم‌ها، اعصاب، قلب، رگ‌های خونی، کبد، استخوان‌ها و مفاصل تاثیر بگذارد.

در صورت عدم درمان، این باکتری در بدن باقی می‌ماند و باعث مشکلات جدی سلامت مانند آسیب اندام‌ها و مشکلات قابل توجه عصبی شود. همچنین می‌‍تواند در دوران بارداری به جنین سرایت کرده و باعث مرده زایی یا عوارض جدی دیگری در نوزاد شود. سیفلیس با استفاده از آنتی بیوتیک‌های مناسب قابل درمان است و علائم آن نیز ممکن است بدون درمان از بین رود.

۴. ویروس هرپس سیمپلکس۲ (HSV2)

ویروس هرپس سیمپلکس۲، در درجه‌ی اول از طریق مقاربت جنسی منتقل شده و باعث بروز تبخال در دستگاه تناسلی یا مقعد می‌شود. براساس گزارشات WHO، حدود ۴۱۷ میلیون نفر زیر ۵۰ سال درسراسر جهان به این عفونت مبتلا هستند.

ویروس هرپس سیمپلکس۲، از طریق رابطه ی دهانی نیز گسترش می‌یابد و ممکن است باعث بروز علائم بیماریهای مقاربتی دهانی از جمله تبخال در مری شود؛ اگرچه بروز این اتفاق نادر است. علائم تبخال مری شامل موارد زیر می‌باشد:

  • زخم‌های باز دردهانی
  • مشکلات در بلعیدن غذا
  • درد مفاصل
  • لرز
  • تب
  • احساس کسالت (احساس ناخوشایندی عمومی)

این عفونت مادام العمر است؛ حتی اگر علائمی نداشته باشد می‌تواند گسترش یابد. درمان آن نیز می‌تواند از شیوع تب خال جلوگیری کند.

شاید این مقاله نیز برای شما مفید باشد: تشخیص زگیل تناسلی (HPV) از هرپس (HSV) چگونه است؟

۵. زگیل تناسلی (HPV)

HPV از شایع‌ترین موارد STI در ایالت متحده است. طبق گزارش‌های CDC، هم اکنون ۷۹ میلیون نفر از جمعیت آمریکا به این ویروس مبتلا هستند و سالانه حداقل ۱۴ میلیون نفر آلوده می شوند. در مورد این ویروس، انتقال بیماری از طریق رابطه دهانی بیشتر از سایر روش‌هاست.

HPV بر دهان، گلو، دستگاه تناسلی، دهانه‌ی رحم، مقعد و راست روده تاثیر می‌گذارد. در بعضی موارد ویروس HPV علائم بیماریهای مقاربتی دهانی را نشان نمی‌دهد. انواع دیگری از عفونت‌های زگیل تناسلی باعث پاپیلوماتوز تنفسی و یا حنجره می‌شوند که بر دهان و گلو تاثیر می‌گذارد. علائم آن شامل:

  • وجود زگیل در گلو
  • مشکل در صحبت کردن
  • تغییرات آوازی
  • تنگی نفس

انواع دیگری از HPV وجود دارد که باعث عفونت دهان و حلق می‌شوند اما زگیل تشکیل نمی‌شود. همچنین ممکن است منجر به سرطان سر و گردن شوند. HPV درمانی ندارد، اما گاهی اوقات در طی دو سال پس از بروز عفونت خو به خودی درمان می‌شود. زگیل‌های دهان و گلو را می‌توان از طریق عمل جراحی برداشت، اما امکان عود دوباره در این جالت نیز وجود دارد.

در سال ۲۰۰۶ سازمان FDA، واکسنی را برای کودکان و بزرگسالان ۲۶-۱۱ ساله تولید کرد تا از ابتلا به رایج‌ترین سویه‌های خطرناک HPV، که با سرطان دهانه‌ی رحم، مقعد و سر و گردن مرتبط هستند، جلوگیری کند.

۶. ویروس اچ آی وی (HIV)

طبق تخمین‌های آماری CDC، حدود ۱/۱ میلیون شهروند آمریکایی مبتلا به اچ آی وی زندگی می‌کنند؛ اگرچه این آمار روند رو به کاهشی داشته است. ایا ایدز از رابطه دهانی منتقل می شود ؟ بله اما بیشترین روش انتقال از طریق رابطه‌ی جنسی مقعدی و واژینال است. به گزارش CDC، احتمال گسترش HIV از طریق رابطه‌ی دهانی کمتر است.

HIV بیماری مادام العمریست و ممکن است افراد تا سال‌ها علائم بیماری مقاربتی دهانی ، واژینال یا مقعدی را نشان ندهند. افراد مبتلا به HIV علائمی شبیه آنفولانزا دارند. در هر حال  حاضر، درمانی برای این نوع عفونت وجود ندارد و افراد با استفاده از داروهای ضد ویروسی زندگی سالم‌تر و طولانی‌تری خواهند داشت.

نحوه آزمایش بیماری مقاربتی دهانی (یا سایر انواع آن) چگونه است؟

CDC غربالگری سالانه STI را (حداقل) برای سیفلیس، سوزاک و کلامیدیا به زنان زیر ۲۵ سال و تمامی افرادی که رابطه ی جنسی همجنسگرایانه مردانه دارند؛ توصیه می‌کند.

افرادی که شریک جنسی جدیدی دارند یا افراد یا شرکای جنسی متعدد و زنان باردار نیز سالانه باید آزمایش غربالگری STI را انجام دهند. CDC توصیه می‌کند که همه‌ی جوانان و بزرگسالان در رده‌ی سنی ۶۴ تا ۱۳ نیز حداقل یک بار در عمر خود تست HIV را انجام دهند.

برای انجام تست بیماری مقاربتی دهانی ، واژینال و مقعدی به پزشک و کلینیک بهداشت مراجعه کنید. اکثر کلینیک‌ها این نوع تست‌ها را بدون دریافت هزینه و یا هزینه‌ی ناچیز انجام می‌دهند.

برای هر عفونت و بیماری تست‌های متفاوتی انجام می‌شود. این تست‌ها عبارتند از:

  • کلامیدیا و سوزاک: نمونه برداری از ناحیه‌ی تناسلی
  • HIV: نمونه برداری از دهان یا از طریق آزمایش خون
  • تبخال(بدون علائم): آزمایش خون
  • تبخال(دارای علائم): نمونه برداری از ناحیه درگیر تبخال با آزمایش خون
  • سیفلیس: آزمایش خون یا نمونه برداری از ضایعه
  • HPV: مشاهده زگیل‌ها به همراه علایم یا تست پاپ اسمیر از دهان

اگرچه بیشتر بیماری‌های مقاربتی، از طریق رابطه‌ی جنسی مقعدی و واژینال منتقل می‌شوند؛ اما انتقال بیماری از طریق رابطه دهانی نیز امکان پذیر است. استفاده از کاندوم در شرایط و زمان مناسب، تنها راه کاهش خطر و جلوگیری از انتقال و بروز عوارض رابطه دهانی است. اگر در رابطه‌ی طولانی مدت هستید، بهتر است با بررسی آزمایش‌های مربوطه از وضعیت سلامتی خود آگاه شده و اقدامات لازم را اتخاذ نمایید.

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید