انتشار این مقاله


گروه‌ درمانی چیست؟ با فواید گروه درمانی آشنا شوید

در این مقاله در مورد گروه درمانی، اصول گروه درمانی، اثربخشی گروه درمانی در اختلالات روان و مزایای گروه درمانی بحث خواهیم کرد. گروه درمانی یکی از تکنیک های روان درمانی است. به این ترتیب که یک یا چند درمانگر همزمان با گروهی از بیماران کار می کنند. این نوع درمان به طور گسترده در […]

در این مقاله در مورد گروه درمانی، اصول گروه درمانی، اثربخشی گروه درمانی در اختلالات روان و مزایای گروه درمانی بحث خواهیم کرد.

گروه درمانی یکی از تکنیک های روان درمانی است. به این ترتیب که یک یا چند درمانگر همزمان با گروهی از بیماران کار می کنند. این نوع درمان به طور گسترده در مراکز مختلفی از جمله مراکز روانشناسی خصوصی، بیمارستان ها، کلینیک های بهداشت روان ارائه می‌شود. گروه درمانی ممکن است گاهی اوقات به تنهایی مورد استفاده قرار بگیرد. اما معمولاً در یک برنامه جامع درمانی، که شامل درمان فردی و دارو نیز است، ادغام می شود.

اصول گروه درمانی

در تئوری و تمرین روان درمانی گروهی، ایروین دی. یالوم با تحلیل گزارشات شخصی افرادی که در این جلسات مشارکت داشته اند، اصول کلیدی روان درمانی گروهی را اینگونه شرح می‌دهد:

القای امید

در این گروه ها هر یک از اعضا در مراحل مختلف روند درمان هستند. دیدن افرادی که مشغول مقابله یا بهبودی هستند ، در ابتدای روند به افراد امید می دهد.

جهانی بودن

عضویت در گروهی از افراد که تجربیات یکسانی دارند ، به افراد کمک می کند تا ببینند مشکلات و شرایطی که بر زندگی آنها حاکم است، جهانی است و تنها نیستند.

اشتراک اطلاعات

اعضای گروه می توانند با به اشتراک گذاری اطلاعات، به یکدیگر کمک کنند.

نوع دوستی در گروه درمانی

اعضای گروه می توانند نقاط قوت خود را به اشتراک بگذارند و به دیگران در گروه کمک کنند. این می تواند باعث افزایش عزت نفس و اعتماد به نفس افراد شرکت کننده شود.

تکرار اصولی ارزش های خانواده

گروه درمانی از جهاتی شبیه خانواده است. در داخل گروه، هر یک از اعضا می توانند بررسی کنند که چگونه تجارب کودکی در شخصیت و رفتارها نقش داشته است. آنها همچنین می توانند یاد بگیرند که از رفتارهای نامناسب و مخرب در زندگی واقعی جلوگیری کنند.

توسعه تکنیک های اجتماعی شدن

مجموعه گروهی مکان مناسبی برای تمرین رفتارهای جدید است. برخوردها مناسب و حمایتی است و به اعضای گروه امکان می دهد بدون ترس از شکست آزمایش کنند.

رفتار تقلیدی

افراد می توانند رفتار سایر اعضای گروه را الگوبرداری کنند یا رفتار درمانگر را مشاهده و تقلید کنند.

تعامل بین فردی

با تعامل با افراد دیگر و دریافت بازخورد از گروه و درمانگر ، اعضای گروه می توانند درک بیشتری از خود و رفتار خود کسب کنند.

انسجام گروهی

از آنجا که گروه در یک هدف مشترک متحد هستند، اعضا احساس تعلق و پذیرش را به دست می آورند.

پاکسازی روحی در گروه درمانی

به اشتراک گذاشتن احساسات و تجربیات با گروهی از افراد می تواند به تسکین درد، گناه یا استرس کمک کند.

عوامل وجودی

همزمان با اینکه حضور در یک گروه، از فرد پشتیبانی و او را برای تصمیم گیری راهنمایی می‌کند، به اعضا این بینش را می‌دهد که آنها مسئول زندگی، اقدامات و انتخاب های خودشان هستند.

روش کار گروه درمانی

گروه ها می توانند گروه های کوچک سه یا چهار نفره باشند، اما جلسات گروه درمانی اغلب حدوداً هشت تا دوازده نفره هستند. (اگرچه امکان شرکت کنندگان بیشتر نیز وجود دارد). جلسات درمان، به طور معمول بصورت جلسات ۱-۲ ساعته، یکی دوبار در هفته یا بیشتر برگزار می‌شود.

طبق نظر اود مانور، نویسنده کتابچه راهنمای روان درمانی، حداقل تعداد جلسات گروه درمانی معمولاً حدود شش جلسه است اما بهتر است جلسات متداول در طول یک سال برای مددجویان تشکیل شود. مانور همچنین خاطرنشان می کند که این جلسات ممکن است باز یا بسته باشد. در جلسات باز یا آزاد، شرکت کنندگان جدید در هر زمان می‌توانند به گروه بپیوندند. در حالی که در یک گروه بسته، فقط اعضای گروه اصلی می‌توانند در جلسات شرکت کنند.

بنابراین یک جلسه گروه درمانی معمولی چگونه است؟ در بسیاری از موارد، این گروه در اتاقی که صندلی ها دایره‌وار کنار هم چیده شده اند، برگزار می‌شود تا اعضا همدیگر را ببینند. ممکن است در آغاز جلسه اعضای گروه خود را معرفی کنند و دلیل حضور خود در گروه درمانی را توضیح دهند. یا ممکن است تجربیات و پیشرفت خود از جلسه آخر تا آن روز به اشتراک بگذارند.

شیوه برگزاری جلسه و فنون گروه درمانی تا حد زیادی به اهداف گروه و شیوه درمان بستگی دارد. برخی از درمانگران ممکن است یک شیوه گفتگوی آزاد را ترجیح دهند. بحثی که هر یک از اعضا به اندازه تجربیات و اطلاعات خود در آن شرکت می کند. در عوض سایر درمانگران برای هر جلسه برنامه خاصی دارند که ممکن است شامل تمرین مهارت های جدید با سایر اعضای گروه باشد.

گروه درمانی-روش کار
روش کار در گروه درمانی

اثر بخشی گروه درمانی

گروه درمانی می تواند برای افسردگی مؤثر باشد. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، محققان افراد مبتلا به افسردگی را تحت درمان گروهی شناختی-رفتاری قرار دادند و دریافتند که ۴۴٪ از بیماران پیشرفت و بهبود قابل توجهی داشته اند. اما ریزش تعداد شرکت کنندگان برای درمان گروهی بالا بود، طوریکه تقریبا یک نفر از هر پنج نفر طی دوره درمان از گروه خارج شد.

مقاله ای که توسط انجمن روانشناسی آمریکا منتشر شده حاکی از آن است که گروه درمانی معیارهای اثربخشی تعیین شده توسط انجمن روانشناسی بالینی (بخش ۱۲ APA) را برای اختلال هراس ، اختلال دوقطبی ، اختلال وسواس-اجباری ، هراس اجتماعی و سوءاستفاده مواد مخدر پر می کند و برای درمان این طیف اختلالات نیز کاربردی است.

مزایای گروه درمانی

مزایای اصلی گروه درمانی شامل موارد زیر است.

حمایت و پشتیبانی

گروه درمانی به افراد این امکان را می دهد تا حمایت و تشویق اعضای دیگر گروه را دریافت کنند. افراد شرکت کننده در این گروه می توانند ببینند که دیگران در حال گذر از همان شرایط هستند که این امر به آنها کمک می کند احساس تنهایی کمتری کنند.

الگوپذیری

اعضای موفق گروه می توانند به عنوان الگو، نقش مهمی در پیشرفت سایر اعضا ایفا کنند. با مشاهده فردی که در مواجهه با یک مشکل، موفق بوده است، اعضای دیگر گروه امید به بهبودی بالا می‌رود. با پیشرفت هر شخص، آن فرد به نوبه خود می تواند به عنوان یک الگو و پشتیبان سایرین باشد و همین می تواند به تقویت اعتماد به نفس و موفقیت مددجویان کمک کند.

مقرون به صرفه بودن

از لحاظ هزینه و زمان، گروه درمانی اغلب بسیار مقرون به صرفه است. درمانگر می‌تواند به جای تمرکز روی یک مددجو در یک زمان، وقت خود را به یک گروه بسیار بزرگتر از مردم اختصاص دهد.

محیط امن و دوستانه گروه درمانی

گروه درمانی یک سرپناه امن برای مددجویان فراهم می‌کند. این ساختار به افراد اجازه می دهد تا رفتارها و اقدامات را در محیط امن و حمایتگر گروه انجام دهند.

امکان ارزیابی بهتر

با کار در یک گروه، درمانگر می تواند نحوه تعامل هر فرد با دیگران و واکنش او در موقعیت‌های اجتماعی مختلف را ببیند و بررسی کند. با استفاده از این اطلاعات، درمانگر می‌تواند بازخورد ارزشمندی را برای هر مددجو ارائه دهد.

دکتر عفت معرفت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید