انتشار این مقاله


تنها بعضی از افراد قادر به استشمام بوی خاص ادرار پس از مصرف مارچوبه هستند !

بین افراد مختلف در تشخیصِ بوی خاصِ ادرار پس از مصرف مارچوبه تفاوت وجود دارد ! تحقیقی جدید بیش از ۸۰۰ دلیل تازه را برای این پدیده‌ی عجیب معرفی می‌کند. محققان حدودا ژنِ ۶۹۰۰ نفر را مورد بررسی قرار داده‌اند و ۸۷۱ عامل ژنتیکیِ جدیدِ مرتبط با این ناتوانی در تشخیصِ بو را پیدا کرده‌اند. […]

بین افراد مختلف در تشخیصِ بوی خاصِ ادرار پس از مصرف مارچوبه تفاوت وجود دارد !
تحقیقی جدید بیش از ۸۰۰ دلیل تازه را برای این پدیده‌ی عجیب معرفی می‌کند.
محققان حدودا ژنِ ۶۹۰۰ نفر را مورد بررسی قرار داده‌اند و ۸۷۱ عامل ژنتیکیِ جدیدِ مرتبط با این ناتوانی در تشخیصِ بو را پیدا کرده‌اند.
لورلای موچی – پروفسورِ همکارِ اپیدمیولوژی در مدرسه‌ی بهداشتِ عمومی T.H.Chan هاروارد – و همکارانش در کنفرانسی علمی در سال ۲۰۱۰ به ایده‌ی این تحقیق رسیدند ، هنگامی‌که شامِ آن‌ها محتویِ مارچوبه بود. موچی و همکارانِ آمریکایی‌اش به بحث در رابطه با بوی عجیبِ ادرار بعد از مصرف مارچوبه پرداختند.
وی تصریح می‌کند :

به طرز غافلگیرکننده‌ای هیچ کدام از همکارانِ اسکاندیناویایی یا ایرلندیِ ما کوچک‌ترین ایده‌ای نداشتند که ما در موردِ چه حرف می‌زنیم !

این تجربه الهام بخشِ موچی و همکارانش شد تا در این زمینه به بررسی بپردازند. در این تحقیق محققان از ۲۵۰۰ مرد و حدودِ ۴۴۰۰ زن – همگی از شهروندانِ آمریکا اما با نژادِ اروپایی – پرسیدند که آیا تا به حال قادر به استشمامِ این بو بوده‌اند یا خیر. در نتایجِ حاصله مشخص شد که ۴۰ درصد از شرکت کنندگان اظهار کرده‌اند که قادر به حسِ بویِ خاصِ ادرار پس از مصرف مارچوبه هستند و ۶۰ درصد نیز خیر. همچنین مشخص شد که مردان نسبت به زنان توانایی بالاتری در استشمامِ این بویِ خاص دارند. برطبقِ نتایجِ این تحقیق که در ۱۳ دسامبر در شماره‌ی کریسمسِ ژورنالِ The BMJ  منتشر شد  به طور خاص ۵۸ درصد از مردان و ۶۱,۵ درصد از زنان قادر به حسِ این بو نبودند.
شماره‌یِ سالانه‌یِ کریسمسِ این ژورنال به تحقیقاتِ پزشکیِ رئال روی موضاعاتِ کمتر جدی اختصاص دارد.
تحقیقات محققان روی ژن‌های شرکت کنندگان ، صدها تغییر در DNA را که با این ناتوانی در تشخیصِ بو مرتبط بودند آشکار کرده است.
البته محققان اشاره می‌کنند که این تحقیق با محدودیت‌های خاصی نیز مواجه بوده‌است ؛ برای مثال خودِ شرکت کنندگان به پرسش‌های مرتبط با این توانایی در تشخیص بو پاسخ داده‌اند و محققان این توانایی را بی‌طرفانه اندازه نگرفته‌اند. به علاوه تمامیِ شرکت کنندگان از نژادِ اروپایی بودند پس مشخص نیست که نتایجِ ژنتیکیِ حاصل برای اقوام دیگر نیز صادق خواهند بود یا خیر.
هنوز مشخص نیست که چگونه این ژن‌ها با عملکرد خود مانعِ تشخیص بو در بعضی افراد می‌شوند. تحقیقات بیشتری برای آزمایش کردنِ این پرسش مورد نیاز است.

درسا سامانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید