انتشار این مقاله


با ۱۰ مورد از بهترین خواص روغن نارگیل آشنا شوید

با ۱۰ ویژگی باورنکردنی روغن نارگیل بر بدن انسان آَشنا شوید، از تاثیر در لاغری و سلامت قلبی و عروقی تا درمان تشنج های ناشی از صرع…

با ۱۰ ویژگی باورنکردنی روغن نارگیل بر بدن انسان آَشنا شوید، از تاثیر در لاغری و سلامت قلبی و عروقی تا درمان تشنج های ناشی از صرع…

روغن نارگیل به طور گسترده و با عنوان “غذای فوق العاده” در بازار عرضه می‌شود.

ترکیب بی نظیر اسیدهای چرب در روغن نارگیل می‌تواند تأثیرات مثبتی بر سلامتی شما داشته باشد، از جمله کمک به کاهش چربی، بهبود سلامت قلب و تقویت عملکرد مغز باشد.

در این مقاله شواهد موجود در مورد ۱۰ مزیت ویژگی مفید روغن نارگیل مورد بحث قرار گرفته‌است.

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب سالم است

روغن نارگیل حاوی مقادیر بالای از برخی چربی‌های اشباع شده است. این چربی‌ها در مقایسه با سایر چربی‌های رژیم غذایی تأثیرات متفاوتی بر بدن دارند.

اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل می‌توانند بدن را به سوزاندن چربی کمک کنند و همچنین به سرعت انرژی بدن و مغز را تأمین می‌کنند. آ‌ن‌ها همچنین باعث افزایش کلسترول خوب HDL خون می‌شوند که این امر به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

بیش‌تر چربی‌های رژیم غذایی جز تری‌گلیسیرید با زنجیره طویلLCTs) ) طبقه‌بندی می‌شوند، در حالی که روغن نارگیل حاوی مقادیری از  تری‌گلیسیرید با زنجیره متوسط  (MCTs) است که دارای زنجیره‌های کوتاه‌تری هستند.

هنگامی که MCT مصرف می‌کنید، این مولکول‌ها  تمایل دارند مستقیما به سمت کبد بروند. بدن از این مولکول‌ها به عنوان منبع سریع انرژی استفاده می‌کند یا آ‌ن‌ها را به کتون تبدیل می‌کند.

کتون‌ها دارای فواید بسیاری برای مغز هستند، و محققان در حال مطالعه برروی کتون‌ها به عنوان، درمانی برای بیماری صرع، آلزایمر و سایر بیماری‌ها هستند.

خوردن نارگیل ممکن است دارای تاثیرات مثبت روی قلب باشد

نارگیل ماده غذایی غیر معمولی در جهان غرب محسوب می‌شود که مصرف کنندگان اصلی آن افراد آگاه هستند.

با این حال، در برخی از نقاط جهان، نارگیل – که سرشار از روغن نارگیل است – جزاصلی رژیم غذایی است که مردم برای نسل‌ها از آن استفاده کرده‌اند.

به عنوان مثال توكلائیان(Tokelauan)، مردمی كه در اقیانوس آرام جنوبی زندگی می‌كنند. طبق یک مطالعه در سال ۱۹۸۱ ، بیش از ۶۰٪ کالری خود را از نارگیل تامین می‌کردند.

محققان گزارش داده‎اند كه این افراد از سلامت بالایی برخوردارند و شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی در آن‌ها بسیار پایین است.

نمونه دیگر از مردمی که مقادیر زیادی نارگیل در رژیم غذایی خود دارند – در کنار غده‌های گیاهی(مانند سیب زمینی) ، میوه و ماهی – و میزان ابتلا به سکته مغزی یا بیماری‌های قلبی پایینی داشتند، جمعیت کیتاوان(Kitavan) در پاپوآ، گینه نو است.

MCT ها می‌توانند به چربی سوزی کمک کنند

چاقی یکی از بزرگترین مشکلات سلامت است که امروزه بر جهان غرب تأثیر می‌گذارد.

در حالی که برخی تصور می‌کنند چاقی فقط به میزان کالری دریافتی بدن بستگی دارد، اما منبع این کالری نیز مهم است. غذاهای مختلف، به طرق مختلف روی بدن و هورمون‌ها تأثیر می‌گذارند.

MCT های موجود در روغن نارگیل می‌توانند میزان سوختن کالری‌های بدن را در مقایسه با اسیدهای چرب با زنجیره طولانی تر، افزایش دهند.

یک مطالعه نشان داده‌است که مصرف میزان ۱۵ تا ۳۰ گرم MCT در روز، میزان سوختن انرژی بدن در ۲۴ ساعت را ۵ درصد افزایش می‌دهد.

با این حال، این مطالعات به طور اختصاصی اثرات روغن نارگیل را بررسی نکرده‌اند. آ‌ن‌ها اثرات MCT ها را بر سلامتی – به استثنای اسید لوریک – که تنها حدود ۱۴٪ از روغن نارگیل را تشکیل می‌دهند ، بررسی کرده‌اند.

در حال حاضر شواهد و مدارک مناسبی برای این ادعا وجود ندارد که خوردن روغن نارگیل به خودی خود باعث افزایش مقدار سوختن انرژی شخص می‌شود.

افراد باید در نظر داشته باشند که روغن نارگیل از کالری بسیار بالایی برخوردار است و در صورت مصرف زیاد، به راحتی می‌تواند منجر به افزایش وزن شود.

روغن نارگیل دارای اثرات ضد میکروبی است

اسید لوریک ۱۲-کربنه حدود ۵۰٪ اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل را تشکیل می‌دهد.

هنگامی که بدن اسید لوریک را هضم می‌کند، ماده ای به نام مونولورین (monolaurin) تشکیل می‌شود. هر دو اسید لوریک و مونولورین دارای خاصیت ضدمیکروبی هستند و می‌توانند پاتوژن‌های مضر مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها را از بین ببرند.

به عنوان مثال، مطالعات آزمایشگاهی نشان می‌دهد که این مواد می‌توانند به از بین بردن باکتری استافیلوکوکوس اورئوس Staphylococcus aureus))، که عامل عفونت‌های استاف است، و همچنین مخمر کاندیدا آلبیکنز (Candida albicans)، که معمولا عفونت‌های قارچی ناشی از آن است، کمک کنند.

شواهد دیگری نیز وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از روغن نارگیل به عنوان دهانشویه، طبق فرایند شستوشوی دهان با روغن (oil pulling) می‌تواند به بهداشت دهان و دندان کمک کند، گرچه محققان این شواهد را کافی نمی‌دانند.

همچنین هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد روغن نارگیل خطر ابتلا به سرماخوردگی یا سایر عفونت های داخلی را کاهش می‌دهد.

MCT ها می‌توانند گرسنگی را کاهش دهند

یکی از ویژگی‌های جالب MCT این است که می‌تواند گرسنگی را کاهش دهد.

این ویژگی ممکن است به نحوه سوخت و ساز چربی در بدن مربوط باشد، زیرا کتون‌ها می‌توانند سبب کاهش اشتهای فرد شوند.

در یک مطالعه، محققان مقادیر متفاوتی از MCT و LCT را به ۶ مرد سالم تغذیه کردند. مردانی که مقدار بیش تری MCT خورده بودند، روزانه کالری کم‌تری مصرف می‌کردند.

در مطالعه دیگری که بر روی ۱۴ مرد سالم انجام شده بود، گزارش داده شده که افرادی که بیش‌ترین میزان MCT را در صبحانه خورده بودند، در هنگام ناهار کالری کم‌تری مصرف می‌کردند.

این مطالعات اندک و دارای بازه زمانی بسیار کمی بوده اند. اگر این اثر در طولانی مدت ادامه داشته باشد، می‌تواند در طی چند سال منجر به کاهش وزن بدن شود.

اگرچه روغن نارگیل یکی از غنی‌ترین منابع طبیعی MCT ها است، اما هیچگونه مدرکی مبنی بر اینکه مصرف روغن نارگیل باعث کاهش اشتهای بیش‌تری در مقایسه با سایر انواع روغن‌ها می‌شود وجود ندارد.

در حقیقت، یک مطالعه گزارش داده است که روغن نارگیل نسبت به روغن MCT کم‌تر اشباع می باشد.

MCT ها ممکن است سبب کاهش تشنج شوند

محققان در حال مطالعه رژیم کتوژنیک (کربوهیدرات بسیار کم، چربی بسیار زیاد) برای درمان اختلالات مختلف هستند.

شناخته شده‌ترین کاربرد درمانی این رژیم درمانی،  در صرع مقاوم به دارو در کودکان است.

این رژیم غذایی بطور چشمگیری میزان تشنج در کودکان مبتلا به صرع را کاهش می‌دهد، حتی در افرادی که به درمان‌های چندگانه با داروهای مختلف پاسخ نداده‌اند، در حالی که محققان دلیل دقیق آن را نمی‌دانند.

کاهش جذب کربوهیدرات و افزایش چربی منجر به افزایش غلظت کتون‌ها در خون می‌شود.

از آن‌جایی که MCT های موجود در روغن نارگیل، به کبد منتقل می‌شوند و به کتون تبدیل می‌شوند، متخصصان مراقبت‌های بهداشتی ممکن است از یک رژیم کتوژنیک اصلاح شده که شامل MCT ها و مقدار سخاوتمندانه و بیش‌تری از کربوهیدرات‌ها است، برای القاء کتوزیس(افزایش کتون) و کمک به درمان صرع، استفاده کنند.

روغن نارگیل می‌تواند باعث افزایش کلسترول HDL شود

روغن نارگیل حاوی چربی‌های اشباع طبیعی است که باعث افزایش کلسترول HDL (کلسترول خوب) در بدن می‌شود و همچنین ممکن است به تبدیل کلسترول LDL (کلسترول بد) به شکلی که ضرر کم‌تری داشته باشد، کمک کنند.

با توجه به مکانیسم افزایش HDL ، بسیاری از متخصصان معتقدند که روغن نارگیل در مقایسه با بسیاری از چربی‌های دیگر، می‌تواند برای سلامت قلب مفید باشد.

در یک مطالعه که برروی ۴۰ زن انجام شده بود، روغن نارگیل در مقایسه با روغن سویا، باعث کاهش کلسترول تام و کلسترول LDL و در عین حال سبب افزایش HDL هم شده بود.

در یک مطالعه دیگر که بر روی ۱۱۶ فرد بزرگسال انجام گرفته بود، نشان داده شد که به دنبال بکارگیری یک برنامه رژیم غذایی که شامل روغن نارگیل بوده است، افزایش کلسترول HDL  در افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر، دیده شده است.

روغن نارگیل می‌تواند سبب محافظت از پوست، مو و دندان شود

روغن نارگیل کاربردهای بسیار زیادی دارد که ارتباطی با خوردن آن ندارند.

بسیاری از افراد برای بهبود سلامتی و بهبود ظاهر پوست و مو خود از آن برای اهداف زیبایی استفاده می‌کنند.

مطالعات نشان می‌دهند که روغن نارگیل می‌تواند سبب بهبود و افزایش رطوبت در پوست‌های خشک شود و همچنین می‌تواند علائم اگزما را کاهش دهد.

روغن نارگیل همچنین می‌تواند از موها در برابر آسیب ها محافظت کند. یک مطالعه نشان می‌دهد که ممکن است این روغن بتواند به عنوان یک ضد آفتاب ضعیف عمل کند و جلوی حدود ۲۰٪ از اشعه ماوراء بنفش خورشید را بگیرد.

شستوشوی دهان با روغن که شامل مالیدن روغن نارگیل در اطراف دهان مانند یک دهانشویه است، می‌تواند سبب نابودی برخی از باکتری‌های مضر در دهان شود که ممکن است به بهبود سلامت دندان کمک کند و بوی بد دهان را کاهش دهد، اگرچه به تحقیقات بیش‌تری نیاز است.

MCT ها می‌توانند عملکرد مغز را در بیماری آلزایمر تقویت کنند

بیماری آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل است. این بیماری معمولاً بیش‌تر افراد مسن را درگیر می‌کند.

در افراد مبتلا به آلزایمر، توانایی مغز در استفاده از گلوکز برای تامین انرژی کاهش پیدا می‌کند.

محققان پیشنهاد كرده‌اند كه كتون‌ها می‌توانند به عنوان یک منبع انرژی جایگزینی برای سلول‌های مغزی با عملکرد ناقص، محسوب شوند تا علائم بیماری آلزایمر را كاهش دهند.

نویسندگان یک مطالعه در سال ۲۰۰۶ گزارش داده‌اند كه مصرف MCT ها باعث بهبود عملکرد مغز، در افراد دارای شکل خفیف‌تر بیماری آلزایمر می‌شود.

با این حال، به تحقیقات بیش‌تری نیاز است، و همچنین شواهدی مبنی بر اینکه روغن نارگیل به بیماری آلزایمر کمک می‌کند، وجود ندارد.

روغن نارگیل ممکن است به کاهش چربی‌های مضر شکمی کمک کند

با توجه به اینکه برخی از اسیدهای چرب موجود در روغن نارگیل می‌توانند اشتها را کاهش دهند و باعث افزایش چربی سوزی شوند، شواهد نشان می‌دهند که می‌تواند به شما در کاهش وزن نیز کمک کنند.

چربی شکمی یا چربی احشایی، در حفره شکمی و در اطراف سایر اندام‌های بدن تجمع پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد که MCT ها در کاهش چربی به خصوص چربی شکمی در مقایسه با LCT ها مؤثرتر هستند.

چربی شکمی مضرترین نوع چربی است و با بسیاری از بیماری‌های مزمن ارتباط مستقیم ئدارد.

دور کمر شاخصی آسان و دقیق برای سنجش میزان چربی موجود در حفره شکمی است.

در یک مطالعه که بر روی ۴۰ زن مبتلا به چاقی شکمی انجام گرفته بود، افرادی که روزانه ۲ قاشق غذاخوری (۳۰ میلی لیتر) روغن نارگیل را مصرف کرده بودند، در طی ۱۲ هفته کاهش قابل توجهی در BMI و دور کمر خود داشتند.

در مطالعه دیگری که برروی ۲۰ مرد مبتلا به چاقی انجام گرفته بود، کاهش دور کمر به میزان ۱.۱ اینچ (۲.۸۶ سانتی متر) پس از ۴ هفته مصرف روزانه ۲ قاشق غذاخوری (۳۰ میلی لیتر) روغن نارگیل، مشاهده شد.

با این حال روغن نارگیل کالری بسیار بالایی است، بنابراین افراد باید به مقدار کم از آن استفاده کنند. جایگزینی روغن نارگیل با سایر روغن‌های پخت و پز، می‌تواند به کاهش وزن به میزان کمی کمک کند، اما با این حال شواهد ضد و نقیضی در این رابطه وجو دارد.

خط آخر

اگر قصد خرید روغن نارگیل را دارید، می‌توانید به صورت آنلاین آن را تهیه کنید همچنین این محصول در اکثر فروشگاه های مواد غذایی سالم نیز موجود است.

برای دستیابی به مزایای بالقوه سلامتی که در این مقاله ذکر شده است، حتما روغن نارگیل اولیه و دارای ناخالصی را به جای نسخه های تصفیه شده انتخاب کنید.

نتیجه گیری

روغن نارگیل دارای چربی‌های زیادی به نام تری‌گلیسیرید با زنجیره متوسط یا MCT است که در بدن به طور متفاوتی نسبت به سایر چربی‌ها آن‌ها را متابولیزه می‌کند. MCT ها عامل بسیاری از فواید روغن نارگیل برای بدن هستند.

جمعیت‌های زیادی در سراسر جهان برای نسل‌های متمادی است که به مقدار زیاد نارگیل مصرف می‌کنند، و مطالعات نشان داده است که این افراد از سلامت قلبی خوبی برخوردار هستند.

تحقیقات نشان داده‌اند که MCT ها می‌توانند میزان کالری سوخته شده در طی ۲۴ ساعت را تا ۵٪ افزایش دهند. با این حال ، در این تحقیقات ثابت نشده است  که روغن نارگیل نیز به خودی خود همان اثر را دارد.

استفاده از روغن نارگیل به عنوان دهانشویه می‌تواند به جلوگیری از ابتلا به عفونت های دهان کمک کند، اما محققان به شواهد بیش‌تری برای این ادعا نیاز دارند.

MCT ها می‌توانند اشتها را به میزان قابل توجهی کاهش دهند، در نتیجه ممکن است در طولانی مدت منجر به کاهش وزن بدن شود.

MCT های موجود در روغن نارگیل می‌توانند غلظت خونی کتون‌ها را در بدن افزایش دهند، که این ویژگی می‌تواند به کاهش تشنج در کودکان مبتلا به صرع کمک کند.

چندین مطالعه نشان داده‌اند که روغن نارگیل می‌تواند سطح کلسترول خوب یعنی HDL خون را افزایش دهد، که این امر با بهبود سلامت متابولیکی بدن و کاهش خطر بیماری‌های قلبی مرتبط است.

افراد می‌توانند روغن نارگیل را بر روی پوست ، مو و دندان خود بمالند. مطالعات نشان می‌دهد که این ماده می‌تواند به عنوان مرطوب کننده پوست، محافظت‌کننده در برابر آسیب‌های پوستی عمل کند و سلامت دهان را بهبود ببخشد.

مطالعات اولیه حاکی از آن است که MCT ها می‌توانند سطح کتون‌های خون را افزایش دهند، و انرژی لازم برای سلول‌های مغزی مبتلایان به آلزایمر را فراهم کنند و به تسکین علائم کمک کنند.

سرور جعفرگندمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *