انتشار این مقاله


پوسته شدن آرنج یا خشک شدن پوست آرنج را چگونه درمان کنیم

پوسته شدن آرنج با تغییر جزئی در عادات زندگی قابل رفع است!

دلایل خشکی آرنج‌ها چیست؟

دلایل احتمالی زیادی مبنی بر اینکه چرا آرنج شما به اندازه قبل، صاف و نرم نیست، وجود دارد. آیا زمان زیادی را در استخر می گذرانید؟ کلر می‌تواند تاثیرمنفی بر پوست بگذارد. آیا درجه حرارت جایی که زندگی می‌کنید رو به کاهش بوده و هوا درحال سرد شدن است؟ هوای خشک و خنک ممکن است نه تنها رطوبت هوا، بلکه رطوبت قسمت بیرونی پوست شما را نیز جذب کرده و خشکی پوست را در پی داشته باشد.

همچنین، آرنج‌های خشک می‌تواند نتیجه تحریک دوره‌ای پوست باشد. این امر ممکن است به دلیل ترکیبات موجود در صابون‌ها، عطرها و لوسیون‌های خاصی باشد. حمام و دوش گرم هم می‌توانند پوست شما را خشک کنند.

در بعضی موارد، خشکی پوست ممکن است علامت و نشانه بیماری نهفته شامل اگزما و پسوریازیس باشد.

مهم نیست که علت، چه چیزی باشد، مراحلی وجود دارد که می‌توانید برای کمک به برگرداندن آرنج‌های خود به صافی طبیعی، طی کنید.

راه حل ۱: در روال دوش گرفتنتان تجدید نظر کنید.

چند نکته درمورد نحوه دوش گرفتن هست که ممکن است در خشکی پوست اطراف آرنجتان نقش داشته باشد.

آرنج خشک می تواند نتیجه گذراندن وقت زیاد در آب باشد، بنابراین محدود کردن مدت زمان که در حمام یا وان می گذرانید می‌تواند مفید باشد. پایین آوردن دمای آب نیز ضروری است. آب گرم می تواند رطوبت پوست شما را از بین ببرد، بنابراین دوش گرفتن با یک درجه حرارت ملایم و متوسط‌‌ تر را مدنظر قرار دهید.

اگر از شوینده یا صابون معطر استفاده می‌کنید، بهتراست درمورد استفاده از آن تجدید نظر کنید. شوینده‌های معطر اغلب باعث خشک شدن پوست می‌شوند. اگر می‌خواهید شوینده و صابونتان را تغییر دهید، بهتر است به گزینه‌های حاوی مرطوب کننده فکر کنید.

راه حل ۲: از مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.

اگر بعد از هر بار حمام از مرطوب کننده استفاده نمی‌کنید، زمان آن رسیده است که دست به کار شوید. علاوه بر بعد حمام، باید هر زمان که در معرض آب قرار بگیرید یا در صورت تغییر شدید دما و رطوبت هوا، لوسیون مناسب را روی آرنج خود بمالید.

هنگام انتخاب لوسیون یا کرم، به دنبال محصولاتی باشید که شامل:

  • روغن زیتون
  • روغن نارگیل
  • ژله نفتی
  • کره کاکائو
  • کره درخت شی (shea)

اگر ترجیح می دهید به جای خرید لوسیون یا کرم، یک روش درمانی خانگی را انجام دهید، می‌توانید مرطوب کننده لایه بردار خود را در خانه تهیه کنید:

  1. نصف فنجان شکر ریزدانه را با یک سوم فنجان روغن زیتون مخلوط کنید.
  2. مخلوط را روی آرنج مالش دهید. این لایه بردار طبیعی، به از بین بردن پوست مرده و آبرسانی ناحیه کمک می کند.
  3. بعد از شستشو، ناحیه را به خوبی بشویید.

برای رسیدن به نتایج بهینه، وازلین یا یک محصول مرطوب کننده دیگر نیز روی آرنج بمالید. این کار به حبس شدن رطوبت کمک می‌کند.

راه حل ۳: به پیراهن و لباس خود توجه کنید.

آیا اخیراً پیراهن یا بلوز جدیدی پوشیده‌اید؟ یا شاید لحاف و پتوی جدیدی استفاده می‌کنید؟ اگر پوست حساسی دارید، برخی از پارچه‌ها می‌توانند باعث تحریک پوست و منجر به خشکی شوند.

اگر متوجه شدید که آرنج‌های شما بعد از تماس با پارچه خاصی، حالت خشک یا پوسته پوسته دارند، ارزش پیگیری و امتحان دارد. تماس خود را با این نس مواد محدود کنید و به تغییر علائم خود توجه کنید. اگر علائم کاهش یابد، خشکی ممکن است نتیجه تحریک پارچه بوده باشد.

همچنین مهم است اطمینان حاصل کنید، مواد شوینده‌ای که لباس‌هایتان را با آن می‌شویید، عاری از مواد تحریک کننده‌ای است که می تواند باعث خشک شدن پوست آرنج‌ها یا وش و دانه زدن روی آرنج شود. محرک‌های احتمالی شامل موارد زیر است:

  • مواد شیمیایی
  • عطرها
  • نیکل
  • دی کرومات پتاسیم

راه حل ۴: محافظت از پوست در برابر هوا و محیط بیرون

هنگامی که هوا تغییر می‌کند، پوستتان نیز نیاز بیشتری به مراقبت پیدا می‌کند.

به عنوان مثال، آفتاب گرفتن بیش از حد می‌تواند پوست، به‌ویژه آرنج را خشک کند. اگر قصد دارید مدت طولانی در آفتاب باشید، حتما از ضد آفتاب غیرمعطر استفاده کرده و لباس محافظ بپوشید. برای محافظت بهینه، هر دو ساعت یکبار ضد آفتاب خود را تجدید نمایید و بعد از شنا یا تعریق مجددا از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

درجه حرارت بسیار شدید باعث خشک شدن پوست آرنج های شما نیز می‌شود. اگر در محیط خشک و خنک هستید، حتما از مرطوب‌کننده استفاده کرده و آرنج خود را بپوشانید.

راه حل ۵: بهترین و مناسب‌ترین محصولات مراقبت پوستی برای پوستتان را انتخاب کنید.

اگر خشکی آرنج شما به خاطر بیماری‌هایی مانند اگزما یا پسوریازیس است، محصولات خاصی تهیه شده است تا وضعیت شما بهتر شود. با پزشک یا متخصص پوست درباره گزینه‌های دارویی بدون نسخه و نسخه‌ای که در دسترس است صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند درمورد نوع و مارک مناسب محصول، راهنمایی کنند.

اگر تاکنون بیماری پوستی خاصی در بدنتان تشخیص داده نشده است، اما فکر می‌کنید ممکن است پشت علائمتان یک بیماری نهفته باشد، با پزشک خود مشورت کنید. آن‌ها می‌توانند منطقه آسیب دیده را ارزیابی کنند و در صورت لزوم تشخیصی را ارائه دهند. با کمک پزشکتان می توانید روال مناسب خودتان را در پیش بگیرید.

چه زمانی باید به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید؟

اگر خشکی و پینه بستن آرنج ادامه دارد، باید با پزشک یا متخصص پوست خود مشورت کنید. این ممکن است نشانه ای از حساسیت غیرمترقبه یا سایر بیماری‌های احتمالی باشد.

اگر علائم شما با بروز لکه‌ها و دانه‌های قرمز یا خونریزی بدتر می‌شود، باید به دنبال دریافت مراقبت پزشکی باشید. پزشک شما می تواند علائم شما را ارزیابی کرده و بهترین اقدام را برای شما تعیین کند.

چشم انداز

اگرچه آرنج‌های خشک می‌توانند ناراحت کننده باشند، اما علائم آن اغلب موقت است. تغییردادن روال دوش یا امتحان لوسیون جدید، احتمالا تمام چیزهایی باشد که برای مرطوب کردن پوست و رطوبت آن لازم است.

در برخی موارد، داروهای تجویز شده نسخه‌ای و بدون نسخه برای درمان خشکی می‌تواند مفید باشد. اگر علائم شما ادامه دارد، با پزشک یا متخصص پوست صحبت کنید تا درمانی را پیدا کنید که مناسب شما باشد.

طوبی زینالی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید