انتشار این مقاله


سیگار در هر حالت مضر است

 مطالعات جدید نشان می‌دهد سیگار کشیدن حتی به میزان خیلی کم، خطر مرگ بر اثر سرطان ریه و دیگر عوامل را افزایش می‌دهد. افرادی که در روز یا حتی در هفته فقط چند سیگار مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که سیگار نمی‌کشند، به صورت قابل ملاحظه با خطر مرگ زودرس بالاتری مواجه می‌شوند. طبق مطالعه […]

 مطالعات جدید نشان می‌دهد سیگار کشیدن حتی به میزان خیلی کم، خطر مرگ بر اثر سرطان ریه و دیگر عوامل را افزایش می‌دهد. افرادی که در روز یا حتی در هفته فقط چند سیگار مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که سیگار نمی‌کشند، به صورت قابل ملاحظه با خطر مرگ زودرس بالاتری مواجه می‌شوند.

طبق مطالعه موسسه ملی سرطان، در افرادی که در طول زندگی به صورت میانگین روزانه کمتر از یک سیگار می‌کشند،  خطر مرگ زودرس ۶۴ درصد بیشتر است. این میزان در افرادی که روزانه ۱ تا ۱۰ سیگار می‌کشند، ۸۷ درصد می‌باشد.

همچنین، میزان خطر بروز سرطان ریه نیز با مصرف سیگار افزایش می‌یابد. به صورتی که در گروه اول این خطر ۹ برابر افراد غیر سیگاری و در گروه دوم ۱۲ برابر بود.

Maki Inoue Choi ، محقق NCI و نویسنده ارشد مطالعه ( که در مجله JAMA منتشر شده است) بیان می‌کند:

پیام این مطالعه آن است که هیچ سطح ایمنی از سیگار کشیدن وجود ندارد.

محققان در این مطالعه بیان کردند که یک باور مشترک در میان جوانان وجود دارد مبنی بر این که کشیدن فقط چند سیگار در یک روز یا هفته ایمن است؛ در حالی که این افراد به صورت قابل توجهی خطرات آن را دست کم می‌گیرند.

به گفته محققان، مطالعات قبلی نشان داده بود که طول مدت سیگاری بودن یک فرد، مستقل از تعداد سیگارهای کشیده شده در یک روز، مهمترین عامل ابتلا به بیماری‌های مرتبط است.

در طول چند سال گذشته، میزان مصرف سیگار در ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر کاهش یافته است؛ که نشان دهنده افزایش آگاهی در ارتباط با آسیب‌های سلامتی ناشی از سیگار است. همزمان با این عامل، به گفته Neal Freedman و دیگر محقق شرکت‌کننده در این مطالعه در بین افراد سیگاری نسبت کسانی که کمتر از ۱۰ سیگار در روز مصرف می‌کنند، افزایش پیدا کرده است. گرچه هنوز اثرات مخرب استعمال سیگار کم شدت به خوبی بررسی نشده است.

کم کردن سیگار به عنوان روشی موقتی برای تمرین ترک آن تلقی می‌شود؛ اما مطالعات اخیر نشان می‌دهد که تعداد زیادی از افراد سیگاری به مدت چندین سال بر این الگو باقی می‌مانند.

این مطالعه اطلاعات مربوط به حداقل ۳۰۰۰۰۰ بزرگسال را در سازمان رژیم غذایی و مطالعه سلامت NIH-AARP مورد بررسی قرار داده است. شرکت‌کنندگان در آغاز این مطالعه بین ۵۹ تا ۸۲ سال سن داشتند. طی بررسی‌های بعدی مشخص شد که خطرات سلامت برای افرادی که سیگار را (مخصوصا در سنین پایینتر ) ترک کرده‌ بودند، کمتر است.

محققان در این مطالعه به خاطرات یادآوری‌شده شرکت‌کنندگان از طول مصرف سیگار خود اتکا کردند که این مورد یکی از محدودیت‌های مطالعه محسوب می‌شد؛ چرا که خاطرات اغلب دقیق نیستند.

به گفته محققان، از دیگر محدودیت‌های این تحقیق این بود که بیشتر شرکت‌کنندگان مسن و سفید‌پوست بودند و همچنین، جزئیات مربوط به الگوهای سیگار کشیدن افراد در دسترس نبود.

 

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید