انتشار این مقاله


شکر یا شیرین‌کننده‌های بدون کالری؟ کدام‌یک از چاقی جلوگیری می‌کنند؟

بر اساس مطالعات جدید، انواع مختلف شیرین‌کننده‌ها اعم از شکر، شیرین‌کننده‌های مصنوعی یا شیرین‌کننده‌های طبیعی بدون کالری تأثیری در متوسط کالری دریافتی روزانه‌ی شما نخواهند‌داشت. در این بررسی ۳۰ مرد سالم ۲۱ تا ۵۰ ساله هر کدام ۴ بار به یک درمانگاه مراجعه‌کردند. هر بار صبحانه‌ی یکسانی خوردند و پس از آن نوشیدنی حاوی یکی […]

بر اساس مطالعات جدید، انواع مختلف شیرین‌کننده‌ها اعم از شکر، شیرین‌کننده‌های مصنوعی یا شیرین‌کننده‌های طبیعی بدون کالری تأثیری در متوسط کالری دریافتی روزانه‌ی شما نخواهند‌داشت.

در این بررسی ۳۰ مرد سالم ۲۱ تا ۵۰ ساله هر کدام ۴ بار به یک درمانگاه مراجعه‌کردند. هر بار صبحانه‌ی یکسانی خوردند و پس از آن نوشیدنی حاوی یکی از چهار نوع شیرین‌کننده‌ی شکر (سوکرز)، شیرین‌کننده‌ی مصنوعی (آسپارتام) یا شیرین‌کننده‌های طبیعی بدون کالری حاصل از گیاه استویا (Stevia) یا میوه‌ی مانک (Monk Fruit) مصرف کردند.

هنگام صرف ناهار به آن‌ها گفته‌شد تا سیری کامل به خوردن ادامه‌دهند. سپس مواد غذایی که در طول روز مصرف کردند را یادداشت نمودند تا بدین طریق میزان کالری مصرفی روزانه‌ی خود را محاسبه کنند. پژوهشگران مشاهده کردند، صرف نظر از نوع شیرین‌کننده‌ای که در نوشیدنی شرکت‌کنندگان در صبحانه استفاده‌کردند، آن‌ها تقریباً همان مقدار کالری را تا پایان روز مصرف کرده‌بودند (حدود ۲۳۰۰ کالری). در واقع شرکت‌کنندگان زمانی که از نوشیدنی بدون کالری استفاده‌کرده‌بودند، بیشتر ناهار می‌خوردند.

دکتر Siew Ling Tay، که از پژوهشگران بررسی و عضو آژانس علم، فناوری و تحقیقات در سنگاپور (A*STAR) است، بیان می‌دارد:

در این بررسی انرژی ذخیره‌شده به وسیله‌ی جایگزینی شکر با شیرین‌کننده‌های بدون ارزش غذایی به کلی در وعده‌های غذایی بعدی جبران‌شد.

علاوه بر این، طبق یافته‌های این بررسی با وجود آن‌ که شرکت‌کنندگان اندکی بعد از مصرف نوشیدنی با شکر واقعی در صبحانه افزایش قند خون بیشتری را تجربه کردند اما افزایش سطح قند خون پس از صرف ناهار هنگامی که از نوشیدنی‌های بدون کالری استفاده‌می‌کردند بسیار بالاتر بود. در نتیجه متوسط قند خون برای تمام گروه‌ها حین یک دوره‌ی ۳ ساعته پیش و پس از ناهار یکسان بود.

محققان به این نکته اشاره کردند که این مطالعه کوچک و محدود بوده و هر شیرین‌کننده فقط به مدت یک روز امتحان شده‌است. مطالعات بیشتری جهت تعیین اثرات دراز مدت آن‌ها بر وزن و میزان قند خون افراد مورد نیاز است.

این بررسی در شماره‌ی بعدی نشریه‌ی بین‌المللی چاقی (International Journal of Obesity) منتشر خواهد شد.

روح اله سیفی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *