انتشار این مقاله


نگه داشتن ادرار می‌تواند کشنده شود!

نگهداشتن ادرار برای مدت طولانی عوارض زیادی را می‌تواند به دنبال داشته باشد، حتی مرگ ناگهانی!

شاید این جور به نظر نیاید اما قبل از این که فرد احساس دفع ادرار بکند مثانه یک فرد بزرگسال می‌تواند نیم لیتر (دو فنجان) ادرار را در خود جای دهد. بدن شما می‌داند چقدر ادرار در مثانه وجود دارد زیرا دیواره مثانه پر از گیرنده‌های ریز است و زمانی که مثانه پر می‌شود پیامی را برای مغزتان می‌فرستند. خوشبختانه اکثر ما کنترل کاملی بر عملکرد مثانه‌مان داریم، بنابراین زمانی که پیام را دریافت کردیم می‌توانیم انتخاب کنیم که همان لحظه به توالت بریم و یا به دلیل طولانی بود راه آن از جایی که هستیم آن را به بعد موکول کنیم.


مقاله مرتبط: واقعیاتی درباره‌ی دفع ادرار


اما وقتی که ما ادرارمان را نگه می‌کنیم واقعا چه کاری با بدنمان می‌کنیم؟
در یکی از قسمت‌های SciShow، مایکل توضیح می‌دهد که زمانی که شما تصمیم می‌گیرید به دلیل این که همان لحظه دستتان بند است به توالت نروید، اسفنکتر استوانه‌ای مثانه شما محکم بسته می‌شود تا از چکیدن ادرار به مجرای ادرای جلوگیری کند. این عضلات کوچک تا وقتی که شما برای مدت واقعا زیادی منقبض نگه‌اشان ندارید، در کارشان عالی عمل می‌کنند.
اگر عادت دارید که برای مدتی طولانی ادرارتان را نگه می‌دارید، در واقع خودتان را در معرض اثرات نسبتا جدی طولانی مدت از جمله خطر بالاتر برای عفونت‌ها قرار داده‌اید. همچنین نگه داشتن طولانی مدت ادرار می‌‎تواند موجب ضعیفی عضلات مثانه بشود که این خود منجر به احتباس ادراری می‌شود. که این به حالتی اطلاق می‌شود که فرد قادر به خالی کردن کامل مثانه خود نیست. نگهداری مقدار زیادی ادرار برای مدتی طولانی نیز شما را در معرض درگیر شدن با باکتری‌های مضر قرار می‌دهد که می‌تواند شانس شما را برای ابتلا به عفونت‌های مجرای ادراری (UTI) یا مثانه زیاد کند.
همه‌ی این‌ها نسبتا بد به نظر می‌رسند اما دقیقا تهدیدکننده زندگی نبودند، نه؟ خب تلاشتان به اندازه کافی نبوده!


مقاله مرتبط: بی‌اختیاری ادرار ناشی از لبریزشدن


اسم Tycho Brahe، کیمیاگر و منجم دانمارکی که در قرن شانزدهم زندگی می‌کرده را جست‌وجو کنید. او دانشمند بزرگی بود که به ادبیات علمی برای همه چیز از جمله ابرنواخترها، ستاره‌های دنباله‌دار و چرخش سیاره‌ها کمک کرد.همچنین او با یکی از همکاران نجیب‌زاده‌اش بر روی مشروعیت یک فرمول ریاضی به بحث و جدل پرداخت اما چون آن‌ها تصمیم گرفتند به صورت ناجوانمردانه مبارزه کنند در نهایت این موضوع با از دست دادن پل بینی‌اش خاتمه پیدا کرد. او در باقی عمرش، یک بینی از جنس نقره یا طلا را به عنوان جایگزین بر روی صورتش می‌چسباند. با وجود همه‌ی این‌ها شاید دلیل مرگ او مسخره‌تر نیز باشد.
آن طور که گزارش شده او در جریان یک مهمانی به توالت نرفت چرا که آن را خارج از اصول ادب و معاشرت می‌دانست اما وقتی به خانه برگشت متوجه شد که کاملا در این کار ناتوان است. سپس او شروع به هذیان گفتن کرد و در فاصله کوتاهی بعد از این که مثانه‌اش ترکید فوت کرد.

خبر خوب این است که مثانه او مانند مثانه بیشتر افراد نبود چرا که مثانه اکثریت کسانی که در این وضعیت قرار می‌گیرند قبل از این که بترکد به طور غیرارادی باعث می‌شود ادرار خارج شود. اگر ترکیدن اتفاق بیافتد، تقریبا همیشه به این دلیل است که  مثانه قبل از آن هم بنا به دلایلی مشکلاتی داشته است.
اما آن طور که مایکل در SciShow  توضیح می‌دهد، نه همیشه! بعضی از افراد بعد از مصرف مشروبات الکلی آنقدر مست هستند که متوجه پیام‌هایی که مثانه به مغز می‌فرستد نمی‌شوند و مثانه‌شان می‌ترکد.

فرشته باقری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید