انتشار این مقاله


ایبوپروفن کاهنده خطر مرگ ناشی از سرطان ریه در افراد سیگاری

 سرطان ریه یکی از رایج‌ترین سرطان‌ها در ایالات متحده است ینی چیزی حدود ۱۴ درصد از افرادی که به تازگی به سرطان مبتلا شده‌اند. تخمین زده می‌شود در سال جدید حدودا در ۲۲۴۳۹۰ نفر در ایالات متحده  سرطان ریه تشخیص داده شود و بیش از ۱۵۸۰۰۰ آمریکایی در اثر این بیماری فوت کنند. که یکی […]

 سرطان ریه یکی از رایج‌ترین سرطان‌ها در ایالات متحده است ینی چیزی حدود ۱۴ درصد از افرادی که به تازگی به سرطان مبتلا شده‌اند.

تخمین زده می‌شود در سال جدید حدودا در ۲۲۴۳۹۰ نفر در ایالات متحده  سرطان ریه تشخیص داده شود و بیش از ۱۵۸۰۰۰ آمریکایی در اثر این بیماری فوت کنند. که یکی از دلایل عمده مرگ ناشی از سرطان درهر دو گروه زنان و مردان است.

یکی از دلایل اولیه سرطان ریه سیگار کشیدن است که در حدود ۸۰ الی ۹۰ درصد از مبتلایان به سرطان ریه در ایالات متحده دیده می‌شود.

با توجه به مراکز پیشگیری و کنترل بیماری(CDC) کسانی که سیگار می‌کشند نسبت به سایر افراد ۱۵ الی ۲۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان ریه یا مرگ در اثر این بیماری هستند.

دانسته‌های قبلی نشان می‌داد که التهاب شدید با افزایش خطر ابتلا به سرطان ریه در ارتباط است. با توجه به اینکه ابوپروفن دارویی است که التهابات را کاهش می‌دهد؛ دکتر بیتونی و همکارانش شروع به تحقیق کردن در این رابطه کردند که ایا این دارو می‌تواند برای افرادی با سابقه سیگار کشیدن مفید باشد یا نه.

ایبوپروفن کاهنده ۴۸ درصدی خطر مرگ ناشی از سرطان ریه

برای دستیبابی به یافته‌هایشان، گروه اطلاعات مربوط به ۱۰۷۳۵ بزرگسال را بررسی کردند که در بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴ در سومین ازمون سلامت و تغذیه ملی ثبت نام کرده بودند.

افراد سیگاری به دو گروه تقسیم شدند گروهی از ایبوپروفن استفاده کردند و بقیه از دیگر داروهای غیراستروییدی ضد التهابی (NSAID) و اطلاعات مربوط به عوامل سبک زندگی به عنوان پایه ای برای این تحقیق جمع‌آوری شد.

شرکت‌کنندگان به طور میانگین برای ۱۸ سال مورد بررسی و پیگیری قرار گرفتند و محققان با استفاده از فهرست ملی مرگ و میر علت مرگ هر کدامشان را مشخص کردند.

محققان با استفاده از مدل‌های برگشت خطر متناسب کک تخمین زدند که چگونه NSAID با خطر مرگ ناشی از سرطان ریه در ارتباط است.

در طول بررسی و پیگیری، ۲۶۹ نفر از شرکت‌کنندگان در اثر سرطان ریه فوت کردند که ۲۵۲ نفر از آنان سابقه استعمال سیگار داشتند.

به دلیل اکثریت قریب به اتفاق کیس های مبتلا به سرطان ریه در بین سیگاری‌های سابق و فعلی، گروه شروع به محاسبه اثرات ناشی از NSAID ها بر روی نمونه های قبلی ۵۸۸۲ نفر از برگسالان با سابقه استعمال سیگار کرد.

به طور کلی، گروه پی برد که سیگاریان سابق یا فعلی که به صورت مرتب ایبوپروفن استفاده می‌کردند ۴۸ درصد کمتر از کسانی که این دارو را استفاده نکردند در اثر سرطان ریه فوت کردند.

ارتباط بین خطر مرگ ناشی از سرطان ریه و استفاده از اسپرین- دیگر NSAID رایج- در گزارش نویسندگان به صورت آماری موردتوجه نیامده است.

ترک سیگار و همسو شدن با سبک زندگی سالم همچنان به عنوان بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه مطرح است. با وجود این دکتر بیتونی و همکارانش اعتقاد دارند که یافته‌هایشان مبنی بر استفاده منظم از ایبوپروفن می‌تواند برای بعضی از افراد مفید باشد.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید