انتشار این مقاله


چگونه با استرس کرونا ویروس کنار بیاییم؟

برای کاهش استرس ابتلا به کرونا ویروس چه راه‌هایی وجود دارد؟

در روزهای اخیر، گزارش‌های خبری درباره شیوع کرونا ویروس جدید در شهر ووهان چین و دیگر نقاط جهان، و نیز گمانه‌ زنی‌هایی مبنی بر این که کرونا ویروس شیوع گسترده‌تری پیدا خواهد کرد، باعث ایجاد اضطراب و استرس در افراد زیادی شده است. به همین دلیل در این جا چند راهکار برای “کنار آمدن با استرس کرونا ویروس” و “پیدا کردن یک دید واقع بینانه نسبت به اخبار مرتبط با این مسئله” و “داشتن چشم انداز مثبت در این باره” پیشنهاد می‌شود.

کنار آمدن با استرس کرونا ویروس ۲۰۱۹

  1. این که در هنگام وقوع یک بحران، احساس ناراحتی، استرس، سرگردانی، وحشت یا خشم داشته باشید، کاملاً طبیعی است. در این مواقع صحبت کردن با افرادی که به آن‌ها اعتماد دارید، مثل خانواده و دوستان ِنزدیک، کمک کننده خواهد بود.
  2. اگر باید در خانه بمانید، روش زندگی سالمی را در پیش بگیرید؛ یعنی رژیم غذایی سالم، خواب کافی، ورزش و تحرک کافی داشته باشید و ارتباط خود را با عزیزانتان در منزل و با دوستان و اقوام، از طریق ایمیل، تماس تلفنی و تماس تصویری حفظ کنید.
  3. برای مقابله با احساسات منفی و کم کردن استرس کرونا ویروس، از سیگار و الکل یا مواد مخدر استفاده نکنید. اگر احساس آشفتگی و اضطراب شدیدی دارید، با بهداشت یاران و یا روانشناس خود صحبت کنید. در این باره برنامه ریزی کنید، به طوری که در صورت نیاز بدانید “کجا” و “چگونه” برای بهبود سلامت جسمی و روانی خود، درخواست کمک داشته باشید.
  4. اخبار واقعی را دنبال کنید. به دنبال اخبار و اطلاعاتی باشید که به شما کمک می‌کند به طور دقیقی خطرات به وجود آمده را بفهمید و اقدامات با احتیاط و منطقی داشته باشید. برای این کار، یک منبع خبری معتبر مثل سایت رسمی سازمان بهداشت جهانی یا سایت سازمان‌ بهداشت عمومی محل زندگی خود را دنبال کنید.
  5. اگر شما و اعضای خانواده با تماشا کردن یا گوش دادن به پوشش رسانه‌ای دچار ناراحتی و استرس کرونا ویروس می‌شوید، با کم کردن مدت زمان مراجعه به این رسانه‌ها (تلویزیون، شبکه‌های اجتماعی، وبسایت‌ها و…)، اضطراب خود را محدود کنید.
  6. مهارت‌هایی که در گذشته برای مدیریت احساسات خود در بحران‌های زندگی استفاده می‌کردید، برای کنترل احساسات خود در این برهه چالش برانگیز شیوع کرونا ویروس، به کار بگیرید.
  7. از افراد دیگر هم برای کاهش استرس کرونا کمک بگیرید. افرادی که احساس خشم غیر قابل تحمل، ناراحتی دائمی یا دیگر واکنش‌های طولانی مدت دارند به طوری که بر عملکرد شغلی یا روابط بین فردی آن‌ها اثرات منفی گذاشته است، باید با فرد متخصص و مجرب در حیطه بهداشت روان، مشورت کنند. روانشناسان و سایر ارائه دهندگان بهداشت روان، می‌توانند به افراد برای مقابله با استرس کرونا ویروس کمک کنند. این متخصصان به افراد کمک می‌کنند تا راه‌های مؤثر برای مدیریت احساسات خود را پیدا کنند.

کمک به کودکان برای مقابله با استرس کرونا ویروس

  1. ممکن است کودکان به طرز دیگری به استرس ابتلا به کرونا واکنش نشان دهند. به عنوان مثال کودک وابسته‌، مضطرب‌‌، گوشه‌گیر، عصبانی و آشفته می‌شود و حتی ممکن است جای خود را خیس کند. نسبت به واکنش‌های کودک خود به شکل حمایت کننده پاسخ دهید، به نگرانی‌های آن‌ها گوش دهید و نسبت به قبل، عشق و توجه بیشتری به آن‌ها اختصاص دهید.
  2. کودکان در مواقع بحرانی به عشق و توجه بزرگسالان احتیاج دارند. وقت و توجه بیشتری را به آنان اختصاص دهید. توجه داشته باشید که باید به آنان گوش دهید و با مهربانی با آنان صحبت کنید و اطمینان خاطر دهید. اگر برای شما مقدور است، شرایطی را برای بازی و ریلکس شدن کودک خود فراهم کنید.
  3. تلاش کنید کودکان را در کنار والدین و خانواده‌شان نگه دارید و تا حد امکان آنان را از والدین و سرپرستانشان دور نکنید. اگر بنا به دلایلی مثل بستری شدن در بیمارستان، میان کودک و والدینش فاصله افتاد، به کودک قوت قلب داده و به او اطمینان دهید که می‌تواند به طور منظم با والدین خود (از طریق تماس تلفنی) در ارتباط باشد.
  4. تا حد ممکن تلاش کنید برنامه‌های روزمره را انجام دهید یا به ایجاد یک برنامه جدید در محیط جدید اقدام نمایید مثلا مدرسه/آموزش را با روش جدید یا در محیط جدید ادامه دهید و نیز زمان‌هایی برای بازی و شادی کودکان در نظر بگیرید.
  5. حقایقی در مورد آن چه اتفاق افتاده است و آن چه اکنون در حال رخ دادن است به کودکان توضیح دهید. بسته به سن آنان با کلمات قابل فهم، اطلاعات شفافی درباره آن که با رعایت چه نکاتی خطر ابتلا کم می‌شود، به آنان ارائه دهید. این کار شامل ارائه اطلاعاتی درباره آنچه ممکن است در آینده نزدیک اتفاق بیافتد است. این مطالب را به گونه‌ای اطمینان بخش به کودکان منتقل کنید. مثلاً به آنان بگوید ” بچه‌ها یا بزرگترا (مامان، بابا) ممکنه حالشون بد بشه و نیاز باشه که یه مدتی برن بیمارستان تا دکترا خوبشون کنن.”

در نهایت، باید توجه داشته باشید که در شرایط کنونی و با وجود حجم زیاد اخبار موثق و غیر موثق، ممکن است دچار اضطراب و نگرانی زیادی شوید. در این شرایط بهتر است با رعایت جدی و اصولی نکات بهداشتی پیشنهاد شده، تلاش کنید با آرامش خاطر رفتار کنید و این آرامش را به کودکان، دوستان و عزیزان خود نیز منتقل کنید. توجه کنید که سلامت روانی شما به اندازه سلامت جسمانی‌تان مهم است، در نتیجه با رعایت بهداشت و در عین حال حفظ آرامش خود، می‌توانید از این برهه حساس، به سلامت عبور کنید.

زینب معصومی پویا


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *