انتشار این مقاله


خواص ادرار انسان چیست؛ آیا ادرار واقعا استریل است؟

نوشیدن ادرار به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. این کار شما را در معرض باکتری‌ها، سموم و داروها قرار می‌دهد.

در سال ۱۹۴۵، جان آرمسترانگ، ناتروپات بریتانیایی، کتاب محبوبی درباره‌ی قدرت ادعایی ادرار منتشر و ادعا کرد که نوشیدن ادرار هر فرد برای خودش مفید است. کتاب “آب حیات: رساله‌ای در باب ادرار درمانی” ادعا کرد که از جمله خواص ادرار انسان علاج تمامی بیماری‌های مهم است! او ادعا کرد که اگر فرد دم مرگ چند هفته ادرار خود را بنوشید جانش نجات پیدا می‌کند و باید از خواص ادرار انسان برای پوست این فرد با ماساژ روزانه ادرار استفاده شود.

سایر ادعاها درباره‌ی خواص ادرار انسان از دل داستان‌ها بیرون آمده است. ادعا شده که نوشیدن ادرار می‌تواند عوارض زیر را درمان کند:

  • آلرژی‌ها
  • آکنه
  • سرطان
  • مشکلات قلبی
  • عفونت‌ها
  • زخم‌ها
  • بثورات پوستی
  • گزش

حتی امروز در قرن بیست و یکم نیز در کشوری مثل نیجریه، در بعضی از جوامع سنتی از خواص ادرار انسان برای درمان خانگی کودکان صرعی استفاده می‌شود.

هیچ کدام از ادعاهای فوق پشتوانه‌ی علمی ندارند.


حتماً بخوانید:


ساعت ۸ پنج شنبه شب است و شما مجذوب تلویزیون شده‌اید، در حال تماشای قسمت آخر سریال مورد علاقه‌تان هستید. این بار قهرمان نیرومند شما در حال پیمودن بیابان‌های طاقت‌فرسا است که به میزان زیادی غم‌انگیز به نظر می‌رسد. منبع آب او در شرف پایان است و هیچ منبعی در دیدرس نیست. برای این که این اوضاع را بدتر نیز جلوه بدهند پای قهرمان ما به تکه سنگ کثیفی برخورد می‌کند و او زخمی می‌شود، در این زمان قهرمان داستان ما به علت کمبود آب برای شستن محل زخم از ادرار روی زخم خود استفاده می‌کند. سپس یک تکه از آستینش را می‌کند و زخم را می‌بندد. در این‌جا در مورد استفاده از ادرار برای شستن زخم می‌گوید:

مشکلی پیش نمی‌آید، ادرار استریل (بدون میکروب) است.

اما واقعاً آیا ادرار ضد عفونی کننده است؟ قبول کنید که این‌گونه نیست. برای سال‌ها، پزشکان و دیگر ارائه‌دهندگان خدمات سلامت بر این عقیده بودند که عوامل ضد باکتریایی‌ در ادرار انسان وجود دارد. اما بعد از مدتی این نظر عوض شد و به این نتیجه رسیدند که ادرار کاملا خالی از باکتری نیست و در حقیقت ادرار انسان میکروب دارد.

محققین دانشگاه Loyola شیکاگو، تحقیقات دقیقی بر روی ادرار انجام دادند. آن‌ها در این آزمایش از نمونه ادرار زنان با و بدون عفونت مجاری ادراری استفاده کردند. پس از بررسی و آنالیز نمونه‌ها، آن‌ها به این نتیجه رسیدند که حتی یک سیستم دفع ادرار سالم و بدون آلودگی هم ادراری که دفع می‌کند دارای باکتری است، البته این نکته که این باکتری‌ها از چه گونه‌ای هستند هنوز ناواضح است (آیا از نوع بیماری‌زا هستند یا این که مفید هستند). و همچنین در زنانی که دارای پاسخ زیاد در مثانه خود هستند انواع بیشتری از باکتری‌ها را شامل می‌شوند.

این یافته‌ها بر روی پیشنهادهای اینترنتی که توصیه می‌کردند از ادرار برای شست‌وشوی زخم باز استفاده شود، تاثیر کاهنده‌ای گذاشت. همچنین این یافته‌‌ها روی این تفکر که می‌توان برای مقابله با درد ناشی از نیش یا گزش عروس دریایی از ادرار استفاده کرد نیز نقش تعدیل‌کننده‌ای داشته است. فراتر از همه این موارد نوشیدن ادرار در شرایط بحرانی را به کلی فراموش کنید حتی اگر به شدت زیادی تشنه هستید (کلا فکر خوبی نیست حتی اگر باکتری‌های آن در نظر نگیریم). این یافته‌ها توانستند معانی جدیدی در مورد حضور باکتری در ادرار و در نهایت درمان واکنش بیش از حد مثانه ارائه بدهد.

ادرار انسان میکروب دارد

خیلی قبل‌تر از این که ادرار مسیرش را در داخل بدن بپیماید و به باکتری‌هایی که در بیرون در کمین او هستند برسد دارای باکتری شده است. کتب مرجع پزشکی بر این نظر هستند که اگر در ادرار باکتری وجود داشته باشد، عفونت نیز وجود دارد. با این حال محققین Loyola از روش خیلی حساسی که بر اساس DNA است برای پی بردن به باکتری حتی به میزان اندک در مراجعه‌کنندگانی که عفونت سیستم ادراری نداشته‌اند، استفاده کردند. با این اوصاف هیچ‌گونه باکتری یافت نشد.

ولی مطالعۀ اخیری که اشاره شد هرگز به این معنی نیست که ادرار استریل است. در دهه ۱۹۵۰، Edward Kass، اپیدمیولوژیست، آزمایش نوار ادرار را طراحی کرد که نتایج آن بر اساس تغییر رنگ در نوار مشاهده می‌شود. در مورد وجود سلول، در مواردی که این میزان به بالاتر از ۱۰۰ هزار سلول در هر میلی‌لیتر ادرار برسد نتیجه مثبت می‌شود. و هر مقدار زیر ۱۰۰ هزار عدد به عنوان “منفی” نشان داده می‌شود. بدین صورت این یافته به صورت اشتباه میزان باکتری موجود در ادرار را صفر یا منفی نشان می‌دهد که حقیقت چیز دیگری است.

اما در پایان یک مطلب را در ذهن خود داشته باشید که اگر در بیابانی گیر افتادید و به این مسئله فکر کردید که ادرار خود را بنوشید یا این که بر روی زخم خود برای ضدعفونی کردن آن از ادرار استفاده بکنید؛ باید در این مورد بگوییم که این، بدان بهداشتی‌ و بی‌خطری‌ که فکر می‌کنید نیست و سریال‌ها و فیلم ها چیزی نیستند که زندگی واقعی را بر اساس آن قرار بدهیم.

بالاخره خواص ادرار انسان چیست؟

نوشیدن ادرار به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. این کار شما را در معرض باکتری‌ها، سموم و داروها قرار می‌دهد. هیچ دلیل علمی وجود ندارد که خواص ادرار انسان برای مو یا پوست را توجیه نماید.

راه‌های بسیاری بهتری برای دریافت مواد معدنی و ویتامین‌ها وجود دارد. اگر از مکمل‌ها استفاده کنید قول می‌دهیم که طعم بهتری داشته باشند.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (5)
  1. ادرار هیچ باکتری ندارد من هزاران بار دستم بریده و بریدگیهای بسیار سخت و خونریزی شدید بلافاصله ادرار روی دستم ریختم و بعد پانسمان کردم بعد از سه روز بافت بریده شده بصورت بسیار باور نکردنی به هم چسبیده و بدون هیچ مشکلی درمان شده حتی جالب است بدانید اثری از بریدگی نماند حتی بریدگی بسیار عمیق .

    1. دقیقا با این نظر موافقم.ادرار کردن روی زخم بطور چشم گیزی باعث بسته شدن و بهبود سریعتر زخم میگردد.حتی در بسیاری از نقاط دنیا( جهان اول) از روشی به نام ادرار درمانی در درمان خیلی از بیماریها استفاده میشود.
      باید تعصبات مذهبی را کنار گذاشت.انسان برای ادامه بقا راهی جز پناه بردن به علم ندارد.

  2. وقتی خود شما چند روز در زیر آوار زلزله گیر کنید و یا در بیابانی گم بشید با اشتهای بسیار زیادی منتظر وقت ادرارتون میشید.
    به دور از دین و مذهب از نگاه علمی استفاده های خارجی و داخلی زیادی از ادرار میشه که حتی خود شما خواسته یا ناخواسته دارید از محصولات بدست آمده از ادرار استفاده میکنید

  3. در طب سنتی چینی(پریست های چینی ادرار نوجوانان تازه به بلوغ رسیده و هم خودشونو میخوردند) و هندی (کتاب بسیار قدیمی دامار تانترا به ادرار درمانی روش های درست آن و ترکیب ادرار با گیاهان دارویی پرداخته و این کار را مقدمه برای یوگی شدن دانسته)

    مهم نیست طب نوین چی بگه اما خواص ادرار در درمان بیماری های ناالاج مثل سرطان و پاکسازی بدن از تمام سموم حساسیت ها توسط کسایی که این کار را انجام دادن ثابت شده فقط کافیه در یوتیوب جستجوی کوچیکی انگلیسی بکنید.
    فکر نکنید پزشکی غرب به فکر منو شماست سیستم بزرگ سرمایه داری غربی تمام تلاششو میکنه تا داروی مجانی که در بدن خودمونه رو خطرناک جلوه بده و خودش با تولید مواد غذایی سرطان تولید کنه و خودش هم با شیمی درمانی اون شخص رو بکشه چرا همش برای پوله
    پیشنهاد میدم کتاب رژیم غذایی ، شات کارماها و آمارولی از یوگانی رو بخونید که ترجمه شده

دیدگاهتان را بنویسید