انتشار این مقاله


بهبود برخی از نابینایی‌ها به دید صددرصدی با یک عمل جراحی!

CDC (مرکز پیشگیری از بیماری‌ها و کنترل  آن‌ها) تخمین می زند که تنها در سال ۲۰۱۰، دو میلیون و نیم از مرگ ها یا مراجعات به  اورژانس در آمریکا، مربوط به آسیب مغزی بوده است. این  آسیب می‌تواند صدمه شدیدی به دید بیمار زده و حتی گاها موجب کوری وی نیز شود. با این وجود، […]

CDC (مرکز پیشگیری از بیماری‌ها و کنترل  آن‌ها) تخمین می زند که تنها در سال ۲۰۱۰، دو میلیون و نیم از مرگ ها یا مراجعات به  اورژانس در آمریکا، مربوط به آسیب مغزی بوده است.

این  آسیب می‌تواند صدمه شدیدی به دید بیمار زده و حتی گاها موجب کوری وی نیز شود. با این وجود، امروزه محققان دریافته‌اند که بینایی افراد مبتلا به آسیب مغزی قابل بازیابی است. حتی آنان قادر به بازگردانی دید برخی از بیمارانی که قبل از آسیب وارده به مغزشان نیز دچار نابینایی بودند، هستند.

یک مطالعه کوچک توسط محققان  دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، موسسه چشم  Kresge در دانشگاه ایالتی وین در دیترویت  و موسسه چشم .L.V  پراساد در هند در مجله چشم پزشکی منتشر شد.این تحقیق شامل ۲۰ بیمار که تحت عمل جراحی برای سندرم ترسون، یک نوع خاص از خونریزی که بیشتر توسط آسیب مغزی ایجاد می شود، مانند برخورد فضایی بود. برخی از بیماران  این خونریزی را در هر دو چشم داشتند، در نتیجه  ۲۸ چشم برای مطالعه در اختیار قرار گرفت.

روش مورد استفاده برای بازگرداندن بینایی در این بیماران یک نوع ویترکتومی (تخلیه‌ی زجاجیه) است. عمل جراحی شامل حذف بافت ژله‌ای پشت عدسی چشم و جایگزین آن را با محلول سالین است.

بیماران به دو گروه تقسیم کردند که گروه اول عمل جراحی را حداکثر تا سه ماه پس از خونریزی و گروه دوم حداقل سه ماه پس از خونریزی  عمل جراحی را انجام داده بودند.

بهبود کامل از نابینایی به بینایی

فقط یک ماه پس از عمل جراحی، دید بیماران به طور متوسط از میانگین ۲۰/۱۲۹۰ به میانگین ۲۰/۴۰  بهبود یافتهبود. در عرض چند ماه، تقریبا تمام بیماران دید ۲۰/۲۰ (حد بینایی نرمال) داشتند.

محققان خاطر نشان کردند که فاصله‌ی زمانی بین آسیب و عمل جراحی، تاثیری در چگونگی بهبود دید بیمار ندارد.

این یک پیشرفت بسیار مهم است زیراکه اغلب عوامل بسیار مهم تری در هنگام وارد‌شدن آسیب وجود دارد که با مرگ و زندگی بیمار مرتبط است و باید زودتر از عمل جراحی برای بازگرداندن بینایی مورد توجه قرار گیرند.

این یک پیشرفت بسیار مهم است زیراکه اغلب عوامل بسیار مهم تری در هنگام وارد‌شدن آسیب وجود دارد که با مرگ و زندگی بیمار مرتبط است و باید زودتر از عمل جراحی برای بازگرداندن بینایی مورد توجه قرار گیرند.

راجندار اپته، از دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن بیان می دارد : دانستن این امر که چه مقدار می‌توان برای انجام عمل جراحی از زمان آسیب، بدون اثر منفی بر روی دید،  فاصله گرفت، برای ما بسیار با اهمیت است.

این تحقیقات می‌تواند اثر بسیار شگفتی بر روی آن آمار وحشتناک داشته و سالانه برای میلیون ها نفر ایجاد امید کند.

محمد مولودی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید