انتشار این مقاله


کدام ویتامین‌ها برای زیبایی صورت و پوست الزامی هستند؟

بسیاری از ویتامین‌ها برای ایجاد ظاهری سالم و زیبا مورد نیاز هستند. بخش عمده‌ای از این مواد شامل ویتامین‌های A، C، E و مجموعه ویتامین‌های B می‌باشد. اما کدام یک از موارد بالا از اولویت بیشتر و اهمیت بالاتری برخوردار است؟ در واقع نیاز بدنتان به ویتامین های ذکر شده به طور عمده وابستگی به […]

بسیاری از ویتامین‌ها برای ایجاد ظاهری سالم و زیبا مورد نیاز هستند. بخش عمده‌ای از این مواد شامل ویتامین‌های A، C، E و مجموعه ویتامین‌های B می‌باشد. اما کدام یک از موارد بالا از اولویت بیشتر و اهمیت بالاتری برخوردار است؟ در واقع نیاز بدنتان به ویتامین های ذکر شده به طور عمده وابستگی به نوع رژیم غذایی و همچنین بیماری‌های پوستی احتمالیتان خواهد داشت.

ویتامین A

ویتامین A توانایی بهبود بسیاری از ناراحتی‌های پوستی را داراست. بطور مثال ویتامین A در نرم کردن پوست‌های خشک و همچنین کاهش چروکیدگی و آکنه‌های پوستی بسیار موثر خواهد بود. تاثیر عمده این ویتامین مرتبط با فرم اسیدی آن بنام «رتینول» خواهد بود. لازم به ذکر است این ماده نباید توسط خانم‌های باردار و همچنین خانم‌هایی با برنامه بارداری مورد استفاده قرار بگیرد. این دارو‌ها می‌توانند عوارض جانبی فراوانی را موجب شوند. از جمله این موارد، حساسیت به نور می‌باشد. مقدار نهایی تحمل این ماده برای بدن انسان برابر با ۱۰۰۰۰ واحد جهانی یا IU می‌باشد.

ویتامین‌های C و E

ویتامین‌های C و E بطور عمده با یکدیگر فعالیت می‌کنند؛ به همین دلیل بندرت به تنهایی تجویز می‌شوند. این دو ویتامین به کمک یکدیگر موجب کاهش اثرات مضر اشعه خوردشید به میزان دو برابر اثر یکدیگر به تنهایی می‌گردند. نتایج این پژوهش در سال ۲۰۰۳ در ژورنال علمی آکادمی آمریکایی پوست منتشر شد. ویتامین‌های C و E هر دو دارای فعالیت‌های آنتی‌اکسیدانی بوده و موجب کاهش اثرات سوء رادیکال‌های آزاد بر روی اجزای بافتی از جمله الیاف کلاژن می‌شوند. این ویتامین‌ها می‌توانند بطور موضعی و یا خوراکی دریافت گردند. در نظر داشته باشید که ممکن است ماه‌ها زمان برای مشاهده اثرات دریافت موضعی ویتامین در صورت دریافت آن بوسیله کرم‌ها، نیاز باشد. دوز ماکسیمم برای ویتامین C، ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز است. این مقدار برای ویتامین E برابر با ۱۰۰۰ میلی‌گرم خواهد بود.

کمپلکس ویتامین‌های B

کمپلکس ویتامین‌های B یا B کمپلکس، شامل ویتامین‌های B1، B2، B3، B5، B6 و B12 می‌باشد.
B1 موجب بهبود جریان خون و ظاهر پوست می‌گردد. کمبود این ویتامین می‌تواند موجب افسردگی و کج خلقی شود. B2 برای رشد طبیعی سلولی مورد نیاز است. کمبود ویتامین B2 شامل نشانه‌هایی از جمله ترک لب ها خواهد بود. B3 موجب اکسیژن‌رسانی به پوست می‌گردد. ویتامین B5 سبب کاهش سطح کلسترول شده و قدرت دفاعی بدن در برابر عوامل عفونی را افزایش خواهد داد. B6 سبب کاهش پف صورت می‌گردد و در نهایت B12 در حفظ گلبول‌های قرمز سالم و در نتیجه رنگی پوستی شاداب‌تر و بهتر کمک بسزایی می‌کند.

کدام یک بهتر است؟

تمامی ویتامین‌های نام برده شده برای سلامت پوست الزامی هستند. اما شما بطور عمده به یک یا دو مورد از آن‌ها برای رفع مشکلات پوستی خود نیاز خواهید داشت. برای مثال در صورتی که مشکل اصلی پوست شما چروکیدگی است، چاره کارتان استفاده از رتینول (ویتامین A) خواهد بود. در مثالی دیگر در صورتی که از آسیب‌های پوستی ناشی از آفتاب رنج می‌برید، پیشنهاد ما به شما استفاده از ویتامین‌های C و E خواهد بود. در نهایت در صورتی که از لب‌های ترک خورده رنج می‌برید از ویتامین‌های B استفاده کنید.

منبع: Livestrong

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *