انتشار این مقاله


در صورت ابتلا به کرونا چه کنیم؟

درصورت ابتلا به کرونا چه کار کنیم؟ راه‌های جلوگیری از انتقال کرونا به دیگران چیست؟

راهکارهایی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا COVID-19:

در ضورت ابتلا به کرونا ویروس COVID_19 یا داشتن علایم مشابه بیمار کرونایی، راهکارهای زیر را انجام دهید تا از انتقال آن به خانواده و افرادی که با آن‌ها در ارتباط هستید جلوگیری کنید.

۱. به جز کارهای ضروری همچون دریافت مراقبت‌های بهداشتی از خانه بیرون نروید.

فعالیت‌های خارج از خانه‌تان را محدود کنید و به جز در مواری مانند دریافت مراقبت‌های بهداشتی، از خانه خارج نشوید. حضور در محل کار، مدرسه و مکان‌های عمومی را به حداقل برسانید. از استفاده از وسایل نقلیه و دوچرخه عمومی و سوارشدن به تاکسی‌ها جدا خودداری کنید.

۲. در محلی جدا از سایر اعضای خانواده و حیوان خانگیتان باشید

حدالامکان در اتاق جداگانه‌ای بمانید و از سایر افراد خانواده دوری کنید. در صورت امکان از حمام جداگانه نیز استفاده کنید. در دوران بیماری با حیوان خانگیتان تماس نداشته باشید.

۳. پیش از مراجعه به پزشک، حتما شرایط خود را اطلاع دهید.

اگر قرار ویزیت با پزشک دارید، پیش از مراجعه به مراکز بهداشتی، حتماً آن‌ها را در خصوص ابتلا به کرونا ویروس یا شک به داشتن علایم مطلع سازید.

۴. از ماسک استفاده کنید.

بهتر است قبل از ورود به مراکز بهداشتی، درصورت برخورد با افراد از ماسک استفاده کنید. (برای مثال: به هنگام استفاده‌ی مشترک از اتاق یا وسیله‌ی نقلیه و یا در تماس با حیوانات خانگی)

اگر به هر علتی بیمار کرونایی م=نتواند از ماسک استفاده کند (به عنوان مقال در صورتی که باعث مشکلات تنفسی در فرد شود)؛ نباید افرادی که با فرد زندگی می‌کنند همراه با او در اتاق باشند و آن‌ها باید هنگام ملاقات از ماسک استفاده کنند.

۵. به هنگام سرفه و عطسه دهان و بینی خود را بپوشانید.

هنگامی که سرفه و یا عطسه می‌کنید، دهان و بینی خود را با دستمال بپوشانید. سپس دستمال را به سطل زباله انداخته و بلافاصله دستان خود را به مدت ۲۰ ثانیه با آب و صابون بشویید. در صورت عدم دسترسی به آب و صابون، دستان خود را با محلول‌های ضدعفونی کننده‌ی الکلی ۶۰ تا ۹۵ درصد بشویید واجازه دهید تا در سطح دستانتان خشک شود. اگر کثیفی دستانتان با چشم قابل مشاهده است، بهتر است دستانتان را با آب و صابون بشویید.

۶. شستن مکرر دست‌ها

دستان خود را به مدت ۲۰ ثانیه با آب وصابون بشویید یا با محلول‌های ضدعفونی کننده‌ی الکلی ۶۰ تا ۹۵ درصد ضد عفونی کنید واجازه دهید بر سطح دستانتان خشک شود. اگر کثیفی دستانتان با چشم قابل رویت است، بهتر است از آب و صابون استفاده کنید. از تماس دستان آلوده به چشم، دهان و بینی اکیداً خودداری کنید.

۷. وسایل شخصی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید.

شما نباید ظروف، لیوان، فنجان، بشقاب غذا، حوله یا ملافه‌تان را با سایر افراد خانواده یا حیوانات خانگی‌تان به اشتراک بگذارید. بعد از استفاده از هریک، آن‌ها را با آب و صابون بشویید.

۸. سطوحی که بیشتر در معرض تماس هستند را روزانه تمیز کنید.

سطوحی که بیشترین میزان تماس را دارند، شامل پیشخوان، زیر بشقابی، میز کار، دستگیره‌ی در، دستشویی و وسایل حمام، گوشی، صفحه کلید، تبلت و پاتختی هستند؛ همچنین هرسطحی که ممکن است خون، مدفوع یا مایعات بدن با آن در تماس باشد. طبق دستور کار ثبت شده بر روی برچسب، از اسپری تمیزکننده یا پاک کننده استفاده کنید. برچسب‌ها دستورالعمل استفاده ایمن و موثر از محصول تمیز کننده هستند، از جمله موارد احتیاطی که باید هنگام استفاده از محصول رعایت کنید؛ مانند پوشیدن دستکش و اطمینان از تهویه مناسب در هنگام استفاده از محصول.

۹. علایم وجود کرونا ویروس را در خود کنترل کنید.

اگر بیماری شما رو به وخامت است (به عنوان مثال، بروز تنگی نقس) به دنبال کمک فوریت‌های پزشکی باشید. پیش از مراجعه، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی تماس گرفته و به آنها اطلاع دهید که مشکوک به ابتلا به کرونا هستید یا به آن مبتلا شده‌اید. قبل از ورود به مرکز، از ماسک استفاده کنید وصورت خود را بپوشانید. این مراحل به ارائه دهندگان خدمات درمانی کمک می‌کند تا با اتخاذ اقدامات لازم، افراد دیگر مطب یا اتاق انتظار در معرض آلودگی یا عفونت قرار نگیرند.

افرادی که تحت نظارت فعال قرار می‌گیرند یا به آن‌ها گفته می‌شود که علائم خود را تحت نظر بگیرند، باید در صورت لزوم از دستورالعمل‌های ارائه شده توسط بخش بهداشت محلی یا متخصصان بهداشت حرفه‌ای پیروی کنند. اگر شرایط اورژانس پزشکی دارید و نیاز به تماس با ۹۱۱ را دارید، به پرسنل اعزام شده در خصوص اختمال ابتلا به کرونا ویروس اطلاع دهید. در صورت امکان قبل از رسیدن خدمات اورژانس پزشکی، ماسک بزنید.

۱۰. انزوا در خانه

افرادی که تایید شوند که مبتلا به COVOID-19 هستند بایستی تحت تدابیر ویژه‌ای در انزوای خانگی قرار گیرند تا خطر انقال ثانویه به بقیه‌ی افراد کاهش یابد. در نهایت برای عدم ادامه انزوای خانگی، بر اساس شرایط ویژه هر فرد، باید با ارائه دهندگان خدمات بهداشتی و یا پزشک معالج مشورت گردد.

توصیه‌ای برای مسافرانی که اخیراً از چین بازگشته‌اند:

اگر در ۱۴ روز گذشته در چین بودید و با علائم تب، سرفه یا مشکل تنفسی بیمار هستید، باید:

  • به دنبال درمان پزشکی باشید. البته پیش از مراجعه به مطب پزشک یا اتاق اورژانس با کادر درمان تماس بگیرید و در مورد سفر اخیر خود و علائم خود آن‌ها رادر جریان بگذارید.
  • از تماس با دیگران خودداری کنید.هنگام بیماری، مسافرت نکنید.
  • هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را با دستمال یا آستین خود (نه دستان خود) بپوشانید.
  • دستان خود را بلافاصله پس از سرفه، عطسه یا تمیز کردن بینی خود با صابون و آب بشویید.
  • اگر صابون و آب به راحتی در دسترس نبود، می‌توانید از یک ضدعفونی کننده الکلی استفاده کنید که حداقل ۶۰ درصد الکل داشته باشد. اگر دست‌ها به وضوح کثیف هستند، حتماً دست‌ها‌ی خود را با آب و صابون بشویید.
سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید