انتشار این مقاله


با خواص ۷ آنتی بیوتیک طبیعی آشنا شوید

آنتی بیو تیک های طبیعی امروزه بیش از پیش جلب توجه می‌کنند!

برخی از مواد طبیعی خاصیت ضد باکتریایی یا آنتی‌بیوتیکی دارند. اما کدامیک بی خطر است و فرد چه زمانی می‌تواند از آن‌ها استفاده کند؟

از دهه ۱۹۴۰ آنتی بیوتیک‌های شیمیایی مانند پنی سیلین به مردم کمک کرده است تا از انواع بیماری‌ها و برخی بیماری‌های کشنده بهبود یابند.

با این حال، مردم همچنان برای درمان، سراغ آنتی بیوتیک‌های طبیعی نیز می‌روند.

طبق گزارش سرویس سلامت ملی آمریکا (NHS)، از هر ۱۰ نفر ۱ نفر، بعد از مصرف آنتی بیوتیک برخی عوارض جانبی‌ را تجربه می‌کنند که به آسیب دستگاه گوارش منتج می‌شود. حدود ۱ نفر از ۱۵ نفر به این نوع داروها حساسیت دارند.

در این مقاله به هفت مورد از بهترین آنتی بیوتیک های طبیعی می پردازیم. همچنین درمورد این که از خوردن چه موادی اجتناب کنیم و چه موقع پزشک مراجعه کنیم، بحث خواهیم کرد.

هفت مورد از بهترین آنتی بیوتیک‌های طبیعی

سیر ممکن است درمانی مؤثر در برابر باکتری‌ها باشد.

از نظرعلمی، هنوز هم در مورد آنتی بیوتیک‌های طبیعی بحث وجود دارد. در حالی که مردم صدها سال است از روش‌های درمانی این‌چنینی استفاده کرده اند، اما اکثر روش‌های درمانی کاملاً آزمایش نشده است.

با این حال، برخی نتایج امیدوار کننده بدست آمده، و تحیقات تکمیلی در حال انجام است.

با افزایش مداوم مقاومت آنتی بیوتیکی باکتری‌ها در برابر دارو، دانشمندان هنگام تهیه داروهای جدید به دنبال استمداد از طبیعت و مواد طبیعی هستند.

هفت آنتی بیوتیک طبیعی مفید به شرح زیر هستند:

۱.سیر

فرهنگ‌ها در سراسر جهان مدت‌هاست که سیر را به دلیل قدرت پیشگیری و درمان آن شناخته‌اند.

تحقیقات نشان داده است که سیر می‌تواند یک درمان مؤثر در برابر بسیاری از اشکال باکتری‌ها، از جمله سالمونلا و اشرشیاکلای باشد. سیر حتی در برابر عامل سل که به چندین دارو مقاوم است، موثر واقع شده است.

۲. عسل

از زمان ارسطو، از عسل به شکل پماد برای به بهبودی زخم‌ها، پیشگیری و درمان عفونت استفاده شده است.

امروزه متخصصان بهداشت و سلامت، عسل را در درمان زخم های مزمن، سوختگی ، زخم بستر و پیوندهای پوستی مفید می‌دانند. به عنوان مثال، نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد که پانسمان با عسل می‌تواند به بهبود زخم‌ها کمک کند.

اثرات ضد باکتریایی عسل معمولاً به محتوای پراکسید هیدروژن آن نسبت داده می شود. با این حال، عسل مانوکا علی رغم میزان پراکسید هیدروژن کمتری که دارد، اثر ضد باکتریایی خوبی دارد‌.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ نشان داد که بهترین نوع عسل تقریبا ۶۰ نوع باکتری را مهار می‌کند. همچنين، عسل زخم‌هاي آلوده به استافيلوكوكوس اورئوس مقاوم به متي‌سيلين (MRSA) را با موفقيت درمان مي‌كند.

علاوه بر این خواص ضد باکتریایی، عسل ممکن است با تهیه یک پوشش محافظ که باعث ایجاد یک محیط مرطوب می شود، به بهبودی زخم‌ها کمک کند.

۳. زنجبیل

جامعه علمی زنجبیل را نیز آنتی بیوتیک طبیعی می شناسد. چندین مطالعه، از جمله یک مورد در سال ۲۰۱۷ ، توانایی زنجبیل را در مقابله با انواع باکتری‌ها نشان داده است.

محققان همچنین در حال بررسی قدرت زنجبیل برای مقابله با صرع، تهوع و کاهش قند خون هستند.

۴. سر خار گل یا اکیناسه

سالهاست که از اکیناسه برای درمان عفونت‌ها استفاده می‌شود.

بومیان آمریکایی و سایر درمان‌گرهای سنتی، به مدت چند صد سال از اکیناسه برای درمان عفونت‌ها و زخم ها استفاده کرده‌اند. محققان در حال بررسی علت این موضوع هستند.

طبق یک مطالعه منتشر شده در مجله زیست پزشکی و بیوتکنولوژی، عصاره گیاه اکیناسه پورپورا می‌تواند انواع مختلف باکتری از جمله استرپتوکوکوس پایوژنز را از بین ببرد.

استرپتوکوکوس پایوژنز مسئول گلودرد استرپتوکوکی، سندرم شوک سمی و فاشئیت نکروز کننده (خورده شدن و از بین رفتن گوشت توسط باکتری) است.

همچنین ممکن است، اکیناسه با التهاب مرتبط با عفونت باکتریایی مبارزه کند.

۵. خوک طلایی یا گلدن سیل

معمولاً برای درمان مشکلات تنفسی و گوارشی به صورت دم کرده یا کپسول مصرف می‌شود. اما ممکن است با اسهال باکتریایی و عفونت‌های ادراری نیز مقابله کند.

در آزمایشگاه، عصاره‌ی این گیاه استخراج و برای جلوگیری از آسیب رساندن به بافت توسط استرپتوکوک‌های مقاوم به متی‌سیلین،‌ استفاده شده است.

شخصی که داروهای تجویزی مصرف میکن‌د، باید قبل از مصرف خوک طلایی با پزشک مشورت کند، زیرا این مکمل می‌تواند باعث تداخل دارویی شود.

گلدن سیل همچنین حاوی بربرین، یک عنصر مهم آنتی بیوتیک‌های طبیعی است. این آلکالوئید برای نوزادان، زنان باردار یا شیرده، ایمن نیست.

۶. میخک

میخک به طور سنتی در کارهای دندانپزشکی استفاده می شده است. امروزه تحقیقات نشان می دهند که عصاره میخک می‌تواند در برابر انواع مختلف باکتری‌ها از جمله اشریشیاکلای مؤثر باشد.

۷. ارگانو یا پونه کوهی

برخی بر این باورند که ارگانو سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کند. ممکن است دارای خواص ضد التهابی باشد.

در حالی که محققان هنوز این ادعاها را تأیید نکرده اند ، برخی از تحقیقات نشان می دهند که پونه کوهی جزء آنتی بیوتیک‌های طبیعی مؤثر است، به خصوص هنگامی که به روغن تبدیل شود.

خطرات آنتی بیوتیک های طبیعی

فقط به دلیل اینکه چیزی طبیعی است، لزوماً بی خطر نیست.

مقدار و غلظت ترکیبات فعال در بین برندهای مختلف داروهای گیاهی متفاوت است. برچسب‌ها را با دقت بخوانید. فرد همچنین در صورتی که قصد دارد این مکمل ها را مصرف کند باید به درمانگر خود اطلاع دهد.

در حالی که سیر پخته شده معمولاً برای مصرف بی خطر است، تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف کنسانتره سیر ممکن است خطر خونریزی را افزایش دهد که می‌تواند برای افرادی که جراحی انجام داده‌اند یا خون رقیق داشته و یا داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند، خطرناک باشد.

کنسانتره سیر همچنین ممکن است کارایی داروهای HIV را کاهش دهد.

بهتر است از مصرف برخی ترکیبات از جمله نقره کلوئیدی اجتناب شود. این ماده از ذرات میکروسکوپی نقره معلق در آب تشکیل شده است.

نقره کلوئیدی به عنوان درمانی برای انواع بیماری‌ها از جمله طاعون بوبونیک و HIV توصیه شده است. با این حال، براساس اعلام مرکز ملی سلامت، می‌تواند خطرناک باشد و هیچ مطالعه معتبری این استفاده‌ها را تایید نکرده است.

مصرف مکمل های نقره کلوئیدی ممکن است در اثربخشی آنتی بیوتیک‌ها و داروهایی که برای درمان غده تیروئید کم کار استفاده می شود، اختلال ایجاد کند.

نقره همچنین می‌تواند در بدن ایجاد شود و پوست فرد مایل به خاکستری شود. این حالت آرگیریا نام دارد و در بیشتر افراد دائمی است.

چه موقع از آنتی بیوتیک های تجویز شده و شیمیایی استفاده کنیم؟

ممکن است آنتی بیوتیک‌ها برای سرعت بخشیدن به بهبود بیماری یا جلوگیری از شیوع بیماری‌های عفونی تجویز شوند.

با توجه به افزایش فعلی بیماری‌های مقاوم در برابر دارو، اکثر پزشکان آنتی بیوتیک تجویز نمی‌کنند، مگر اینکه مؤثر و لازم باشند.

آنتی بیوتیک ها اغلب در این موارد تجویز می شوند:

  • از شیوع بیماری‌های عفونی جلوگیری کند
  • از جدی‌تر شدن یا کشنده شدن بیماری جلوگیری کند
  • بهبود سریع در اثر بیماری یا آسیب
  • از بروز عوارض جلوگیری کند

در صورت تجویز آنتی بیوتیک، فرد باید کل دوز را طبق دستورالعمل مصرف کند. این امر به ویژه در افرادی که با خطر بیشتر ابتلا به عفونت باکتریایی مواجهند، یا در صورت ابتلا به بیماری جزو گروه‌های پرخطرند، ضروری است، مانند افراد با این شرایط:

  • برنامه ریزی شده برای عمل جراحی
  • دریافت شیمی درمانی
  • HIV مثبت
  • مصرف انسولین برای دیابت
  • زندگی با نارسایی قلبی
  • بهبودی از زخمهای جدی
  • بیش از ۷۵ سال سن
  • نوزادان زیر ۳ روز سن

هنگامی که یک فرد به آنتی بیوتیک های تجویزی حساسیت نشان می‌دهد یا عوارض جانبی را تجربه می‌کند ، بهتر است در مورد گزینه‌های جایگزین با پزشک صحبت کند.

چشم انداز

براساس اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، هر ساله بیش از ۲ میلیون آمریکایی به سبب باکتری های مقاوم به دارو بیمار می‌شوند و در نتیجه این بیماری‌ها سالانه ۲۳۰۰۰ تن می‌میرند.

این باکتریها تهدید فزاینده ای را ایجاد می‌کنند، و نکته کلیدی برای ساخت داروهای جدید و مؤثر جهت مقابله با این تهدید ممکن است در درمان‌های گذشته – آنتی بیوتیک های طبیعی- نهفته باشد.

اگرچه آنتی بیوتیک های طبیعی ممکن است فرصت‌های دارویی جدیدی را ایجاد کنند، اما خطراتی را نیز به همراه دارند. هنوز تحقیقات در مورد این درمان‌ها در حال انجام است و تعداد زیادی از مواد در حال آزمایش هستند. آنتی بیوتیک‌های طبیعی که به طور سنتی قرن‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند، می‌توانند به داروهای نجات دهنده زندگی در آینده بدل شوند.

طوبی زینالی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید