انتشار این مقاله


خشکی پوست در زمستان و راه‌های درمان آن

در زمستان که رطوبت هوا کاهش می‌یابد، چگونه خشکی پوست را درمان کنیم؟

ممکن است مراقبت مناسب از پوست، حتی در زمانی که شما در بهترین شرایط هستید، برای شما چالش‌برانگیز باشد. اما در زمستان که هوا سرد شده و رطوبت هوا کاهش می‌یابد، مرطوب نگه‌داشتن پوست سخت‌تر از پیش می‌شود. بنابراین پوست شما برای برای مرطوب ماندن، نداشتن خارش و ترک‌خوردگی نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارد.

علت خشکی پوست

زمانی که پوست شما به اندازه کافی چربی محافظت‌کننده نداشته باشد، رطوبت آن خارج می‌شود. و در نتیجه زمانی که لایه‌ی خارجی پوست شما آب کافی نداشته باشد، خشک می شود. این پدیده در زمستان، به علت کاهش رطوبت محیط، تشدید می‌شود. از دیگر عوامل خشکی پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده بیش از حد از آب داغ و صابون
  • قرار گیری در معرض مواد شیمیایی مخرب
  • بعضی بیماری‌های پوستی
  • افزایش سن

پوست خشک چه مشکلاتی می‌تواند به‌وجود آورد؟

پوست خشک به تنهایی مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ اما می‌تواند با مشکلاتی مرتبط باشد که زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند. پوست خشک می‌تواند منجر به اتفاقات زیر شود:

  • خارش
  • ضخیم‌شدن مناطقی از پوست
  • ترک‌های دردناک پوستی
  • درماتیت، که می‌تواند شامل قرمزی، التهاب و پوسته‌پوسته شدن پوست باشد.
  • اگزما، که می‌تواند به صورت لکه‌های گرد قرمز، پوسته‌پوسته و خارش‌دار ظاهر شود.\
  • عفونت‌های باکتریایی

چگونه می‌توان خشکی پوست را درمان کرد؟

اولین قدم، شناسایی علت خشکی پوست است. هوای خشک زمستانی، شایع‌ترین علت خشکی پوست است. اما در صورتی که پوست شما به صورت کلی خشک است، بهتر است با پزشک درباره علل احتمالی آن صحبت کنید. پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید چرا پوست شما خشک است و چگونه می‌توان آن را درمان کرد. در ادامه، به راهکارهایی اشاره می‌کنیم که می‌توانند به شما برای درمان خشکی پوست کمک کنند:

از آب داغ کمتری استفاده کنید

زمانی که می‌خواهید دوباره رطوبت را به پوست خود بازگردانید، شاید بنظر برسد که با غرق کردن پوست خود در آب فراوان به آن کمک کرده‌اید؛ اما در واقع آب می‌تواند پوست خشک را حتی بدتر کند؛ به خصوص اگر از آب داغ همراه با صابون استفاده کنید.

بنابراین تلاش کنید تا حدود ۱۰ دقیقه حمام خود را کوتاه‌تر کرده و از آب گرم به‌جای داغ استفاده کنید.

از حداقل صابون ممکن استفاده کنید

استفاده زیاد از صابون و ضدعفونی‌کننده‌های دست می‌تواند موجب خشکی پوست شود. بنابراین تنها زمانی از صابون استفاده کنید که نیاز دارید. هم‌چنین تنها در جاهایی که صابون نیاز دارد، از آن استفاده کنید؛ مثل زیربغل، کشاله ران و کف پا. در هنگام انتخاب صابون، از نمونه‌های ملایم و غیرعطری استفاده کنید تا کمتر پوست شما را خشک کنند.

از مرطوب‌کننده استفاده کنید

مهم‌ترین سلاح درمان خشکی پوست، مرطوب کردن پوست است. مرطوب‌کننده مناسب به شما کمک می‌کند تا از خشکی پوست پیشگیری و آن را درمان کنید. ۴نوع مرطوب‌کننده بدون نسخه داریم.

پمادهای مرطوب‌کننده بیشترین اثر مرطوب‌کنندگی را بر پوست شما دارند. اما گاهی ممکن است به شما حس چربی بدهند. وازلین یکی از مثال‌های این پمادهای مرطوب‌کننده است.

روغن‌های مرطوب‌کننده کمتر از پمادها حس چربی به شما می‌دهند و در عین‌حال برای درمان خشکی پوست اثربخش هستند. از مثال‌های آن می‌توان به روغن بچه، روغن معدنی و روغن حمام اشاره کرد.

کرم‌های مرطوب‌کننده پرطرفدارترین مرطوب‌کننده‌ها هستند؛ زیرا به‌خوبی از پوست جذب می‌شوند. کرم‌های دست از این دسته هستند.

لوسیون‌های مرطوب‌کننده به‌طور کل حس چربی کمتری در فرد ایجاد می‌کنند. اما نسبت به دیگر مرطوب‌کننده‌ها، اثر کمتری دارند؛ زیرا درون خود مقادیر زیادی الکل دارند.

پس از اینکه دست‌های خود را شستید، به‌خوبی آن‌ها را خشک کرده، سپس پماد، روغن، کرم یا لوسیون مرطوب‌کننده را بر آن‌ها بمالید. استفاده از مرطوب‌کننده بلافاصله پس از شستن دست‌ها بیشترین جذب را در پوست خواهند‌داشت.

سخن آخر

درصورتی که این نکات برای بازگرداندن رطوبت به پوست شما کافی نبود، به پزشک پوست و مو مراجعه کنید. پزشک می‌تواند علت خشکی شما را شناسایی کرده و راهکارهای مناسب برای درمان آن را به شما بدهد.

نیلوفر طبسی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید