انتشار این مقاله


انزوای اجتماعی، عاملی برای کاهش شانس زنده‌ماندن در بیماران سرطان سینه

سرطان سینه از رایج‌ترین انواع سرطان خصوصا در زنان است و با وجود بالابودن شانس زنده ماندنِ بیماران آن، پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند ارتباط اجتماعی قوی شانس بقای این بیماران را تحت تاثیر قرار می‌دهند. سرطان سینه سالانه صدها هزار از زنان را در سراسر دنیا مبتلا می‌سازد؛ در ایالت متحده، ۲۴۶,۶۶۰ از زنان که […]

سرطان سینه از رایج‌ترین انواع سرطان خصوصا در زنان است و با وجود بالابودن شانس زنده ماندنِ بیماران آن، پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند ارتباط اجتماعی قوی شانس بقای این بیماران را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

سرطان سینه سالانه صدها هزار از زنان را در سراسر دنیا مبتلا می‌سازد؛ در ایالت متحده، ۲۴۶,۶۶۰ از زنان که تقریباً معادل ۱ نفر از هر ۸ نفر است، با سرطان سینه دست‌وپنجه نرم می‌کنند و درحال حاضر، نزدیک به ۲.۸ میلیون نفر از این بیماری نجات یافته‌اند.

بررسی ارتباط سرطان سینه و تنهایی بیمار

تحقیقات جدید نشان می‌دهند تنهایی و کمبود روابط اجتماعی خطر مواجه با مرگ زودهنگام را افزایش می‌دهد.

در حقیقت برخی از این تحقیقات نشان می‌دهند گوشه‌گیری در این بیماران سبب افزایشِ ۳۲ – ۲۹ % آمار مرگ و میر می‌شود.

محققانی با سرپرستی دکتر Candyce Kroenke در مرکز تحقیقاتی کاسیِر در کالیفرنیا، یافته‌های پزشکی ۹,۲۶۷ نفر از بیماران مبتلا به سرطان سینه را مورد بررسی قرار داده‌اند. در طول تحت نظر قرار دادن این تعداد در دوره‌ی تقریباً ۱۱ساله، ۱,۴۴۸  مورد بازگشت سرطان و ۱,۵۲۱ مورد مرگ گزارش شدند که ۹۹۰ نفر از آنان، به‌علت بیماری رخ داده‌اند.

این تیم پژوهشی قصد داشتند نحوه‌ی تأثیرپذیری این آمار از ترتباطات اجتماعی در طول ۲سال پس از تشخیص را مورد بررسی قرار دهند.

نتایج این تحقیقات در مجله‌ی Cancer منتشر شده‌است که نشان می‌دهند:

زنانِ تنها با احتمال ۶۰% بیشتری برای مرگِ ناشی از سرطان سینه و ۴۰% برای بازگشت بیماری نسبت به زنانی که دارای روابط اجتماعی بالا هستند، مواجه می‌باشند.

براساس این نتایج، داشتن روابط اجتماعی قوی، شانس بقای بیمار را به‌طرز قابل توجهی بالا می‌برد.

هم‌چنین، زنانِ تنها، با احتمال ۷۰% بیشتر از زنانی با روابط اجتماعی گسترده، برای مرگ با هر علت دیگری روبه‌رو می‌باشند.

لازم به ذکر است هیچ‌گونه قانون کلی برای صادق بودن این نتایج برای همه‌ی بیماران وجود ندارد و یافته‌ها براثر سن، جنس، محل تولد و نژاد به‌علاوه بسیاری از فاکتورهای دیگر، دستخوش تغییر می‌شوند؛ برای مثال، زنان غیر سفیدپوست که روابطی قوی با خانواده و خویشاوندان خود دارند، با احتمال کمتری بر اثر سرطان سینه می‌میرند و زنان سفیدپوست مسن‌تر، با داشتن شریکی برای زندگی، شانس بقای بیشتری دارند.

برای کسب نتایج دقیق‌تر، مرحله‌ی بعدی تحقیقات باید بر نحوه‌ی این ارتباطات و مکانیسم دقیق اثر آن‌ها بر کاهش آمار مرگ و میر انجام خواهد شد.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید