انتشار این مقاله


بیماری روزئولا یا گل سرخ چیست

روزئولا ، که به ندرت با عنوان “بیماری ششم” شناخته می شود ، یک بیماری مسری ناشی از ویروس است که به صورت تب و به دنبال آن بثورات پوستی ظاهر می‌شود. این عفونت معمولاً خطرناک نیست و به طور معمول کودکان بین ۶ ماه تا ۲ سال را مبتلا می کند. روزئولا آنقدر شایع […]

روزئولا ، که به ندرت با عنوان “بیماری ششم” شناخته می شود ، یک بیماری مسری ناشی از ویروس است که به صورت تب و به دنبال آن بثورات پوستی ظاهر می‌شود.

این عفونت معمولاً خطرناک نیست و به طور معمول کودکان بین ۶ ماه تا ۲ سال را مبتلا می کند.

روزئولا آنقدر شایع است که بیشتر بچه ها تا زمانی که به سن مهد کودک می رسند ، آن را می‌گیرند.در ادامه در مورد نحوه شناسایی و درمان روزئولا اطلاعات بیشتری خواهیم یافت.

علائم

شایع ترین علائم روزئولا یک تب ناگهانی و شدید و به دنبال آن بثورات پوستی است. اگر دمای بدن کودک شما بین ۱۰۲ تا ۱۰۵ درجه فارنهایت (۳۸.۸-۴۰.۵ درجه سانتیگراد) باشد ، تب او بالا در نظر گرفته می شود.

تب معمولاً ۳-۷ روز طول می کشد. بثورات بعد از از بین رفتن تب ، معمولاً در طی ۱۲ تا ۲۴ ساعت مشاهده می شود. بثورات پوستی صورتی رنگ است و ممکن است صاف یا برجسته باشد. معمولاً از روی شکم شروع می شود و سپس به صورت ، بازوها و پاها پخش می شود. این بثورات برجسته نشانگر این است که ویروس در پایان دوره خود است.

سایر علائم رزوئولا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • تحریک پذیری
  • تورم پلک
  • درد گوش
  • کاهش اشتها
  • تورم غدد
  • اسهال خفیف
  • گلو درد یا سرفه خفیف
  • تشنج ، که به دلیل تب بالا اتفاق می افتد.

از زمانی که کودک در معرض ویروس قرار‌ می‌گیرد ، می تواند ۵ تا ۱۵ روز تا بروز علائم طول بکشد. برخی از کودکان نیز ویروس را دارند اما علائم قابل توجهی را تجربه نمی کنند.

روزئولا و سرخک

برخی افراد بثورات پوستی روزئولا را با بثورات پوستی سرخک اشتباه می گیرند. با این حال ، این بثورات کاملاً با یکدیگر متفاوت است. 

بثورات سرخک قرمز یا قهوه ای مایل به قرمز است. معمولاً از روی صورت شروع می شود و به پایین پیشروی می کند ، درنهایت کل بدن را با لکه های برجستگی می‌پوشاند.

بثورات گل سرخ به رنگ صورتی یا “گلگون” است و قبل از پخش شدن روی صورت ، بازوها و پاها از روی شکم شروع می شود. 

وضع عمومی کودکان مبتلا به گل سرخ به طور معمول با ظاهر شدن بثورات بهتر می‌شود. با این حال ، کودک مبتلا به سرخک ممکن است در حالی که بثورات را تجربه می کند ، هنوز هم احساس بیماری کند.

دوره انکوباسیون روزئولا حدود ۱۴ روز است. این بدان معناست که کودک مبتلا به روزئولا که هنوز علائمی ایجاد نکرده است می تواند به راحتی عفونت را به کودک دیگری منتقل کند. 

شیوع روزئولا در هر زمان از سال می تواند رخ دهد.

روزئولا در بزرگسالان

روزئولا در بزرگسالان با وجود نادر بودن در صورتیکه شخص در کودکی به آن مبتلا نشده باشد می‌تواند دیده شود.

این عفونت در بزرگسالان معمولا خفیف‌تر است ما می‌تواند به کودکان منتقل شود.

چه زمانی مراجعه به دکتر ضروری است؟

در صورت مشاهده موارد زیر با پزشک فرزندتان تماس بگیرید:

  • تب بالاتر از ۱۰۳ درجه فارنهایت (۳۹.۴ درجه سانتیگراد)
  • بثوراتی که بعد از سه روز بهبود نیافته است تبی که بیش از هفت روز طول بکشد
  • وجود علائمی که بدتر می شوند یا بهبود نمی یابند
  • خواب آلودگی و بی‌حالی مشهود

همچنین ، اگر کودک شما قبلا دچار تشنج ناشی از تب شده است یا به بیماری جدی دیگری مبتلا شده است ، به ویژه بیماری‌هایی که سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار می دهد ، حتما بلافاصله با یک متخصص پزشکی تماس بگیرید.

تشخیص روزئولا گاهی ممکن است دشوار باشد زیرا علائم آن با علائم سایر بیماریهای شایع در کودکان مشابه است. همچنین ، به دلیل اینکه تب قبل از ظهور بثورات رخ می‌دهد و سپس برطرف می شود ، بنابراین بیماری پس از از بین رفتن تب تشخیص داده می شود و کودک شما به دلیل فروکش تب خودبخود بهتر شده و احساس بهتری دارد.

پزشکان با بررسی بثورات به ماهیت آن پی برده و روزئولا را تشخیص می‌دهند. آزمایش خون نیز ممکن است برای بررسی آنتی بادی های رزوئولا انجام شود ، اگرچه این امر به ندرت لازم است.

درمان

رزوئولا به طور معمول خود به خود از بین می رود و هیچ درمانی خاص برای بیماری وجود ندارد. پزشکان داروهای آنتی بیوتیکی برای رزوئولا تجویز نمی کنند ، زیرا این بیماری توسط ویروس ایجاد شده است و آنتی بیوتیک ها فقط برای درمان بیماری های ناشی از باکتری ها عمل می کنند.

پزشک ممکن است به شما بگوید که از داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (Advil ، Motrin) برای کاهش تب و کاهش درد کمک کنید.

به کودک زیر ۱۸ سال آسپرین ندهید. استفاده از این دارو با سندرم ری مرتبط است که یک بیماری نادر ، اما گاه خطرناک برای زندگی است. به ویژه کودکان و نوجوانانی که در حال بهبود از بیماری آبله مرغان یا آنفولانزا هستند ، نباید آسپرین مصرف کنند.

حتما به کودک مبتلا به رزوئولا مایعات فراوان بدهید تا آب از دست رفته‌‌اش را جبران کند.

برای برخی از کودکان یا بزرگسالان دارای سیستم ایمنی ضعیف ، پزشکان ممکن است داروی ضد ویروسی گانسیکلوویر (سیتوون) را برای درمان تجویز کنند. با پوشاندن لباس های خنک ، حمام و بستنی یخی می توانید به کودک خود کمک کنید.

بهبود

کودکتان در کمتر از ۲۴ ساعت بعد از  فر‌وکش کردن تب و از بین رفتن علائم می‌تواند به فعالیت‌های روزمره خود برگردد.

رزوئولا در فاز تب مسری است اما در زمان بروز بثورات اینچنین نیست.

اگر شخصی در خانواده به رزوئولا مبتلا است باید دائماً دست‌های خود را بشوید تا از گسترش بیماری جلوگیری کند.

شما می توانید با اطمینان از استراحت کامل و آبرسانی کافی به کودک خود به بهبودی او کمک کنید. 

اکثر بچه ها در طی یک هفته از اولین علائم تب بهبود می یابند.

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید