انتشار این مقاله


آیا جراحی‌های اطفال، دروازه‌ای برای سوء استفاده از مواد مخدر می‌باشد؟

کودکان در اعتیاد به مواد مخدر نسبت به بزرگسالان، بیشتر آسیب پذیر هستند.

ایالات متحده‌ی آمریکا در معرض اپیدمی مهمی قرار گرفته است. تحقیقات جدید به بررسی اینکه چگونه کودکانی که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند در دام سوء استفاده از مواد مخدر می‌افتند پرداخته است.

در تمام گروه‌های سنی، نسخه‌های استفاده از مواد مخدر از دهه‌ی ۱۹۹۰ به طور پیوسته رو به افزایش است. همین عامل به نوبه‌ی خود منجر به افزایش وابستگی به اپیات‌ها و در نتیجه مرگ و میر مرتبط با مواد مخدر و استفاده از هروئین شده است.

بین سال‌های ۱۹۹۷ و ۲۰۱۲، مصرف مواد مخدر در نوجوانان ۱۷۶ درصد و مصرف هروئین ۱۶۱ درصد افزایش یافته است.

به دنبال عمل جراحی، استفاده از مواد مخدر برای تسکین درد بسیار مفید است. برای بسیاری از مردم، این اولین برخورد آن‌ها با مواد مخدر است. در واقع، تحقیقات نشان داده است که مدیریت درد پس از عمل جراحی، یک عامل خطر مهمی برای مصرف طولانی مدت مواد مخدر در بزرگسالان محسوب می‌شود.

ضد دردهای مخدر در نوجوانان و جوانان

میزان تجویز مواد مخدر بعد از عمل جراحی به طور گسترده‌ای در بزرگسالان و کودکان متفاوت است. در برخی موارد، حتی بعد از اقدامات جزئی، مقدار دوزهای بیشتری تجویز می‌شود. اگرچه کودکان در اعتیاد به مواد مخدر نسبت به بزرگسالان بیشتر آسیب پذیر هستند، اما احتمال استفاده‌ی آن‌ها از داروهای تجویزی پس از عمل جراحی بسیار کم می‌باشد.


مقاله‌ی مرتبط: اعتیاد و تاثیر آن بر مغز


یک مطالعه‌ی جدید که در ژورنال Pediatrics منتشر شده است، همین موضوع مورد بحث ما را مطرح کرده است. همانطور که نویسندگان این مطالعه توضیح می‌دهند:

مطالعه‌ی ما اولین بررسی می‌باشد که در آن محققان پس از عمل جراحی در گروه سنی بزرگسال و نوجوان، خطرات استفاده از اپیات‌ها را ارزیابی کردند.

محققان یک مطالعه‌ی پس‌نگر انجام دادند که شامل ۶۳۷ هزار و ۸۸ بیمار جراحی شده مابین سن ۱۳ تا ۲۱ سال بود. هیچکدام از آن‌ها قبل از عمل جراحیشان ضد درد مخدری مصرف نکرده بودند.

این گروه با ۳ میلیون نمونه‌ی کنترل شده ۱۳ تا ۲۱ ساله که جراحی نداشته‌اند، مقایسه شده‌اند.

استفاده‌ی مداوم از ضد دردهای مخدر

این تیم درصدی از بیماران جراحی شده‌ای را مورد بررسی قرار داد که فکر می‌کردند مصرف طولانی مدت اپیات‌ها مورد نیازشان می‌باشد و مدت‌ها پس از جراحی‌شان مصرف این مواد را ادامه داده بودند. در این وضعیت، اعتیاد به اپیات‌ها این گونه توصیف می‌شود:

استفاده‌ی مدام از مواد مخدر با مصرف یک یا چند نسخه بیشتر از آن‌ها علاوه بر نسخه‌ی تجویزی، بین ۹۰ تا ۱۸۰ روز پس از عمل جراحی.

در گروه افراد جراحی شده، اعتیاد به مصرف مواد مخدر ۴.۸ درصد از بیماران را در مقایسه با ۰.۱ درصد گروه شاهد شامل می‌شد.

بسته به نوع عمل جراحی که شده بود، درصد افرادی که به مصرف مواد مخدر ادامه دادند متفاوت بود. کمترین میزان مصرف پس از ارکیوپکسی، عمل جراحی برای پایین آوردن بیضه (۷/۲ درصد) و بالاترین مورد بعد از کولکتومی، عمل جراحی برای حذف بخشی از روده (۱۵/۲ درصد) مشاهده شد.


مقاله‌ی مرتبط: سازمان غذا و دارو نخستین دستگاهِ درمان اعتیاد اپیوئیدی را تائید کرد!


تحقیقات بیشتری برای درک دلیل این تفاوت بزرگ بین روش‌های جراحی مورد نیاز است.

از عوامل دیگری که باعث افزایش احتمال استفاده از مواد مخدر شده بود عبارتند از: سن (کودکان و افراد مسن بیشتر در معرض خطرند) و جنس (زنان بیشتر در معرض خطر هستند).

به گفته‌ی محققان:

این یافته‌ها موجب فزونی نگرانی می‌شود چراکه قرار گرفتن در معرض مواد مخدر برای مدیریت درد بعد از عمل جراحی، ممکن است با استفاده از آن در دراز مدت برای تعداد قابل توجهی از نوجوانان و بزرگسالان همراه باشد.

آن‌ها همچنان در ادامه می‌افزایند:

استفاده‌ی طولانی مدت از مواد مخدر در افراد بالغ و بزرگسالان هم خود و هم محیط اطرافشان را در معرض خطر بیشتری قرار می‌دهد.

زمینه‌های نگران کننده و کارهای لازم برای اجرا در آینده

بیشتر این نگرانی‌ها مربوط به این واقعیت است که در حال حاضر استفاده از مواد مخدر در افراد نوجوان رو به افزایش است و اختلالات مصرف این مواد در سن ۳۵ سالگی دیده شده است. به طور مشابه، اکثر سالمندان نیز از این مواد استفاده می‌کنند.

در مجموع، یافته‌های جمع آوری شده از این دو گروه (نوجوانان و بزرگسالان) وضعیت افراد جامعه را هویدا می‌سازد. محققان این مقاله می‌افزایند:

صرفنظر از سن، مصرف طولانی مدت مواد مخدر پس از تجویز داروهای ضد درد مخدر در هر جمعیت عمومی و افرادی که به تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند لازم و ضروری می‌باشد.

همانطوری که گفته شد، با توجه به سن در افراد جوان، خطر وابستگیِ دراز مدت در استفاده از مواد مخدر نسبتا بیشتر است. این یافته‌ها لزوم جمع آوری راهکارهای لازم در مورد دستورالعمل‌های مدیریت درد در کودکان را تاکید می‌کند.

محققان معتقدند شناسایی افرادی که بیشترین خطر وابستگی به مصرف مواد مخدر را دارند، می‌تواند در این زمینه چاره‌ساز باشد. آن‌ها همچنین توصیه می‌کنند که با توجه به این که روش‌های جایگزین ضد درد در دسترس هستند، برخورد با این گونه ضددردهای مخدر باید به حداقل برسد.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید